Szerző: Hlács Ferenc

2018. június 7. 15:27

Három új autós QNX rendszert villantott a BlackBerry

A termékekkel a cég többek között a gyártók önvezető autós fejlesztéseit tehermentesítené, azokkal kockázat- és költségcsökkenést, gyorsabban piacra vihető, biztonságos megoldásokat ígér.

Három új termékkel udvarol az autógyártóknak a BlackBerry, a cég QNX platformjára építő, ISO 26262 biztonsági tanúsítvánnyal érkező megoldásokkal a vállalat az autógyártóknak gyorsabb és olcsóbb fejlesztési folyamatokat ígér.

Az első újdonság QNX Hypervisor for Safety névre hallgat, és a vállalat QNX Hypervisor 2.0 virtualizációs megoldására épít. A termékkel biztonságosan különíthetők el a járművek egyes alrendszerei különböző virtuális doménekbe az SoC-kon - így a biztonságkritikus rendszerek izolálva futtathatók, anélkül, hogy a más rendszereknél felmerülő problémák belezavarnának működésükbe. A BlackBerry a termékhez a rendszermérnökök számára részletes dokumentációt is mellékel.

A QNX Platform for ADAS 2.0 is frissen debütál, azt a vállalat az önvezető rendszereknek létrehozásához szánja. A fejlett vezetéssegítő, ADAS (Advanced Driver Assistance System) megoldások alapjául szolgáló keretrendszerrel nagy mennyiségű, több forrásból érkező szenzoradat dolgozható fel gyorsan, legyen szó kamerákról, GPS-ről, LiDAR vagy radar rendszerekről. Egy elosztott feldolgozókörnyezetről van szó, amely a különböző adatfolyamok menedzselését célozza, az érzékelők információinak feldolgozásától az azt követő döntéshozatalon át egészen a fizikai komponensek vezérléséig, mint a fékezés vagy kormányzás. A termék erőssége a cég szerint, hogy azzal moduláris rendszerek építhetők fel, amelyek rugalmasan, az adott jármű hardverimplementációjától függetlenül bevethetők. A framework a többek között a DDS (Data Distribution Service), ROS (Robot OS) technológiák használatához szükséges hálózati plugineket is támogatja, továbbá egy sor, kifejezetten ADAS feladatokhoz fejlesztett, specializált processzorra építő hardverrel használható.

bbqnxauto

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A sort a QNX OS for Safety 2.0 zárja, amellyel az autógyártók, illetve a beágyazott rendszereken dolgozó fejlesztők kapásból egy biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező szoftverplatformot kapnak, akár online kapcsolattal rendelkező, akár teljesen önvezető autókhoz. A termék már a "dobozban" ISO 26262 pecséttel érkezik - utóbbi egy nemzetközi szabvány, amely kifejezetten az autóiparban hivatott biztosítani a magas biztonsági szintet mind hardver, mind szoftveroldalon. A BlackBerry frissen bejelentett megoldásának célja, hogy azzal már a kezdetektől kész, a szabványnak megfelelő hátteret adjanak a gyártóknak saját fejlesztéseik mögé.

A QNX OS for Safety 2.0 a BlackBerry QNX SDP 7.0 operációs rendszerére épít, azzal a cég ígérete szerint a gyártók fejlesztési időt és költséget is spórolhatnak, és nem utolsó sorban a kapcsolódó kockázatokat is csökkenthetik. A fejlesztési folyamatok egyszerűsítéséhez a vállalat terméke mellé egy C és C++ toolchaint is biztosít, ezzel tehermentesítve az ügyfeleket, a megoldás továbbá teljes mértékben API-kompatibilis a gyártók számára már régebb óta elérhető QNX Neutrino RTOS megoldással is, így az utóbbival már bevetett kód is újrafelhasználható. A QNX Platform for ADAS 2.0 és a QNX OS 2.0 már most elérhető, a QNX Hypervisor for Safetyvel pedig várhatóan ősszel kezdhetik majd meg a munkát a gyártók.

A bejelentéssel a cég arra is megragadta az alkalmat hogy eddigi eredményeit felvillantsa: a QNX rendszerek világszerte már mintegy 120 millió járműben dolgoznak, a BlackBerry gyártópartnerei között pedig egyebek mellett az Volkswagen, Audi, BMW, Ford, GM, Honda, a Mercedes-Benz, a Porsche és a Toyota is ott van.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról