Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Marketingben fejlődnének a hazai webáruházak

Habók Lilla, 2018. július 10. 16:57

Nem látszódnak nagy meglepetések a "Nagy Webáruház Felmérés" eredményeiből, mely szerint a magyar webáruházak többsége az utánvétes fizetést, illetve házhoz szállítást vagy a személyes átvételt biztosítja leginkább. A marketinget pedig sokan a Facebook-jelenléttel szeretnék letudni.

Újabb felmérés bizonyítja, hogy a hazai webáruházak körében az utánvétes fizetés és a házhoz szállítás vagy személyes átvétel a legnépszerűbb módszer, mivel feltehetően a magyar fogyasztók leginkább erre nyitottak, de erre a szempontra ez a kutatás nem tért ki. A Nagy Webáruház Felmérést a WebShop Experts már 11. alkalommal végezte el online kérdőíves formában, ezúttal a hazai e-kereskedők közül 894 kitöltővel. A kutatásban résztvevő webáruházak 75 százaléka napi kétszáznál kevesebb látogatóval rendelkezik, és csak 4 százalékuk kétezernél többel. Mint ahogy a felmérés mutatja, a webáruházak életkora egyenes arányban van a napi látogatók számával és kisebb mértékben az átlagos tranzakciók nagyságával - a kosárérték a kisebbeknél nagyjából 16 ezer forint, míg a nagyobbaknál több mint 24,5 ezer forint.

A vásárlás során a haza webáruházak 82 százaléka biztosít utánvétes fizetést átvevőponton vagy futárnál, amelyet a banki átutalás (76%) és a készpénzes fizetés (56%) követ. Bár ezek aránya talán meglepő, de nem mutat mást az előző évekhez képest. A legnagyobb változás az online bankkártyás fizetésekben látható, mivel idén már 53 százalék biztosítja a megkérdezettek közül a lehetőséget, míg tavaly ez csak 46 százalék és három évvel ezelőtt 36 százalék volt.

webaruhaz_felmeres_2018_fizetesHasonlóan változatlan a helyzet a szállítási módokkal kapcsolatban, ahol a házhoz szállítás aránya enyhén nőtt a tavalyi 87-ről 89 százalékra, miközben a személyes átvétel lecsökkent 71-ről 67 százalékra. A csomagpontok és automaták szerepe azonban nagyrészt stagnál, sőt néhány százalékponttal még csökkent is az MPL Posta Pont (26%), a Pick Pack Pont (14%) és a DPD Pickup csomagpont (4%) biztosítása is. Mindez viszont nem a felhasználói igényeket vagy a gyakoriságot tükrözi, hanem hogy a hazai webáruházak milyen lehetőségeket biztosítanak a vásárlóknak.

A marketing a legnehezebb

Idén először tért ki a kutatás a webáruházak nehézségeit firtató kérdésre, mely szerint a legnagyobb problémát a marketing okozza a cégek (45%) számára - ezt sorban a termékek feltöltése, a design testreszabása és az ügyfélszolgálat ellátása követi. A marketing eszközök közül a webáruházak 68 százaléka a keresőoptimalizálást tartja kiemelkedően hatékonynak, majd pedig a Google Adwords hirdetéseket, a remarketinget és a közösségi médiát.

webaruhaz_felmeres_2018_nehezsegek

A közösségi médiát használják egyébként a legtöbben a hazai webshopok közül marketing céljából (72%), és ezen belül gyakorlatilag a Facebook az egyeduralkodó szolgáltatás, amelyet a közösségi médiát alkalmazók 88 százaléka használ. A közösségi óriásra koncentráló online jelenléttel és esetleg kereskedéssel (30%) viszont meglehetősen megnő a webáruházak kiszolgáltatottsága Zuckerberg cégének fejlesztései felé. Ahogy a kutatásokból láthattuk, egyre drágább a fogyasztók figyelmének felkeltése a szolgáltatásban, de mivel a magyarok továbbra is itt vannak leginkább jelen, ezért érthető módon a webáruházak kénytelenek ezt a formát választani.

Második legnépszerűbb szintén a Facebook-birodalomhoz tartozó Instagram, ahol a fiatalokat és a fiatal felnőtteket lehet elérni a képes hirdetésekkel és influenszereken keresztüli termékelhelyezésekkel. Jelenleg a hazai e-kereskedők több mint harmada él valamilyen formában ezzel a lehetőséggel, míg két évvel ezelőtt még csak 15 százalékos volt az arány. Ezzel párhuzamosan viszont más közösségi oldalak szerepe stagnált vagy csökkent a marketingben az elmúlt egy évben - még a YouTube is 20-ról 19 százalékra esett. Eközben Facebookon és Instagramon egyre nehezebb bevonzani (hagyományos módokon) a fogyasztókat, úgyhogy részben érthető, miért a marketinget tartják a webáruházak a legnagyobb nehézségnek, és ebben szeretne a legtöbb webáruház fejlődni (66%), csak ezt követően a webáruház menedzselésében, a webdesignban vagy a fogyasztóvédelemben.

Metodológia

A Nagy Webáruház Felmérést a webáruház-fejlesztő WebShop Experts készítette a webáruház bérléssel foglalkozó ShopRenter közreműködésével. A kutatás nem reprezentatív módon készült, de online kérdőíven keresztül 894 webáruház tulajdonost ért el 2018. június 14. és június 22. között, így a minta nagysága miatt érdemes figyelembe venni az eredményeit. A felmérés már a 11. egymást követő évben készül el, ezáltal viszonyítási alapot ad a hazai piac változásáról is. A kutatás ebben az esetben nem a felhasználókat vizsgálta, hanem a magyarországi fogyasztókat elérő webáruházakat. A megkérdezettek közül 87,4 százalék kizárólag Magyarországon működik, és csak 12,6 százalék további egy vagy több országban.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.