Szerző: Habók Lilla

2018. július 10. 16:57

Marketingben fejlődnének a hazai webáruházak

Nem látszódnak nagy meglepetések a "Nagy Webáruház Felmérés" eredményeiből, mely szerint a magyar webáruházak többsége az utánvétes fizetést, illetve házhoz szállítást vagy a személyes átvételt biztosítja leginkább. A marketinget pedig sokan a Facebook-jelenléttel szeretnék letudni.

Újabb felmérés bizonyítja, hogy a hazai webáruházak körében az utánvétes fizetés és a házhoz szállítás vagy személyes átvétel a legnépszerűbb módszer, mivel feltehetően a magyar fogyasztók leginkább erre nyitottak, de erre a szempontra ez a kutatás nem tért ki. A Nagy Webáruház Felmérést a WebShop Experts már 11. alkalommal végezte el online kérdőíves formában, ezúttal a hazai e-kereskedők közül 894 kitöltővel. A kutatásban résztvevő webáruházak 75 százaléka napi kétszáznál kevesebb látogatóval rendelkezik, és csak 4 százalékuk kétezernél többel. Mint ahogy a felmérés mutatja, a webáruházak életkora egyenes arányban van a napi látogatók számával és kisebb mértékben az átlagos tranzakciók nagyságával - a kosárérték a kisebbeknél nagyjából 16 ezer forint, míg a nagyobbaknál több mint 24,5 ezer forint.

A vásárlás során a haza webáruházak 82 százaléka biztosít utánvétes fizetést átvevőponton vagy futárnál, amelyet a banki átutalás (76%) és a készpénzes fizetés (56%) követ. Bár ezek aránya talán meglepő, de nem mutat mást az előző évekhez képest. A legnagyobb változás az online bankkártyás fizetésekben látható, mivel idén már 53 százalék biztosítja a megkérdezettek közül a lehetőséget, míg tavaly ez csak 46 százalék és három évvel ezelőtt 36 százalék volt.

webaruhaz_felmeres_2018_fizetesHasonlóan változatlan a helyzet a szállítási módokkal kapcsolatban, ahol a házhoz szállítás aránya enyhén nőtt a tavalyi 87-ről 89 százalékra, miközben a személyes átvétel lecsökkent 71-ről 67 százalékra. A csomagpontok és automaták szerepe azonban nagyrészt stagnál, sőt néhány százalékponttal még csökkent is az MPL Posta Pont (26%), a Pick Pack Pont (14%) és a DPD Pickup csomagpont (4%) biztosítása is. Mindez viszont nem a felhasználói igényeket vagy a gyakoriságot tükrözi, hanem hogy a hazai webáruházak milyen lehetőségeket biztosítanak a vásárlóknak.

A marketing a legnehezebb

Idén először tért ki a kutatás a webáruházak nehézségeit firtató kérdésre, mely szerint a legnagyobb problémát a marketing okozza a cégek (45%) számára - ezt sorban a termékek feltöltése, a design testreszabása és az ügyfélszolgálat ellátása követi. A marketing eszközök közül a webáruházak 68 százaléka a keresőoptimalizálást tartja kiemelkedően hatékonynak, majd pedig a Google Adwords hirdetéseket, a remarketinget és a közösségi médiát.

webaruhaz_felmeres_2018_nehezsegek

A közösségi médiát használják egyébként a legtöbben a hazai webshopok közül marketing céljából (72%), és ezen belül gyakorlatilag a Facebook az egyeduralkodó szolgáltatás, amelyet a közösségi médiát alkalmazók 88 százaléka használ. A közösségi óriásra koncentráló online jelenléttel és esetleg kereskedéssel (30%) viszont meglehetősen megnő a webáruházak kiszolgáltatottsága Zuckerberg cégének fejlesztései felé. Ahogy a kutatásokból láthattuk, egyre drágább a fogyasztók figyelmének felkeltése a szolgáltatásban, de mivel a magyarok továbbra is itt vannak leginkább jelen, ezért érthető módon a webáruházak kénytelenek ezt a formát választani.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Második legnépszerűbb szintén a Facebook-birodalomhoz tartozó Instagram, ahol a fiatalokat és a fiatal felnőtteket lehet elérni a képes hirdetésekkel és influenszereken keresztüli termékelhelyezésekkel. Jelenleg a hazai e-kereskedők több mint harmada él valamilyen formában ezzel a lehetőséggel, míg két évvel ezelőtt még csak 15 százalékos volt az arány. Ezzel párhuzamosan viszont más közösségi oldalak szerepe stagnált vagy csökkent a marketingben az elmúlt egy évben - még a YouTube is 20-ról 19 százalékra esett. Eközben Facebookon és Instagramon egyre nehezebb bevonzani (hagyományos módokon) a fogyasztókat, úgyhogy részben érthető, miért a marketinget tartják a webáruházak a legnagyobb nehézségnek, és ebben szeretne a legtöbb webáruház fejlődni (66%), csak ezt követően a webáruház menedzselésében, a webdesignban vagy a fogyasztóvédelemben.

Metodológia

A Nagy Webáruház Felmérést a webáruház-fejlesztő WebShop Experts készítette a webáruház bérléssel foglalkozó ShopRenter közreműködésével. A kutatás nem reprezentatív módon készült, de online kérdőíven keresztül 894 webáruház tulajdonost ért el 2018. június 14. és június 22. között, így a minta nagysága miatt érdemes figyelembe venni az eredményeit. A felmérés már a 11. egymást követő évben készül el, ezáltal viszonyítási alapot ad a hazai piac változásáról is. A kutatás ebben az esetben nem a felhasználókat vizsgálta, hanem a magyarországi fogyasztókat elérő webáruházakat. A megkérdezettek közül 87,4 százalék kizárólag Magyarországon működik, és csak 12,6 százalék további egy vagy több országban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról