HWSW

Több mint háromezer dolgozót ereszt szélnek a Tesla

A gyártó alkalmazottainak 9 százalékától köszön el, miközben átstrukturálással is igyekszik termőre fordulni. Musk már idén profitot ígér.

Komoly leépítéseket jelentett be a Teslánál Elon Musk, az elektromosautó-gyártó vezérigazgatója. Az igazgató a döntésről egy az alkalmazottaknak körbeküldött memóban számolt be, [1]amelyből kiderült, a cég dolgozóinak nem kevesebb mint 9 százalékának int búcsút, a vállalat már korábban bejelentett átstrukturálásával párhuzamosan. Musk igyekezett hangsúlyozni, hogy az elbocsátások nem érintik a cég gyártósorait, így a Tesla Model 3 járművek leszállítását sem.

A nadrágszíj megszorítása a Teslánál nem mondható meglepő lépésnek, hiszen a vállalat megalakulása óta eltelt mintegy 15 évben nem termelt éves profitot - és bár utóbbi nem is tartozik a Tesla fő motivációi közé, ahogy arra levelében Musk kitér, de értelemszerűen szükség van rá a vállalat fenntartható működéséhez. A vezérigazgató szerint elsősorban olyan alkalmazottaktól válik meg a cég, akiknek pozíciója az elmúlt évek tempós növekedése során redundáns lett, vagy épp mára már egyszerűen nincs rá szükség.

A CEO a fenti 9 százalékon kívül nem közölt számokat az elbocsátásról, az Ars Technica szerint viszont [2]a vállalatnak év elején egész pontosan 37543 dolgozója volt, ennek megfelelően most mintegy 3300 alkalmazott távozhat a cégtől, ami látványosan megritkíthatja az autógyártó sorait. Legalábbis egy időre, a cég ugyanis a létszámcsökkentés dacára továbbra is vesz fel új szakértőket, ahogy Musk levelében fogalmaz, a gyártónál továbbra is jelentős emberhiány van, főleg a gyártási folyamatoknál. Ennek megfelelően nem lenne meglepő, ha a most megcsappant létszám rövid időn belül újra kikerekedne.

teslafact

Erre az idei év első felében is láthattunk példát: a gyártó tavaly ősszel már eszközölt egy leépítési hullámot, [3] igaz akkor csak néhány száz dolgozónak intett búcsút, ami 1-2 százalékát tette ki akkori, nagyjából 33000 fős alkalmazottseregének. A cég ezután néhány hónap alatt több mint négyezer fővel bővült, és még a mostani jelentős elbocsátásokat követően is nagyobb marad a létszáma, mint tavaly ősszel - ha pedig az eddigiekhez hasonló tempóban elkezdi feltölteni a gyártósorok körül üresen álló pozíciókat, könnyen visszahízhat az eddigi maximum környékére. A mostani elbocsátási hullámot persze akkor sem érdemes félvállról kezelni, különösen figyelembe véve, hogy a cég másfél évtizedes fennállása során összesen négy negyedév volt, mikor nem fordult mínuszba. A rövid pluszos időszakok után azonban egy-egy újabb Tesla modell gyártásának elindítása rendre negatívba fordította a gyártó eredményeit.

xMusk mindenesetre nem sokkal a mostani elbocsátások előtt még kifejezetten derűlátó volt, és azt ígérte, a Tesla még az idei harmadik negyedévben nyereséges lesz. Ezt a mostani költségcsökkentés megkönnyítheti a cég számára, főleg ha az ugyancsak beígért átstrukturálás is sikeres lesz. Utóbbiról a vezérigazgató egy hónappal ezelőtt beszélt először, már akkor is említve terveket a cég "küldetéséhez nem létfontosságú tevékenységek" megkurtítására, illetve a menedzsmentstruktúra egyszerűsítésére a hatékonyabb belső kommunikáció és gördülékenyebb vállalati működés érdekében. Az intézkedések a Teslának megbízásos alapon bedolgozó cégekkel való együttműködések számát is jelentősen csökkentik majd.

Ennek első lépése Musk frissen közzétett levelében ugyancsak helyet kapott, abban a CEO bejelentette, nem újítja meg a Home Depot-val kötött megállapodását, amelynek keretei között a vállalat napenergiára építő termékeit az áruházlánc fizikai és online boltjaiban is kínálta. Musk szerint az eddig a Home Depot-nál dolgozó Tesla alkalmazottak "többsége" lehetőséget kap majd másik Tesla üzletekbe átmenni.

A Telsa talpraállásához persze a megszorítások és leépítések önmagukban nem lesznek elegek, főleg ha a most elbocsátott munkaerőt a cég az eddigiekhez hasonló tempóban pótolja vissza. A helyreállás kulcsa a Model 3 lehet, azaz a cég "megfizethető" autója, legalábbis ha annak gyártását sikerül gatyába rázni - tavaly ősszel ugyanis ez is problémákba ütközött, ami miatt per is indult a Tesla ellen. Musk szerint azonban a nehézségeket már sikerült elhárítani, így a Model 3-ak gyártása immár zavartalan, június végére pedig eléri az eredetileg kitűzött, heti ötezer autós céltempót is. A vállalat tehát az izmos leépítések dacára alapvetően továbbra is optimista, ahogy Musk levelében fogalmaz, a jelentős elbocsátásokra vonatkozó nehéz döntést azért kellett most meghozni, hogy "még egyszer soha többé ne kelljen".

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://twitter.com/elonmusk/status/1006597562156003328
[2] https://arstechnica.com/cars/2018/06/tesla-is-laying-off-9-percent-of-its-workforce/amp/
[3] https://www.hwsw.hu/hirek/57938/tesla-elbocsatasok-alkalmazott-model-3-autogyartas.html
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/58951/elon-musk-tesla-elbocsatas-leepites.html
Író: Hlács Ferenc (feradyr@gmail.com)
Dátum: 2018. június 13. 11:48
Rovat: eco@tech