Szerző: Koi Tamás

2019. június 27. 14:04

Magyarországon nincs rendszerszintű probléma a netsemlegességgel

Jellemzően betartják a magyar távközlési szolgáltatók az egész Európai Unióra vonatkozó netsemlegességi szabályozási rendszer előírásait, a legtöbb gond pedig többnyire a hiányos általános szerződési feltételekkel van - derül ki a hírközlési hatóság éves jelentéséből.

Alapvetően nem sérülnek netsemlegesség alapelvei a magyar távközlési piacon, bár itt-ott kisebb-nagyobb hiányosságok még előfordulhatnak, tudatosan egyik szolgáltató sem megy szembe az egész Európai Unióra vonatkozó szabályozási rendszernek, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szigorúan ellenőriz - legalábbis ez derül ki a hatóság frissen közzétett éves jelentéséből.

Nincs kirívó probléma

Magyarországon az NMHH felügyeleti, mérési és jogi eszközei adottak és alkalmasak az EU rendelet előírásaitól való eltérések vizsgálatára, nyomon követésére, és a feltárt eltérések esetén a szükséges beavatkozás megtételére, valamint a jogsértések felszámolására. A beszámolási időszak alatt az NMHH folytatta ellenőrző tevékenységét, melyben azt vizsgálta, hogy mennyiben állnak rendelkezésre a megkülönböztetés-mentes internethozzáférési szolgáltatások.

A vizsgálat során a hatóság többek közt megállapította, hogy az internet-hozzáférési piacon jelentős verseny tapasztalható, ami egyrészt abból adódik, hogy nagyszámú szolgáltató igyekszik eladni különféle díjcsomagjait az ügyfeleknek, emellett számos új, a fogyasztói igényekre válaszul megjelenő szolgáltatás érhető el hazánkban. Ez a megállapítás ugyanakkor főként a mobilszolgáltatások vonatkozásában értelmezhető, a vezetékes piacon továbbra is akadnak olyan földrajzi területek, ahol nincs megfelelő (infrastruktúra alapú) verseny.

A hatósági ellenőrzés ezzel együtt feltárt hiányosságokat itt-ott, de ezek jellemzően inkább olyan tartalmi elemekre vonatkoznak (pl. az EU rendelet által kötelezően előírt szerződés tartalmi elemek teljes körű átültetése az előfizetői szerződésekbe), amely hatósági intézkedést von maga után, vagy olyan alkalmazott szolgáltatói gyakorlat jutott a hatóság tudomására, amelynek tisztázása további, részletes vizsgálatot igényel. További tanulság a nyílt internet gyakorlati megvalósulása kapcsán, amit a mérési eredmények is alátámasztottak, hogy a szolgáltatók számos esetben az elérhető sebességek menedzselésével képesek jelentősen befolyásolni a szolgáltatás pillanatnyi minőségét és ezáltal a fogyasztói élményt anélkül, hogy nyilvánvalóan tiltott forgalomszabályozási eszközöket alkalmaznának.

nmhh_kinalt_teljesult
Forrás: NMHH

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A hírközlésszabályozó szerv a korábbi évek módszeréhez hasonlóan idén is hardveres mérési eredmények alapján modellezte, hogy a helyhez kötött internet-hozzáférési szolgáltatásoknál hogyan viszonyul a teljesített le- és feltöltési sebesség a vonatkozó EU rendeletben nevesített „rendes körülmények közt elérhető sebesség”-re előírható néhány lehetséges követelményhez. Az eredmények alapján a hatóság megállapítja, hogy a 2017-es mérésekhez képest 2018-ban markáns javulás volt tapasztalható ezen a téren, igaz, a legnagyobb sávszélességet biztosító internetcsomagok (melyek legalább 100 Mbps letöltési sávszélességet kínálnak) a kínált letöltési sebességértékek a valóságban többnyire nem teljesültek. A hatóság a mérések egy részében ugyanakkor találkozott olyan szolgáltatói gyakorlattal is, ami arra enged következtetni, hogy a szolgáltatók a csomagok egy részénél kampányszerűen vagy tartósan, mesterségesen korlátozzák a fel- és letöltési sebességet, többnyire az általuk kínált maximális sebesség értéke alatt.

Az NMHH jelentése emellett kitér arra is, hogy tavaly a vezetékes internetszolgáltatásokra előfizető ügyfelek 58%-a tapasztalt valamilyen problémát az előfizetésével, ami a problémák jellegét és számát tekintve nem jelent változást a 2017-es évhez képest. Az adott időszakban ugyanakkor 5 százalékponttal, 63%-ra csökkent azok száma, akik valamilyen mobilszolgáltatással észleltek problémát. " A javulás valamennyi hibajelenség előfordulása esetén érzékelhető, és ezáltal a mobilrendszer megbízhatóságát tekintve folyamatosan közeledik a vezetékes rendszerek megbízhatóságához. Ez a trend is elősegítheti középtávon a rendszerek teljes körű helyettesíthetőségét" - áll a hatóság jelentésében.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról