HWSW

Hivatalosan is belépne a Steam a kínai játékpiacra

Jelenleg is elérhető Steam a kínai játékosok számára valamilyen szinten, csak épp nem hivatalosan. Ahogy tavaly is látszott, a cég erősen kiszolgáltatott a helyi kormányzati szabályozásnak. Egy helyi partner viszont biztosítaná, hogy elkerülje a Valve játékboltja a cenzúrát.

Bejelentette a Valve, hogy online játékboltja, a Steam hamarosan hivatalos formában is megjelenhet a kínai piacon, mivel jelenleg nem egésze hivatalosan üzemel, és így erősen kiszolgáltatott a kormányzati szabályozásnak. A hivatalossá válási művelet leginkább egy helyi cégen keresztül lehetséges, amelyhez a vállalat egy partnere, a Perfect World játékkiadó közreműködését kérte. Korábban a két cég együttműködött a Dota 2 és a Counter-Strike: Global Offensive kiadásában is Kínában, úgyhogy már nem lesz ismeretlen a közös munka.

xA jövőben a kínai kiadó végzi majd a disztribúciót, lokalizálja a megjelenést, népszerűsíti a helyi játékosok körben, és ellenőrzi, hogy milyen játékok jelenhetnek meg Kínában - írja a TechCrunch [1]. Bár az elgondolás egyszerűnek hangzik, de azért még sok kérdés felmerül a bevezetéssel kapcsolatban. Tavaly decemberben ugyanis a kínai cenzúragépezetet monitorozó Greatfire [2] szerint Kína kitiltotta a steamcommunity.com több szolgáltatását is, beleértve a fórumokat és a felhasználói adatlapokat, végeredményben pedig az oldal 96 százalékát.

Ha viszont sikerül a Valve és a Perfect World végleges megegyezése, akkor a kínai kiadó feladata lesz az aktuális helyi cenzúraszabályok teljesítése, és a megfelelés a kormányzati elvárásoknak. Így a Steam számára is egyszerűbb lesz jelen lenni az amúgy nagy felhasználói bázist és bevételeket ígérő piacon, mint partner nélkül és nem hivatalos formában. A hivatalos megjelenés pontos időpontját azonban még nem közölték a vállalatok.

newzoo_jatekpiac_2017

Ezért nagy üzlet a kínai jelenlét (2017-es játékpiaci bevételek, Forrás: Newzoo)

A Steamnek jelenleg is viszonylag nagy részét adják a kínai felhasználók, de mivel a Valve nem tőzsdei cég, ezért nem lehet pontos adatokat tudni. Az oldalon rendszeresen végzett felhasználói felmérés [3] adatai alapján viszont a nyelvet jelenleg a játékosok 26,5 százaléka állította be "egyszerűsített kínaira", és ezzel a második a nyelvek listájában az angol után és az orosz előtt. A nyelvi beállítás viszont nem ad egészen egyértelmű képet a felhasználók származásáról, ami abból is látszik, hogy egy tavaly kiszivárgott belsős Steam-prezentáció más eredményeket mutat [4]. Eszerint Észak-Amerikából jön a felhasználók 34 százaléka, Nyugat-Európából 29 százaléka és Ázsiából egyelőre 17 százalék. Az viszont egyértelmű, hogy a játékplatform eddig is jelen volt valamennyire a piacon, de hivatalos formában ennél is több felhasználót sikerülhet elérnie.

A terjeszkedés azért a Valve számára sem lesz olyan könnyű, hiszen a kínai konkurenciával kell majd felvenni a versenyt, mint például a Blizzarddal is együttműködő NetEase internet- és videojáték szolgáltatóval vagy a Tencent által üzemeltetett WeGame-mel. Viszont a Valve részéről nem kérdéses, hogy miért szeretné mégis megpróbálni a körülményes hivatalos megjelenést, mivel a kínai játékospiac jelenleg is hatalmas, és egyre növekszik. A Newzoo globális kimutatása szerint [5] 2017-ben Kína érte el a legnagyobb bevételt 32,5 milliárd dollárral, míg az Egyesült Államok a második 25,4 milliárd dollárral. Ráadásul az internetpopuláció alapján is nagy lehetőségek vannak még Kínában, hiszen az 1,4 milliárdos népességből 814 millió internetfelhasználó és potenciális játékos.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://techcrunch.com/2018/06/12/valve-is-bringing-an-official-version-of-steam-to-china/
[2] https://en.greatfire.org/www.steamcommunity.com
[3] https://store.steampowered.com/hwsurvey
[4] https://www.hwsw.hu/hirek/57500/steam-valve-platform-jatek-gaming.html
[5] https://newzoo.com/insights/rankings/top-100-countries-by-game-revenues/
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/58944/valve-steam-china-kina-perfect-world.html
Író: Habók Lilla ()
Dátum: 2018. június 12. 12:04
Rovat: eco@tech