Szerző: Koi Tamás

2019. február 12. 13:20

Óriásit nőtt a magyarok VoIP-használati hajlandósága

Újabb részletet tett közzé a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság abból a tavalyi reprezentatív kutatásból, mely a magyar lakosság távközlési szolgáltatásokhoz való viszonyát, felhasználói szokásait értékeli. A szervezet szerint a magyar okostelefon-piac növekedése ma már elsősorban a kedvezőtlenebb helyzetű vásárlóknak köszönhető.

Minden második magyarnak van okostelefonja, a 13 év feletti lakosságra levetítve mindez azt jelenti, hogy népességarányosan a magyarok kétharmada rendelkezik okostelefonnal, melyet ráadásul egyre többen, egyre több céllal használnak az életvitelük szerves részeként - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) most közzétett, 2018-as évre vonatkozó reprezentatív kutatásának előzetes eredményeiből. A növekedés ütemét jól jelzi, hogy míg 2010-ben a 13 évesnél idősebb magyarok 5%-a rendelkezett okostelefonnal, addig 2013-ban már 30, ma pedig közel 70% ez az arány.

Az okostelefonok megjelenése jelentősen hozzájárult az internet hazai terjedéséhez is, elsősorban az anyagi és a földrajzi ellátottság szempontjából kedvezőtlenebb helyzetű családok számára - véli a hatóság. Ahol ugyanis egy drágább, hagyományos számítógép vagy laptop vásárlását nem tudták megoldani, ott lehetőség nyílt jóval olcsóbb, akár 10-15 ezer forintos okostelefonokat venni egészen kevés mobilinternettel, és így a szolgáltatás legalább alapszinten bekerülhetett a háztartásba. Ez is közrejátszhatott abban, hogy a stickes, a wifi-hotspotos és a tabletes mobilinternetezés nem tudott jelentősebb piacot találni magának: az egész évtized alatt 5-10 százalékos szinten maradt.

alkalmazasok_hasznalata_okostelefonon_graf

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Ezzel együtt sem internetezik mindenki az okostelefonján, legalábbis a felmérésre válaszolók adatainak összesítése alapján tízből nyolc okostelefonon van csak mobilnet-előfizetés, illetve az okostelefonnal rendelkezők 92%-a internetezik a készülékkel (akár mobilneten, akár Wi-Fi segítségével). Az okostelefon-használók háromnegyede saját bevallásuk szerint 4G-képes készülékkel és 4G-s mobilnet-előfizetéssel rendelkezik - igaz, a mobilszolgáltatók kínálatában a kezdeti gyakorlattal szemben ma már egyáltalán nem érhető el olyan internetelőfizetés, amelynél ne lenne engedélyezve a 4G-infrastruktúra használata.

A felmérésből jól látszik az is, hogy egyre többen használják ki a készülék okosfunkcióit, tehát kvázi mini számítógépként használják a telefont. Egy év alatt szinte minden, a kérdőívben szereplő tevékenységet jóval nagyobb arányban végeztek idehaza okostelefon-tulajdonosok, mint egy évvel korábban. A legszembetűnőbb változás a VoIP-platformok (Viber, Messenger, WhatsApp) népszerűségének ugrásszerű növekedése, itt 2017-hez képest csaknem duplájára nőtt a használat aránya. A legkisebb használati aránnyal a small screen tévézés képviselteti magát, melynek népszerűségét tavaly először mérték. Itt a válaszadók mindössze 14%-a állította, hogy mobilon néz élő tévéműsorokat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról