:

Szerző: Habók Lilla

2018. szeptember 12. 14:09

Jogi csata készül az EA és a belga játékfelügyelet közt

Az Electronic Arts (EA) nem hajlandó változtatni a FIFA Ultimate Game kártyacsomagos játékán, amely miatt a belga felügyelet szerint a rendszer szerencsejátéknak minősül. A felügyelet feljelentette a céget az ügyészségen.

Idén április végén Belgium illegális szerencsejátéknak minősített bizonyos játékokat a véletlenszerűen kiosztott nyereményeket tartalmazó dobozaik (loot boxok) miatt, köztük az Overwatch, a Counter Strike: Global Offensive és a FIFA 18 kiadásait. Az Electronic Arts (EA) azonban nem ért egyet a belga szabályozással, ezért nem is változtatott a FIFA-n, ami miatt viszont a játékfelügyelet feljelentette a céget a belga ügyészségen - írja a helyi lapok híradásai alapján az Ars Technica.

A szabályozásért felelős Belgian Gaming Commission szerint a videojátékok akkor merítik ki a szerencsejáték fogalmát, hogy ha "van bennük olyan játékelem, amely nyereséget vagy veszteséget eredményezhet, miközben a véletlennek is szerepe van a folyamatban". A jogszabály összesen 800 ezer eurós büntetést és 5 év börtönt helyezett kilátásba, ha a kiadók megszegik a szabályozást, vagy tíz évet, amennyiben az ügyben kiskorú is érintett.

Az elmúlt hónapokban a Bilzzard, a Valve és a Take-Two valóban el is távolította a loot boxokat a játékokból Belgiumban, azonban az EA a FIFA kapcsán még nem tett eleget a figyelmeztetésnek. Májusban a cég pénzügyi igazgatója, Andrew Wilson ki is fejtette egy elemzői konferenciahíváson, hogy nem ért egyet a belga bizottsággal a kérdésben. Az EA álláspontja szerint ugyanis a FIFA Ultimate Teamben a játékosok minden kártyacsomagban meghatározott számú kártyát (játékost és hozzá tartozó képességeket) kapnak. Másrészről pedig a virtuális pénzt nem lehet valós pénzre beváltani vagy eladni - legalábbis a játékon belül, de az interneten azért vannak megoldások, hogyan lehet egy jó kártyát pénzre váltani.

belgium_fifa_ultimate_team

A pénzügyi igazgató még azt is hozzátette, hogy a kérdést megvitatták globálisan az iparági szövetségekkel, különböző joghatóságok és területek szabályozóival, így biztosak az álláspontjukban. Ennek ellenére viszont a játékosok is tiltakoznak a módszer ellen, a petíciókat támogató Change.org-on több mint 42 ezer aláírás gyűlt már össze a #FixFIFA kezdeményezés kapcsán. Azóta a cég annyi "enyhítést" közölt, hogy a FIFA 19-ben már valamilyen formában közzéteszi a megvásárolható kártyához tartozó esélyeket is, bár nem tudni mennyire részletesen.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Az Ars Technica hozzászólói megjegyzik, hogy az EA érvelése ugyan elfogadhatónak tűnik, de problémát inkább az okozza, hogy főleg gyerekek jelentik a kiadó számára a piacot. Márpedig a 20 éven aluliak kognitívan nem elég érettek a játék esélyeinek megjósolására, az eredmények súlyozására vagy az absztrakt értékelésre, beleértve a pénzügyi tevékenységeket. Az EA-nak pedig pontosan azaz érdeke, hogy a játékosok minél többet költsenek, így lényegében kihasználják a fiatalok éretlenségét.

Rengeteg pénzről van szó

A loot boxokra építő üzleti modell összességében hatalmas bevételt termel a vállalatnak, mivel a játékosok nem sajnálják a pénzt, hogy a minél ütőképesebb csapat reményében a drágább kártyacsomagok vásárlásához forduljanak. Egy játékos például a GDPR-adatlekérés kapcsán jött rá, hogy 10 ezer dollárt költött a kártyákra az elmúlt két évben. A Skill Up videoblog gyűjtése szerint az EA 2010-2011-ben összesen 100 millió dollárt szerzett az Ultimate Teamből, majd dinamikus növekedéssel 2016-ban 650 millió dolláros bevételről számolt be a kártyacsomagok kapcsán, majd 2017-ben már 800 millió dollárról.

Emellett viszont a fejlesztési költségek csökkentek, mivel a loot boxok a nagyobb beruházás nélkül is hozzák a pénzt. Az üzleti modell szemmel láthatóan jól működik, ezért is igyekezett a cég bevezetni más játékaiba is, mint például a botrányt végül kirobbantó Battlefront II-be. Utóbbin a vállalat az utolsó pillanatban változtatott a felhasználók és többek közt a belga játékfelügyelet hatására. A FIFA Ultimate Team viszont olyannyira jövedelmező, hogy az EA nem fog egyszerűen lemondani arról, hiszen az 5,15 milliárd dolláros bevételéből 800 millió dollárt csak ennek köszönhet a tavalyi évre vonatkozó pénzügyi jelentése alapján.

A belga játékfelügyelet a jelek szerint nem fogja annyiban hagyni a helyzetet. Újabban a helyi Niewsblad és Metro magazinban megjelent cikkek szerint a bizottság az országos ügyészséghez fordult, hogy folytasson vizsgálatot az EA ügyében. Tehát gyakorlatilag a belga játékfelügyelet feljelentette az EA-t, amiért nem távolította el a kártyacsomagokat a játékból és nem is változtatta meg a játékmenetet. Úgyhogy innentől kezdve az ügyészség dönt róla, hogy elindítja-e az eljárást az ügyben, mennyire találja károsnak a játékot a fiatalokra és a felnőttekre nézve.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 20:50

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.