Szerző: Habók Lilla

2018. június 26. 14:19

Így látja a Cisco a kollaborációs eszközök piacát

Részben a generációs különbségeknek tulajdonítja a Cisco, hogy megváltozik a vállalaton belüli együttműködés. Minden információ azonnal kell, és ha egy eszközt ezt nem képes kiszolgálni, akkor a felhasználók azonnal új megoldást keresnek. A vállalat egyúttal megújítja a Spark és a Webex márkát, így a Spark brand végül megszűnik, helyette pedig létrejön a Webex Teams és a Meetings.

A gyorsan változó munkaerőpiacról, a munkahelyei generációs különbségekről és természetesen az ehhez alkalmazkodó kollaborációs eszközökről beszélt Andy Brocklehurst, a Cisco EMEAR régió kollaborációs igazgatója egy Webexen szervezett sajtótájékoztatón. Az elmondottakból kirajzolódott, hogy a vállalat milyen szempontok mentén képzeli a Spark és a Webex fejlesztését, és hogy ezekkel kapcsolatban a konkurens termékekkel való együttműködést is elengedhetetlennek látja. Ennek megfelelően a Spark márkát a jobban csengő Webex megoldással közösen Webex Teams és Webex Meetings szolgáltatásokra cseréli a cég.

Egy idézett IDC felmérés szerint 2017-ben tízből 9 cég a vásárlói élményért versenyezett egymással, és hogy a verseny nem mindenkinek sikerülhet, azt Richard Foster Yale professzor kutatása is mutatja, mely szerint 2027-re már az S&P 500 cégek háromnegyede olyan vállalatokból fog állni, amelyet ma még nem is ismernek a fogyasztók. A Cisco felmérése alapján pedig a szervezetek fennmaradása szempontjából a kollaborációs eszközök elengedhetetlenek, mivel elősegítik a hatékony csapatkommunikációt (72%), az együttműködést a külső partnerekkel (68%) és az információk gyors megtalálását (56%).

cisco_webex_03

Azonban a kollaborációs eszközök a Cisco saját meglátása szerint is messze vannak még attól, hogy a csapatmunkát megfelelően támogassák. Ennek legfőbb oka, hogy egyelőre kevesen használják ezeket a szolgáltatásokat, de nem is része annyira az üzleti folyamatoknak vagy pedig csak silószerűen, valamint nem illeszkedik a munkastílusokhoz és a felhasználói igényekhez. Emellett megjelenik még az okok közt, hogy a munkavállalók szerint túl bonyolult a használata, túl drága, vagy éppen alacsony a minősége, és nem használható minden eszközön.

A generációs különbség lenne a fő gond?

A különbségek egyik okát a Cisco a munkahelyi generációs különbségekben is látja, mivel a céges tapasztalatok szerint a különböző korú emberek máshogy viszonyulnak az újfajta eszközökhöz. A cég felmérése szerint jelenleg a munkaerőpiacon mindössze 2 százalékban fordulnak elő a Z generáció tagjai (1995-2000 közt született), de ez 2020-ra már 12 százalék lesz. Eközben az Y generáció (1980-1995 közt született) jelenleg 21 százalékban van jelen, és 2020-ra pedig már 35 százalékban. Ezzel párhuzamosan pedig az ennél idősebb generáció jelenléte veszít a mostani arányából. A Cisco kollaborációs igazgatója szerint mindez "drámaian megváltoztatja a jelenlegi helyzetet", amelyben például az email számít a leggyakoribb eszköznek a munkában, pedig "fájdalmas és nem jó eszköz" - mondta az előadó.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az előadást követően rákérdeztünk a budapesti Cisco iroda munkatársainál, hogy a különbségeket pontosan miben tapasztalják. Sinkó Judit, a Cisco Magyarország PR-osa elmondta, hogy legfőképpen Sales Associates Programon keresztül kerülnek be a csapatba a frissen végzett egyetemisták, akikre hazánkban szintúgy igaz, hogy a jelenlegi kollégáknál jobban igénylik a gyors válaszokat és az információcserét. "Ha nem kapnak választ egyik embertől, akkor elmennek a másikhoz. Ugyanígy ha egy eszköz nem megfelelő számukra, akkor keresnek valami mást." - fejtette ki. Ez a fajta rugalmasság, gyorsaság talán még jobban is alkalmazkodik a nemzetközileg dolgozó, mátrix szervezet elvárásaihoz, mint az idősebb dolgozók szemlélete, akik a személyes találkozókhoz szoktak a videokonferenciák helyett, és berögzült régi szokásaikat próbálják alkalmazni az új környezetben is.

