Szerző: Koi Tamás

2019. augusztus 26. 14:40

Már a Telekomnál is elérhető a VoWiFi

A Magyar Telekom augusztusban széles körben is elérhetővé tette mobilhálózatán a Voice over Wi-Fi protokollt, vagyis a megfelelő előfizetésekkel és készülékekkel rendelkező ügyfelek olyan területeken is kezdeményezhetnek vagy fogadhatnak hívást, ahol a szolgáltatónak egyáltalán nincs térereje, de a telefon valamilyen Wi-Fi hálózatra csatlakozik.

A több hónapnyi belsős tesztidőszakot követően bárki számára elérhetővé tette a Voice over Wi-Fi (VoWiFi) technológiát mobilhálózatán a Magyar Telekom, a szolgáltató így a DIGI után másodikként az országban lehetőséget ad előfizetőinek arra, hogy Wi-Fi kapcsolaton keresztül bonyolítsanak "hagyományos" hanghívást. A VoWiFi-t, vagy ahogy a szolgáltató hívja, "Wi-Fi Hangot" egyelőre nem kapcsolják be automatikusan mindenkinek, a megfelelő készülékekkel rendelkező lakossági előfizetőknek külön kérniük kell az aktiválást a Telekom ügyfélszolgálati elérhetőségein.

A VoWiFi protokoll lényegében kéz a kézben jár a Voice over LTE, vagyis VoLTE rendszerrel (ezt a Telekom 4G Hangnak hívja), mindkét megoldás alapja, hogy az áramkörkapcsolt hangátvitel helyett teljes IP-alapú jelfolyamot használ, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Míg a VoLTE esetén a szolgáltatók elsősorban a jobb hangminőségű és gyorsabban felépülő hívást, illetve a hívás közben folyamatosan elérhető szélessávú mobilhálózatot emelik ki előnyként, addig a VoWiFi mindezeken túl azzal a nyilvánvaló előnnyel szolgál, hogy ott is lehet használni hagyományos hangátvitelre a mobiltelefont, ahol egyáltalán nincs a szolgáltatónak térereje, de van valamilyen Wi-Fi internetkapcsolat - a háttérszolgáltató ebből a szempontból indifferens.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Tekintve, hogy az operátorok ezekért a hívásokért is a normál hang díjszabás szerint számláznak, ez a szolgáltatók számára már önmagában (üzleti) előnyt jelenthet, ennél azonban még fontosabb szempont lehet főleg a jövőre nézve, hogy a VoWiFi-t használó készülékek egyáltalán nem foglalják a horribilis összegekért bővíthető mobilhálózati kapacitásokat. Így a szolgáltatónak elemi érdekük, hogy a frekventált zónákban (főleg olyan helyeken, ahol az ügyfelek huzamosabb ideig tartózkodnak, tehát irodaházak, zsúfolt lakónegyedek környékén) minél nagyobb forgalom terelődjön át Wi-Fi -re.

Míg a május végén induló DIGI Mobil esetében az erősen foghíjas lefedettség miatt a már induláskor is elérhető VoWiFi létszükséglet volt a cégnek, a Telekomnál láthatóan nem kívánják elsietni a kereskedelmi bevezetést, így a szolgáltatást egyelőre csak azok a lakossági havi díjas előfizetők vehetik igénybe, akik kifejezetten kérik a VoWiFi aktiválását, illetve kompatibilis készülékkel rendelkeznek. A Telekom egyelőre 18 ilyen készüléktípust listáz, összesen három gyártótól, illetve felhívja a figyelmet, hogy a szolgáltatás használatához szükséges lehet a legújabb rendszerszoftver telepítése.

Fontos, hogy a VoLTE-val ellentétben a VoWiFi esetén nem működik az úgynevezett CS-fallback eljárás, vagyis a VoWiFi-n felépült hívás megszakad, ha az előfizető beszélgetés közben elhagyja a Wi-Fi router sugárzási körzetét, és a készülék ezért visszavált 2G/3G mobilhálózatra (a 4G-s hálózati lefedettségnél ez a probléma nem jelentkezik). A VoWiFi - akárcsak a VoLTE - csak belföldön használható funkció a Telekomnál, de nem előfeltétel hozzá a telekomos internet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról