Szerző: Gálffy Csaba

2018. június 5. 11:08

Apple WWDC: a Marzipan él!

Tényleg megkönnyíti az iOS-es alkalmazások maces portolását az Apple, a következmények pedig beláthatatlanok lehetnek az asztali operációs rendszer számára. Megújul persze az összes többi platform is, a változások sok helyen igen mélyek lettek.

Tegnap este tartotta szokásos éves fejlesztői konferenciáját az Apple. A szokásostól eltérően viszont ezúttal igazán nagy bejelentéseket tett a cég a WWDC-n, ami a fejlesztők munkáját komolyan átalakíthatja, különösen az asztali operációs rendszer esetében. Most pedig lássuk a részleteket platformok szerinti bontásban!

iOS 12

Az iOS mára hatalmas és sokoldalú platformmá nőtt, és ahogy szokásos, az Apple éves frissítése rengeteg helyen hozzá is nyúlt az operációs rendszerhez. Az első: a sebesség. Az iOS 11 ebből a szempontból nagyon masszív visszalépés volt (és nem csak az akkuparával kapcsolatos szándékos belassításra kell gondolni), a rendszer még modernebb hardveren is akadozott. Az Apple szerint a 12-es kiadás kiköszörüli a csorbát, sok helyen (például alkalmazások indítása) kétszeres sebességnövekedést hoz majd, még régebbi készülékeknél is. A gyorsításra használt módszerek közül az Apple egyet részletezett, az alkalmazásprocesszorok sokkal agresszívebben pörögnek fel maximális órajelre az üresjáratból, így az olyan, pillanatnyi terhelést, mint a görgetés, sokkal elegánsabban és simábban tudnak kezelni.

ios12_lego-ar_06042018_inline

A következő egy igazi meglepetés: az Apple egy új fájlformátumot (pontosabban annak támogatását) jelentett be. Ez az USDZ, teljes nevén Universal Scene Description, amit az animációs filmeknél a Pixar már egy ideje használ. Ez 3D-s tartalmak megosztására alkalmas platformok és alkalmazások között - pontosan úgy egyébként, mint a Windows 10 Creators Update-tel érkezett egységes gITF formátum. A lényeg, hogy az USDZ formátumú 3D-s modelleket változatos alkalmazásokban lehet kezelni, beágyazni AR és VR élményekbe, stb. Az Apple a megosztásra is ráfeküdt (ahogy a Microsoft is), a modellek elküldhetőek Messages-ben és emailben is, megjelenítésére pedig a legtöbb Apple-féle alkalmazás képes lesz. Az USDZ-támogatás az iOS 12-vel érkezik majd, a specifikáció a Pixar oldalán érhető el.

Az új operációs rendszerrel érkezik az ARKit 2-es verziója is, amely leginkább az első kiadás iterációja, gyökeres újdonságokat tehát nem hordoz. Az Apple olyan funkciókra fókuszált, mint a pontosabb arckövetés, a valósághűbb renderelés, a 3D-s objektumok jobb követése (valószínűleg ezt használja a bemutatott méregetős alkalmazás is, amellyel fizikai tárgyakat mérhetünk le virtuális centissel). Nagy dobás viszont a "közös élmény", vagyis hogy egyszerre több eszköz is megjelenítheti ugyanazt az AR-környezetet. Ez a HoloLens egyik fontos előnye volt eddig, az Apple viszont ezt most rövidre zárta, az iOS-es eszközök képesek egy térben szinkronizálni a megjelenítést.

ios12_suggestions-foryou_06042018_carousel

Megújul a Photos is, az alkalmazás fejlett képfelismeréssel gazdagodik, kiterjesztve az eddig is elérhető arcfelismerést. Ezzel a Google Photos versenyelőnyét nullázná le az Apple, lehet a jövőben keresni eseményekre (például túrázásra vagy születésnapi partira), sőt, a Google Photos zseniális találmánya, a megosztott albumok is megérkeznek: az egyes eseményekhez a résztvevők feltölthetik a saját fotóikat, így mindenkinek meglesz az összes kép a partiról. Az Apple csavarja: a Google-lel szemben a szükséges képelemző algoritmusok kizárólag az eszközökön futnak, nem a szerverfarmokon - jó a magánszféra védelmének, viszont rossz lehet az akkus üzemidőnek. Sajnos arról nincs egyelőre információ, hogy a szolgáltatás hogyan érhető majd el Androidról, de amennyiben az Apple nem készít alkalmazást a konkurens platformra, akkor vélhetően sehogy.

Új alkalmazásintegrációt hoz a Siri: az appok fejlesztői kapnak egy új "Add to Siri" API-t, a felhasználók egy saját hívószót beállítva az alkalmazásba ugorhatnak. Sajnos a megoldás nagyon egyszerűre sikerült, nincs komplex keresés vagy mélylinkek, a hívószó mellé nincsenek paraméterek, az alkalmazásnak kell majd kitalálnia, hogy mire gondol a felhasználó, kontextuális adatokból.

