Szerző: Koi Tamás

2019. április 11. 15:27

A Vodafone is bekapcsolta a 4G-s hangszolgáltatást

A Telekom és a Telenor után a Vodafone Magyarország is bevezette a 4G-s hálózaton keresztüli hanghívást, mely az előfizetők és a szolgáltató számára egyaránt számos előnnyel jár.

A Magyar Telekom és a Telenor Magyarország után a Vodafone Magyarország is elérhetővé tette a 4G-s hálózaton keresztül lebonyolított hanghívást, vagyis a szolgáltató bekapcsolta hálózatában a VoLTE technológiát. A cég versenytársaihoz hasonlóan nem kér semmilyen felárat a 4G-s hangszolgáltatásért cserébe, illetve - akárcsak riválisai - egyelőre csak bizonyos készülékek esetében engedélyezi a szolgáltatás igénybe vételét. A 4G- alapú hanghívás az ügyfelek adatforgalmi keretét ezúttal sem meríti.

A VoLTE-kompatibilis készülékek köre a Vodafone-nál jelenleg olyannyira korlátozott, hogy a szolgáltató mindössze egyetlen típus, a Samsung Galaxy S8+ esetében garantálja a megfelelő működést, abban az esetben, ha a készülékre telepítve lett a VoLTE-kapcsolatot engedélyező szoftverfrissítés. A Vodafone Sajtóosztályától kapott információk szerint a következő időszakban egyre több készülék fogja támogatni az eddiginél tisztább hangminőséget és gyorsabb hívásfelépülést nyújtó technológiát - jóllehet ennél konkrétabb információkkal nem szolgált az operátor. A Vodafone-nál a készülék VoLTE képesnek számít, amennyiben a telefon kijelzőjén megjelenik a 4G VoLTE felirat a hálózatot jelölő ikon helyén, bár bizonyos típusoknál elképzelhető, hogy a szolgáltatást a telefon menüjében is be kell kapcsolni. 

vf_hq_logo

A VoLTE technológia Magyarországon elsőként a Telekomnál jelent meg, szinte napra pontosan két évvel ezelőtt. A szolgáltató azóta is a legszélesebb körű VoLTE-támogatást nyújtja, ma már gyakorlatilag az összes, a cég kínálatában elérhető okostelefon képes a 4G-alapú hangátvitelre. Bár a teszteket már 2016-ban megkezdték, a Telekomhoz végül csak idén januárban csatlakozott a Telenor, mely ZTE-alapú hálózatán a Huawei virtualizált megoldásával kínálja a 4G-alapú hanghívást, egyelőre a Telekomhoz képest jóval korlátozottabb számú készülék esetén.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A 4G-alapú hanghívás mind az ügyfelek mind a szolgáltatók számára járhat előnyökkel. Az előfizetők a csomagkapcsolt technológia révén jobb hangminőséget és gyorsabb hívásfelépülési időt tapasztalhatnak, emellett a készülék a hívás időtartama alatt sem vált vissza 2G vagy 3G hálózatra, ami a háttérben futó alkalmazások szempontjából bizonyos helyzetekben kifejezetten előnyös lehet. Ezen kívül a 4G-s hálózaton hangátvitelt bonyolító készülékek akkumulátora a kevesebb cellaváltásnak és kisebb jelterhelésnek köszönhetően kevésbé merülhet.

A szolgáltatók számára a VoLTE legkézenfekvőbb előnye a jobb kapacitáskihasználás: Azonos frekvenciakeretet feltételezve a VoLTE technológia mintegy háromszoros kapacitást biztosít a 3G/UMTS, és hatszorosat a 2G/GSM hálózatokhoz képest, emellett mivel azoktól teljesen függetlenül működik, elméletben azt is lehetővé teszi az operátoroknak, hogy a két említett technológiának dedikált frekvenciatartományt fokozatosan LTE alá vigyék át, ahogy ott a terhelés csökken.

Felmerülhet a kérdés, hogy a 2013-ban szabványosított technológiát miért csak most kezdték használni kiterjedten a szolgáltatók: Erre a válasz alighanem a technológia kezdeti kiforratlansága, a készüléktámogatás hiánya és az egyéb, kezdeti gyermekbetegségek mellett az lehet, hogy az operátoroknak a VoLTE élesítése jelentős költségekkel járhat, miután az aktiváláshoz szükséges licencet többnyire nem adja ingyen a hálózati eszközöket beszállító partner, továbbá a tesztelés is komoly erőforrásokat emészthet fel. Valószínűsíthető, hogy a Vodafone számára - a szolgáltató hálózatának kapacitás-kihasználtságát figyelembe véve - a három hazai operátor közül a legkevésbé volt sürgető a technológia bevezetése, ezért várhatott mostanáig a szolgáltató az éles üzemmel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról