Szerző: Koi Tamás

2019. június 4. 13:45

Ezermilliárd forint felett a magyar e-kiskereskedelem

Tavaly meghaladta a lélektani ezermilliárd forintot a magyarországi e-kiskereskedelmi költés - rendkívüli mértékben erősödnek a külföldi áruházak és az FMCG szektor.

Négy év alatt két és félszeresére nőtt a hazai e-kiskereskedelmi piac mérete, miközben a magyarok egyre bátrabban vásárolnak valamilyen külföldi webáruházból - a teljes költés 2018-ban összességében már jóval meghaladta az ezermilliárd forintot, legalábbis az eNET Internetkutató szerint. Abban ugyanis láthatóan távolról sincs teljes egyetértés a kutatócégek de még a statisztikai hivatal közt sem, hogy pontosan mekkora forgalmat bonyolított a szektor az elmúlt években.

Lassuló növekedés

A piacot tizennyolc éve szondázó eNET frissen publikált kutatási eredményei szerint 2018-ban a hazai e-kereskedők nettó forgalma elérte a 669 milliárd forintot, szemben a négy évvel korábbi 273 milliárd forinttal. A több mint 5000 e-kiskereskedő internetes értékesítése alapján összeállított statisztikagyűjtemény szerint a teljes kiskereskedelmen belül az online értékesítés aránya elérte a 7%-ot, ami 13%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

Habár az online vásárlók száma is évről évre nő, dinamikája lassul, és a hazai e-kiskereskedelem bővülését inkább az internetes vásárlások intenzitása fogja meghatározni - hívja fel a figyelmet az eNET. Jól mutatja ezt a változást az átlagos kosárérték emelkedése és az egy online vásárlóra jutó online forgalom növekedése. Míg 2017-ben egy online vásárlás átlagos értéke 13.400 Ft volt, a tavalyi évben elérte a 15.400 Forintot. Az egy online vásárlóra jutó éves átlagos online forgalom pedig 111.000 Ft-ról 124.000 Ft-ra növekedett. A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák élén továbbra is a számítástechnikai eszközök állnak, ezt követik fej-fej mellet a szórakoztató elektronikai eszközök és a ruházati - sportruházati termékek. A dobogó harmadik fokára pedig a lakberendezési termékek kerültek fel.

aliexpress
A magyarok körében is egyre népszerűbb a kínai AliExpress

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A világ legnagyobb kereskedői közül egyre többen szállítanak már Magyarországra, ezzel párhuzamosan a magyar online vásárlók egyre nagyobb számban vásárolnak ezektől a nemzetközi szereplőktől. Már minden második online vásárló külföldi webshopból is rendel (3,1 millióan; míg 2016-ban csupán 1,7 millióan), és a tavalyi évben az eNET becslése alapján bruttó 400-420 milliárd forintot költhettek el a magyar internetezők külföldi webáruházakban, piactereken.

Akárcsak más kutatócégek, úgy az eNET is hangsúlyozza, hogy az hazai e-kereskedelmi piac jelentős átalakulásokon megy keresztül napjainkban, így a klasszikusan jól teljesítő szegmensek (elektronika, számítástechnika, mobilkommunikáció) folyamatosan, egyre nagyobb teret hódítanak maguknak az FMCG szereplők, illetve divat- és lakberendezési cikkeket értékesítő webáruházak. Bár más kutatócégek szerint a piaci siker érdekében hangsúlyozott szempont lehet a hagyományos, bolti értékesítő hálózat fenntartása az online jelenlét mellett, az eNET ezt a hatást láthatóan kevéssé érzékeli meghatározónak.

Milliárdos eltérések

Mint ahogy olyan alapvető adatok tekintetében sincs feltétlen egyetértés a kutatócégek közt, mint a teljes e-kereskedelmi költés mérete. Erre jó példa, hogy a GKI Digital idén márciusban egy 3200 hazai e-kereskedő bevonásával végzett kutatásra hivatkozva még azt állította, hogy a hazai e-kereskedelmi piac mérete 425 milliárd forint volt tavaly, ami a Központi Statisztikai Hivatal 524 milliárd forintos becslésével összevetve is meglehetősen szerény prognózisnak tekinthető. Az eNET szerint az eltérést alapvető módszertani különbségek okozzák: Többek között az egyes mérések eltérő adatfelvételi időpontjai, a kutatásokba bevont webáruházak meghatározása (tehát, hogy mely cégek kerülnek be az adatfelvételbe), a vizsgált termékkategóriák száma.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról