Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Mi a fejlesztő gondja 2018-ban? Refaktorálás, Agile, API-tervezés, PWA és Alexa a gyakorlatban. HWSW mobile! idén is. November 21-22.

Tovább húzza a Lenovót a PC-piac

Asztalos Olivér, 2018. november 09. 14:26

A Lenovo személyi számítógépek hozzák, a szerverek és a mobilok pedig viszik a pénzt.

Közölte szeptember 30-cal zárult negyedévének pénzügyi eredményeit a Lenovo. A publikált számok alapján a vállalat tovább növelte forgalmát, mely a tavalyi 11,76 milliárd dollárt 14 százalékkal túlszárnyalva 13,38 milliárdon állt meg. Ezen összeghez azonban egy továbbra is igen vékony, 173 millió dolláros profit társul, ami csupán 13 százalékkal haladja meg az egy évvel korábban elért 153 millió dollárt. A nyereség a nagyvállalati és a mobilos részleg tépázza meg, a két divízió ugyanis továbbra is veszteséges.

Hasítanak a PC-k

A személyi számítógépek (és tablágépek) piacán valósággal szárnyal a Lenovo, amely egy év leforgása alatt 20,2 százalékkal, 10,24 milliárd dollárra növelte a kliensekből származó forgalmát. A vállalat ezzel párhuzamosan megszerezte a piacvezető pozíciót, az IDC kutatása alapján a második negyedévben PC-k 23,7 százalékát, azaz 16 156 000 darabot a Lenovo szállította le, miközben a második helyre visszaszorult HP csak 15 364 000 darab terméket értékesített. A személyi számítógépeket továbbra is viszonylag vékony haszonkulccsal lehet értékesíteni, a Lenovo például átlagosan 5 százalékot keres a termékeken, amely a cég állítása szerint kifejezetten acélosnak számít a piacon.

Mindezt ráadásul már úgy sikerült elérni, hogy a piac alját jelentő szuperolcsó gépek (belépő notebook) nagy része eltűnt, ezeket ugyanis mára szinte teljes egészében kiváltották a tabletek és az okostelefonok. Ezért a Lenovo (és a többi gyártó) az olcsó gépek gyártása helyett a drágább ultrabookokat és gamer gépeket jelentő prémium szegmens felé fordult, hiszen ott érhető el értékelhető profit. A vállalat reményei szerint a jövőben még tovább nő a drágább gépek iránti igény.

len_pc

A bővülés pontos üteméről azonban nem beszél a pénzügyi jelentés, mindössze annyit derült ki, hogy a játékosoknak szánt Legion széria, a ThinkStation munkaállomások, illetve a ThinkPad, IdeaPad, valamint Yoga notebookok is erős két számjegyű növekedés produkáltak. A vállalati gépekben a Lenovo továbbra is nagyon erős, a negyedévben már 63 százalékát adták a céges vásárlók, amely felülmúlja a piaci átlag 55 százalékot.

Szerverek, adatközpontok

A PC-s szegmenssel ellentétben továbbra sem megy jól a szerveres-tárolós üzletág. Bár a forgalom ebben a negyedévben is jelentősen, 58,2 százalékkal 1,54 milliárd dollárra nőtt, a nyereségességtől továbbra is távol van a szegmens. Öröm az ürömben, hogy legalább a csökkent a veszteség, a tavalyi 131 milliós üzemi veszteség helyett már 60 milliót égetett el adatközpontos termékeivel a cég, így a vállalat már átlagosan csak 3,9 százalékot bukik minden egyes értékesített termékén.

A Lenovo ennek ellenére optimista. Az IDC szerint ugyanis a vezető szereplők közül a kínai gyártó növekedése a leggyorsabb, mind SDS-ben mind a hyperscale piacon három számjegyű gyarapodást produkált a cég. A dinamikus bővülést többek között utóbbi két terület fejlesztéseivel igyekszik fenntartani a vállalat. Ennek részeként született meg szeptemberben a Netapp-Lenovo partnerség, melynek keretében a két szereplő olyan Lenovo márkájú tárolós termékeket jelentett be, amelyek ötvözik a NetApp all-flash adatkezelési megoldásait a Lenovo ThinkSystem infrastruktúrájával.

