Szerző: Habók Lilla

2018. június 22. 11:50

Még több módon lehet majd pénzt keresni YouTube-on

Többféle új monetizációs lehetőség is indul YouTube-on, amelyet egyelőre a népszerűbb videósok érhetnek majd el. Szélesebb körben kipróbálható lesz a Patreon-szerű tagsági rendszer, ajándéktárgyakat is adhatnak el a videósok és premier videókat is meghirdethetnek.

Elég sok újdonságot bejelentett a YouTube az idei VidCon esemény kapcsán, a premierként meghirdethető felvételektől a bővebb monetizációs eszközökig. Ezek közül az első a Sponsorships kiterjesztése és átnevezése Channel Memberships rendszerre, melyen belül a több mint 100 ezer követővel rendelkező alkotók havi 5 dollárt kérhetnek egy exkluzív tagságért. Az előfizetésért cserébe a rajongók Patreon-szerűen különböző előnyökben részesülhetnek, például egyedi emojikat, kitűzőket használhatnak, külön élő közvetítéseken vehetnek részt vagy csak a számukra készített videókat is megnézhetnek. A YouTube ígérete szerint "a következő hónapokban" kiterjeszti a kört a kevesebb követővel rendelkező alkotókra is.

Elindult az ajándéktárgyak értékesítési lehetősége is a platformon a Teespring merchandise eszközzel partnerségben - egyelőre viszont csak az Egyesült Államokban. Ezt a legalább 10 ezer feliratkozóval rendelkező videósok vehetik igénybe, és legfeljebb 20-féle tárgyat kínálhatnak eladásra az integráción keresztül, például pólókat, pulcsikat, párnákat, bögréket. A termékek a videó alatt jelenhetnek meg "virtuális polcokon" a népszerűbb vloggerek oldalán. Bár az ajándéktárgyak eladását egyelőre csak az amerikai videósok próbálhatják ki, de a vállalat később más partnerekkel együtt szeretné majd kiterjeszteni a lehetőséget szélesebb körben. Érdekes módon a Patreon pont ebben a hónapban vett egy hasonló eszközt, amellyel az alkotók szintén a rajongóiknak kínálhatnának egyedi tárgyakat, így már egész jól látszik a YouTube és a Patreon közti konkurencia kirajzolódása.

A lehetőségek YouTube-on a Premieres funkcióval is bővülnek, vagyis nagyobb felhajtást lehet köríteni előre felvett videókhoz, például új videoklipekhez. A rendszer automatikusan létrehoz egy külön oldalt a videónak, amelyen értesítőket is be lehet állítani a premier kezdetéhez. A videó nézése közben pedig a közönség és az alkotó élő chaten is beszélgethet egymással, ahol egyébként szintén működni fog a Super Chat funkció, vagyis a rajongók a felvételek közben is támogathatják a kedvenc videósukat - vagy éppen a premiereket meg lehet hirdetni kizárólag a Channel Memberships előfizetők számára. A Premieres a következő két hétben fog megjelenni, először néhány kiválasztott YouTube partner számára béta verzióban.

Nagy üzlet?

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Néhány adatot is közölt a vállalat termékigazgatója, Neal Mohan a bejelentések mellett, mely szerint a YouTube jelenleg 1,9 milliárd havi aktív nézővel rendelkezik 90 országból. A tartalomfeltöltők egy része pedig már évente 5-6 számjegyű összegeket keres a platformon, méghozzá 35-40 százalékos emelkedéssel az elmúlt évhez képest. A termékigazgató szerint a most bejelentett monetizációs eszközök még inkább hozzásegítik majd az alkotókat a pénzkereséshez - egyelőre legalábbis azokat, akik jelenleg is sok feliratkozóval rendelkeznek.

A cég pont idén januárban reformálta meg a Partnerprogramot, és kirúgott belőle mindenkit, aki nem érte el az elmúlt 12 hónapra vetítve a 4000 órás nézettséget és a legalább ezer feliratkozót. A YouTube akkor pont arra hivatkozott, hogy a (korábbi rendszerű) partnerprogram tagjainak 99 százaléka évente kevesebb mint 100 dollárt keres a platformon, sőt 90 százalékuk még 2,50 dollárnál is kevesebbet. Nem lehet tudni, hogy mennyien vannak jelenleg a programban, de mivel sokkal kevesebben maradtak, így érthető módon a bevételük is nőtt az elmúlt egy évben, és most is az ő bevételük nőhet tovább.

A népszerű videósok megtartására és motiválására a vállalatnak is nagy szüksége van, hiszen az alkotók hozzák a közönséget és ezzel együtt a hirdetőket is a platformra. Bár a YouTube-nak egyelőre nem kell tartani a konkurenciától, de azért már a Facebooknak is szemet szúrt a videókban és videobloggerek műsoraiban rejlő lehetőség, ezért is indította el (egyelőre Amerikában) a Watch szolgáltatást és Instagramon az IGTV-t. Elég nagy probléma lenne, ha a jobb ajánlatokkal a versenytársának pont a legnépszerűbb partnereket sikerülne valahogy elcsábítani a platformról.

A YouTube számlájára ugyanis sok negatívum írható az elmúlt egy évből, mikor hirdetők érdekében lényegében vakon kezdte el demonetizálni a videókat, hogy a cégek reklámjai ne jelenjenek meg szélsőséges, a nézeteikkel ellentétes tartalmak alatt. Az algoritmust viszont a cég előzetes tesztelés helyett lényegében élesben finomította, és inkább több videóból is leszedte a reklámot, majd a reklamáció után felülvizsgálta, és visszaállította a hirdetéseket. Ez a felesleges procedúra azonban sok tartalomkészítőt megviselt, és elég negatív hangulatot keltett a céggel szemben. Úgyhogy a YouTube most talán ezért is próbál kedvezményeket tenni és újabb monetizációs lehetőségeket kínálni, miközben az új eszközökkel maga a vállalat sem jár rosszul, hiszen valószínűleg ezekből a bevételekből is részesedést kér.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról