HWSW

Szemkövetéssel jön az új HTC Vive Pro Eye headset

A vállalati felhasználókat célzó modell mellett a gyártó a PC-vel és telefonnal egyaránt használható, konzumer fókuszú Vive Cosmost is leleplezte.

Két új VR-headsettel toppant be a CES-re a HTC, a konzumer elektronikai expón a vállalat új, asztali PC-khez szánt HTC Vive Pro Eye modelljéről, illetve a hordozható HTC Cosmosról is lehullt a lepel - utóbbi érdekessége, hogy egyaránt használható okostelefonokkal és PC-kkel is.

A Vive Pro Eye modell esetében a már piacon lévő Vive Próéhoz hasonló felszereltségere lehet számítani, egy fontos különbséggel: ahogy az eszköz nevéből is sejthető, az immár szemmozgás-követéssel is kiegészül. Ez fontos előrelépést jelent a cég számára, több szempontból is. Egyrészt a technológia valósághűbb képalkotást tesz lehetővé, a fókuszt valóban oda helyezve, ahová a viselő néz a virtuális térben - ami eddig visszatérő probléma volt a VR headseteknél - másrészt pedig megnyitja a kaput az úgynevezett foveated rendering eljárás előtt.

viveproeye

Utóbbi lényege, hogy a megjelenített tartalmakat az eszköz, illetve a csatlakoztatott PC azokon a területeken kisebb részletességgel jeleníti meg, amelyekre épp nem fordít figyelmet a felhasználó, az erőforrásokat a fókuszban lévő kijelzőrészekre tudja allokálni. A fejlesztésben a HTC egyébként az Nvidiával is együttműködik, ígérete szerint a cég RTX szériás videokártyáinál megismert variable shading [1]megoldás is elérhető lesz a headseten, amely egyes shadereket így eltérő felbontással jeleníthet meg, több erőforrást hagyva a magasabb prioritású, részletgazdagabb shaderekre, ami szintén pozitív hatással lehet a komoly vasat igénylő VR-headsetek felhasználói élményére.

xA készülék előlapján, akárcsak a tavaly bejelentett modellnél, két kamera figyel, az eszköz pozicionálásához, illetve az esetleges AR-alkalmazásokoz. A Vive Pro Eye továbbra is vezérelhető a vállalattól megismert kontrollerekkel, de bizonyos feladatok már egyszerűen a szemmozgással is elvégezhetők, mint például az egyes menük kezelése és a kívánt opciók kiválasztása. A headset egyébként a tavalyi Vive Próból ismerős hardvert hozza, szemeként egy-egy 3,5 hüvelykes, 1440x1600 pixel felbontású AMOLED kijelzővel, 90 hertzes frissítés mellett, 110 fokos látószöggel.

A fontos újításoknak azonban úgy tűnik - első körben legalábbis - nem a játékosok örülhetnek majd, ahogy az Engadget is rámutat, [2] a CES-en a bevezetett technológiát demonstráló bemutatókat elsősorban vállalati környezetre hegyezték ki, illetve a Vive Pro Eye-t is elsősorban az üzleti felhasználók felé pozicionálja a gyártó. A vállalati fókusz persze nem meglepő, az az elmúlt egy-két évben már kiderült, inkább ez az a terület, ahol a VR sikeresebb tud lenni, [3] (ezt többek között a BMW kutatás-fejelsztési központjában mi is láthattuk [4]) a gamer szegmensben továbbra is várat magára a technológia jelentősebb elterjedése. A szemmozgás-követés bevezetéséből mindenesetre a későbbiekben mindkét terület profitálhat.

Hordozható, de nem önálló

A Vive Cosmosnál már jóval hangsúlyosabb a konzumer-fókusz, azt a szegmensre belépni készülő felhasználóknak szánja a cég, noha egyelőre nem sok részletet árult el az eszközről. A készüléken feltűnő különbség a konkurens megoldásokhoz képest, hogy a két előlapi kamera mellett annak oldalain is figyel egy-egy szenzor a hatékonyabb pozicionáláshoz, az eszköz továbbá ugyancsak dedikált kontrollerekkel vezérelhető.

vivecosmos

A legfontosabb újítás azonban, hogy a Cosmos modell mind csatlakoztatott PC-vel, mind pedig okostelefonnal használható. Mint azt a HTC az Ars Technicának nyilatkozva megerősítette, [5]a készülék mindkét eszközhöz USB-C kábellel csatlakozik - így a teljesen kábelmentes élményről sajnos le kell mondani, ez ugyanakkor vállalható áldozatnak tűnik a készülék sokoldalúságáért cserébe. A cég továbbá nem zárta ki, hogy a jövőben a PC-s használathoz vezeték nélküli adaptert is kiad. Jelenlegi formájában az eszköz érdekes átmenetet képez a Vive Focushoz vagy a konkurens Oculus Questhez hasonló, teljesen önálló, illetve a PC-s megoldások között. Persze miután egyelőre több részlet nem ismert a headsetről, kérdéses hogy milyen teljesítményt nyújt majd, főleg PC-hez csatlakoztatva - a gyártó mindenesetre ígérete szerint rövidesen további információkat is megoszt majd a készülékről. Egyelőre a pontos megjelenési dátumok is váratnak magukra, a cég csak annyit árult el, az új headsetek valamikor 2019 második negyedében kerülnek piacra.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://www.hwsw.hu/hirek/59260/nvidia-geforce-rtx-2080-2070-ray-tracing-turing-gpu-videokartya-grafika-jatek.html
[2] https://www.engadget.com/2019/01/08/htc-vive-pro-eye-hands-on-gaze-tracking-ces-2019/
[3] https://www.hwsw.hu/hirek/59337/vr-headset-piac-oculus-htc-2018q2.html
[4] https://www.hwsw.hu/hirek/58712/bmw-digital-day-onvezeto-auto-vr.html
[5] https://arstechnica.com/gaming/2019/01/htc-announces-vive-pro-eye-a-new-vr-headset-with-built-in-eye-tracking/
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/59837/htc-vive-pro-eye-cosmos-vr-headset.html
Író: Hlács Ferenc (feradyr@gmail.com)
Dátum: 2019. január 09. 11:59
Rovat: digitális otthon