Okostelefonok: nyereséges a Motorola

Az adatközpontos szegmenshez hasonlóan a mobilok is csak viszik a pénzt, ugyanakkor optimizmusra adathat okot, hogy a veszteség csökkenő tendenciát mutat. Az MBP (Mobile Business Group) forgalma a tavalyi 2,08-ról 1,6 milliárdra apadt a korábban bejelentett újrapozicionálás miatt, amivel párhuzamosan a veszteség 164-ról 49 millió dollárra mérséklődött. Utóbbihoz hozzájárult, hogy a Motorola márkanév alatt értékesített készülékek már nyereséget termelnek, amelyet a Lenovo mérföldkőnek tart.

A Lenovo már korábban bejelentette, hogy ismét átgondolja és újrapozicionálja okostelefonos (mobilos) részlegének működését. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy azokon a piacokon, ahol a cég sikereket ért el (például Dél- és Észak-Amerika), maradt az erős jelenlét, ahol pedig kisebb-nagyobb (inkább nagyobb) kudarcot vallott, ott visszavágja tevékenységét. Utóbbiak közé tartozik a hazai piacnak számító Kína, ahol a vállalat már jelentősen visszaskálázta jelenlétét a mobilpiacon, mivel egyrészt gyilkos a verseny, másrészt már a piac is zsugorodásra váltott. Ennek megfelelően az amerikai kontinens jelenti a növekedési lehetőséget a Lenovo, Dél-Amerikában például viszonylag magas, 17,5 százalékos részesedéssel rendelkezik a gyártó.

AI-vonat

A Lenovo a pénzügyi jelentés publikálásával közel egy időben tartott egy partnereknek és sajtónak szóló regionális rendezvényt Budapesten. A vállalat ezen hangsúlyozta, hogy a jövőben nagyobb fókuszt kapnak az AI-jal kapcsolatos fejlesztések. Ennek szellemében a Lenovo igyekszik komplett termékportfóliójára kiterjeszteni a különféle gépi tanulásra épülő megoldásokat, így a machine learning gyorsítására összeállított különféle szerverek mellett például a PC-kbe is beköltözik a technológia. Ezt többek között meghibásodás-előrejelzésre szeretné használni a Lenovo, notebookok esetében pedig hosszabb akkus üzemidőt hozhat a gépi tanulás, mely a felhasználó szokásait kiismerve képes lehet optimalizálni a rendszer kritikus paramétereit, csökkentve bizonyos részegységek disszipációját.

lenov

Hibakereséshez már élesben alkalmazza a gépi tanulást a Lenovo. A PC-kről származó hibajelentések alapján lényegesen gyorsabban és pontosabban lehet beazonosítani az esetleges hiba forrását. A prezentáció egy hibás drivert hozott fel példaként, mely a gyártó gépeiről származó WER (Windows Error Reporting) jelentések 25 százalékában hagyott különféle utalásokat. Ezeket a gépi tanulással analizálva sikerült pár nap alatt beazonosítani a hiba forrását, illetve javítani a problémát okozó meghajtóprogramot.

Az AI mellett az okoseszközös vonatra is felül a Lenovo. A gyártó első körben okos dugaljjal, okos izzóval, okos kamerával, illetve okos zárral jelentkezik. A termékek először az amerikai piacon kerülnek forgalomba, Európában csak valamikor később, legkorábban jövőre érkezhetnek meg a Lenovo okoseszközei.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Refaktorálás, Agile, API-tervezés, PWA és Alexa a gyakorlatban. HWSW mobile! idén is. November 21-22.