Az újabb generáció integrálása viszont "fordított kihívásokkal jár", mivel a fiataloknak nem az azonnali kommunikáció az újdonság, hanem éppen a régi eszközök, mint például az email használata - tette hozzá kérdésünkre Németh Zoltán, a Cisco hazai kollaborációs szakértője. Nehéz egyeztetni a munkahelyeken, hogy a közösségi oldalakon felnőtt korosztály ahhoz szokott hozzá, hogy mindent azonnal megkap. Jelenleg még az a generáció van többségben, akiknek élete nagy részében mindez nem így volt, de pár éven belül már változnak az arányok, és az azonnaliság igénye a munkahelyeken is elvárást lesz - fejtegették a hazai szakértők.

Együtt kell működni a konkurenciával

A kollaborációs eszközök piaca jelenleg is nagyon zsúfolt, és ezek a megoldások többnyire nem integráltak egymással, mint például WhatsApp, Google Hangouts, Dropbox, SharePoint vagy a Cisco eszközei. Az emberek viszont egyszerre több cég különböző termékeit szeretnék használni, és elvárnák, hogy azok együttműködjenek egymással. A cég adatai szerint a SaaS alapon dolgozó munkahelyek átlagosan 34 alkalmazást használnak az irodai környezetben. Az eseményeket (hívásokat és videokonferenciákat) pedig pontosan ott szervezik, ahol egyébként is kommunikálnak és fájlokat osztanak megy egymással, legyen szó akár Cisco Webexről, Facebook Workplace-ről, Slackről vagy Microsoft Teamsről.

Márpedig a Cisco Spark nem éppen a legismertebb márka ezen a piacon, a vállalat eszköztárából még mindig inkább a Webex emelkedik ki, ezért a cég egyesíti végül a Cisco Spark és a Webex platformokat. A Webex szolgáltatáson keresztül havonta 116 millió felhasználó vesz részt tárgyalásokon, akik több mint 6 milliárd percet beszélnek egymással 30 millió megszervezett eseményen. A Cisco Collaboration Suit ökoszisztéma részeként a Webex Calling (IP phone, Voice mail, PSTN hozzáférés, PBX funkciók) mellett létrejön a csoportmunkához használható Teams (korábban Cisco Spark) és az eseményszervezést segítő Meetings.

cisco_webex_05

A Webex Meetings a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet majd a videóképességre, így a prezentációk mellett a résztvevők láthatják majd a tárgyalópartnereiket laptopon, Cisco videoeszközön és mobilon egyaránt. A Webex Teams pedig a Spark megújult változatát kínálja majd azonnali üzenetküldés, tartalommegosztás és whiteboard (a Spark Board ezentúl Webex Board) mellett az ígéret szerint egyszerű vendéghozzáférés kezeléssel és integrált eszközökkel. Ezenkívül érkezik egy új hardvereszköz Webex Share néven, amellyel virtuális konferencia-képes Webex szobákká alakíthatóak majd a TV-vel felszerelt tárgyalók egy "tenyér méretű adapter" segítségével.

Rákérdeztünk a hazai szakértőknél, hogy az emlegetett integrációt a konkurenciával mégis hogyan igyekszik megvalósítani a vállalat, amelyre Németh Zoltán több példát is sorolt. A kollaborációs szakember szerint "a videókommunikáció nagy átka, hogy nincs egységes szabvány, ami alapján bárki bármikor bármilyen eszközről fel tudok hívni, nincs például egy telefonszám" - magyarázta. Úgyhogy a cég fejlesztői leginkább arra törekednek, hogy például a Webexet ne csak Cisco hardvervégpontokon lehessen használni. Továbbá a Webex Teams szobákba be tudjanak külsőket is vonni, miközben megfelelnek két cég közötti kommunikációs protokollnak és a biztonságnak.

A főbb versenytársakkal jelenleg van integráció a szakértő elmondása szerint, például egy Webex Teams csoportba bevonható egy Microsoft Teams felhasználó is. Erre a megoldásra a hívásban és videohívásban is törekednek, ennek megfelelően nem kell vendégfelhasználót létrehozni, hanem natívan be tudják emelni a más megoldást használó résztvevőket. Többek közt a Cisco megoldásán keresztül be lehet hívni Slack vagy Microsoft klienssel rendelkező felhasználókat is a kiküldött meghívóban szereplő linken keresztül.

Úgy tűnik, a Cisco megpróbál alkalmazkodni ahhoz, hogy a fogyasztók nem csak egy cég, és nem feltétlen a Cisco termékeit és szolgáltatásait szeretnék csak alkalmazni, hanem egyszerre több konkurens cég megoldásait is - egyúttal véget vet a zavaró párhuzamosságnak a Spark és a Webex termékek között. A legutóbbi pénzügyi negyedéves adatok szerint a vállalat számára a legnagyobb forgalmat továbbra is a hardverek jelentik, de másodikként a szolgáltatások üzletág és harmadikként az egyesített kommunikációs portfóliót takaró "alkalmazások" piaca tűnik fel, amely dinamikusan növekszik. Úgyhogy a vállalat érthető módon szeretné a kollaborációs eszközök piacán is jól pozicionálni magát, akár azon az áron is, hogy közben a versenytársak hasonló szolgáltatásaival is együttműködik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról