Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Mi a fejlesztő gondja 2018-ban? Refaktorálás, Agile, API-tervezés, PWA és Alexa a gyakorlatban. HWSW mobile! idén is. November 21-22.

Ködösíti felhős forgalmát az Oracle

Asztalos Olivér, 2018. június 21. 14:57

Az Oracle látszólag feladta a felhős versenyt, amelyben képtelen követni az Amazon és a Microsoft növekedési ütemét. Larry Ellison és csapata ezért a jövőben nem kommunikálja a tisztán felhős forgalmat, amelyre reagálva a cég részvényeinek értéke meredek zuhanásba kezdett.

Bár első ránézésre nem zárt rossz negyedévet az Oracle, a felhős növekedés messze elmarad a várakozásoktól. A vállalat május végén zárult negyedévében 11,25 milliárd dolláros forgalmat ért el, amely 3 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi 10,89 milliárdos összeget. Ezzel együtt a profit is nőtt, amely végül 5 százalékos gyarapodással 3,4 milliárdon állt meg. Mindez ugyan elsőre nem hangzik tragikusan, a sarokszámok sem a vállalat pár évvel ezelőtti optimista prognózisának, sem pedig az elemzők korábbi várakozásának nem felelnek meg. Az Oracle felhős növekedése ugyanis falba ütközött, amit a vállalat az egyes termékkategóriák összevonásával próbál kendőzni.

Ez elsősorban egy új, kisebb felbontású pénzügyi jelentésben mutatkozik meg. Az előző negyedévig ugyanis viszonylag részletesen közölte felhős forgalmát az Oracle, amely a "felhős szoftver mint szolgáltatás" (software as a service) kategória mellett a "felhős platform szoftver mint szolgáltatást" (platform as a service), illetve IaaS-t, azaz az "infrastruktúra mint szolgáltatást" bevételét is publikálta, bár utóbbi kettőt egy kalap alá véve.

oracle_yearl

Ennek mostantól vége, a felhős bevételeket ugyanis a frissítéses szoftverlicencekkel és a terméktámogatással összevonva, egyetlen tételként kommunikálja a cég. A magyarázata szerint erre az új termékstratégiája miatt van szükség, az Oracle ugyanis kombinált licencelést is kínál, amellyel egyes termékek a felhőben, illetve on-premise is használhatóak. A magyarázat alapvetően elfogadható, azonban az elmúlt negyedévekben látott tendencia alapján sokkal inkább a negyedévről negyedévre drámaian lassuló felhős növekedés állhat az egyedülállónak nem nevezhető húzás háttérben.

A "felhős szoftver mint szolgáltatás" gyarapodásának tempója például több negyedév óta lassul, a február végén zárult három hónapban 33, azt megelőzően viszont még 53, még korábban pedig 62 százalékos volt a növekedés mértéke. Bár az IaaS-PaaS esetében legutóbb megfordulni látszott a lassuló tendencia, a 28 százalékos gyarapodás messze elmaradt a két negyedévvel korábbi 42 százaléktól.

Mindeközben a nagy konkurens Amazon és Microsoft felhős bevétele évek óta hihetetlen ütemben növekszik - sokkal-sokkal nagyobb bázisról, mint az Oracle. Utóbbi például április végi jelentése szerint 89(!) százalékkal tudta növelni az Azure forgalmát egyetlen év leforgása alatt, ami Oracle-höz képest egy más ligát jelent. A számok alapján Larry Ellisonék beláthatták, hogy képtelenek versenyre kelni az említett két konkurenssel, ezért a jövőben inkább nem dicsekszenek a szerénynek tűnő számokkal.

cloud_share

A negyedéves eredményeket kiveséző konferenciahíváson egyébként a cég pénzügyi igazgatója az azt firtató kérdésekre elárulta, hogy a felhős termékekből nagyjából 1,7 milliárd dollár folyt be. Ez a tavalyi évhez képest szerény, 25 százalékos növekedést jelent, amely alátámasztja, hogy az Oracle miért váltott kisebb felbontásra pénzügyi jelentésében. A SaaS-t, a PaaS-IaaS-t, illetve a frissítéses licenceket, valamint a terméktámogatást összefogó "Cloud services and license support" tétel 6,77 milliárd dolláros forgalmat hozott, amely az árfolyamhatást kiszűrve 6 százalékos növekedést jelentett az előző év hasonló időszakához képest.

Az összevonással párhuzamosan ugyancsak új név alatt fut tovább az új szoftverlicencek értékesítése, amely a felhőmantrának megfelelően Cloud License and On-Premise License elnevezést kapott. Az ide sorolt termékek forgalma aggasztóan csökkent, a tavalyi 2,62 milliárd dollárról 6 százalékkal 2,48 milliárdra.

Ezzel szemben a hardveres eladások továbbra is stagnálnak. Egy év alatt szinte semmit sem változott a forgalom, a vasakból befolyt 1,11 milliárdos összeg mindössze 10 millió dollárral múlja felül az egy évvel korábbit. Hasonló cipőben jár a szolgáltatások, vagyis a services, amelynek forgalma 894-ről 883 millió dollárra mérséklődött, ami az árfolyamhatás kiszűrésével már 3 százalékos csökkenést jelent.

Nincs befektetés, nincs bevétel

Az Oracle szerény felhős produkciója egyébként nem annyira meglepő, már a cég pénzügyi adatai alapján is egyértelmű volt, hogy az igazán nagy felhős szolgáltatókat nem fogja tudni befogni. A vállalat ugyanis a hangzatos ígéretek közepette célba vett piacvezető szereplőkhöz, tehát az Amazonhoz, Google-höz, illetve a Microsofthoz képest nagyon nagyon lemaradt a tőkeberuházások terén - ez az, ahol a gigantikus adatközpontok építési költségeinek jelentkezni kellene. A lenti grafikonról jól kivehető, hogy míg a szóban forgó trió tőkeberuházása pár év alatt a sokszorosára, 10-15, sőt, az Amazon esetében 20 milliárd dollárra ugrott, addig az Oracle jóformán alig költ többet, mint a felhős robbanás előtt.

pcloud_capex

A grafikon alapján a vállalatnak mindeddig nem állt komolyan szándékában versenyezni a piacvezető trióval. Larry Ellisonék felhős átalakulása inkább csak egy befektetőknek és ügyfeleknek szóló üzenet, amely azt a képet hivatott mutatni, hogy az Oracle sem maradt le a felhős vonatról. A pénzügyi adatok alapján azonban az Oracle sokkal inkább az IBM-hez hasonlít, amely publikus felhőben nem értelmezhető tényező.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Refaktorálás, Agile, API-tervezés, PWA és Alexa a gyakorlatban. HWSW mobile! idén is. November 21-22.