Izgalmasabb a Shortcuts, amellyel gyakran ismétlődő, soklépcsős folyamatokat automatizálhatunk. Az alkalmazásban megadhatjuk, hogy mely appokban mit szeretnénk csinálni, az pedig lépésről lépésre végrehajtja. Az Apple példája: szörfözés előtt kulcsszóra a Shortcuts lekéri a hullámjelentést, az időjárás-előrejelzést, kijelzi, hogy mennyi időre vagyunk a parttól és emlékeztet a naptejre, ha odaértünk. A Shortcuts akkor lehet sikeres, ha könnyű használni, erre láthatóan ráfeküdt az Apple, az alkalmazásban látszólag nagyon egyszerű összerakni a munkafolyamatokat.

ios12-facebook-notifications_06042018_carousel

És végül talán a legfontosabb újdonság: az Apple végre alaposan megnézte az Android értesítési rendszerét és a fontosabb részeket átemelte. A szélesebb "használjuk tudatosabban az okostelefont" törekvések ernyője alatt az egyes értesítésekre erősen tapintva beállíthatjuk, hogy a jövőben ez az app csendesen (vagy egyáltalán ne) értesítsen, illetve végre valahára megjelentek a csoportosított üzenetek is: az egy alkalmazásból származó üzenetek egyben jelennek meg. Az értesítések tetszőlegesen elcsendesíthetőek, jó ötlet, hogy ez a periódus automatikusan végződik (nem kell kézzel kapcsolgatni), a naptáresemény végét, vagy akár a tartózkodási hely (pl. mozi, étterem) elhagyását is megadhatjuk.

Színpadon ugyan nem kapott időt, de az iOS rengeteg apró frissítést kapott a biztonság oldalán. A kétfaktoros belépés könnyítendő a rendszer már automatikusan felismeri és beilleszti az SMS-ben kapott kódokat, illetve működnek a külső jelszómenedzser-alkalmazások is, mint az 1Password vagy a LastPass. Ez utóbbiak nagy előnye, hogy segítik elkerülni a jelszóismétlést, így ha egy oldalról el is lopják a felhasználó jelszavát, azzal máshová nem tudnak belépni a támadók. Szintén ezt segíti a jelszó-megosztás közelben lévő iOS-es és macOS-es gépek között, ami a Continuity copy-paste lépését váltja ki. A rendszer beépített jelszógenerátort is kap, amely egyedi, erős jelszavakat készít kérésre (regisztrációkor), illetve figyelmeztet, ha ugyanazt a jelszót több szolgáltatásban is használjuk.

Kisebb meglepetés, hogy az iOS 12 pontosan ugyanazokkal a készülékkel kompatibilis, mint az iOS 11 volt, tehát nagyjából 2013-ig visszamenőleg minden iPod touch, iPad és iPhone futtatni tudja majd - ami eléggé látványos bocsánatkérés az iOS 11 teljesítmény- és egyéb problémáiért.

watchOS és tvOS

Az Apple két kevésbé releváns platformja egy ideje külön márka alatt fut, és így mindkettő kapott szerény frissítéseket. A watchOS folytatja a fitneszfunkciók bővítését, úgy tűnik az Apple felismerte, az okosórák erre a szűk területre korlátozódnak. Ami tényleg újdonság, az még a legelső Watch esetében beígért, és most végre megérkezett walkie-talkie (PTT) funkció. Ez 2003-2004 táján nagy divat volt a telefonoknál, most 15 évvel később a karórákra is megérkezik. A másik (és fejlesztők számára érdekesebb) új funkció, hogy az Apple immár egy teljes audio API-t kínál, így jöhet a Spotify és az Overcast lejátszó is a Watchra.

A tvOS több érdekes újdonságot is hoz: a Dolby Atmos hangrendszerek támogatása az első, ehhez (értelemszerűen) Atmos-kompatibilis hangrendszerre kell kapcsolni az Apple TV 4K-t. Jó hír, hogy a megvásárolt tartalmakat az Apple automatikusan elérhetővé teszi Atmos-kompatibilis formátumban is, tehát örülhetnek a házimozi-rajongók. A másik talán még érdekesebb: az Apple TV-t elkezdte a set-top boxok helyére pozicionálni a cég, több kábelszolgáltatóval meg is állapodott már arról, hogy az eszközökön az élő tévéadás is elérhető legyen - Magyarországon egyelőre ilyenről nincs hír.

macOS Mojave

Az Apple asztali operációs rendszere tavaly a motorházban kapott frissítéseket, most a fejlesztők inkább nekigyürkőztek az UI-rajzolásnak. És rögtön a "sötét móddal" kezdték, az operációs rendszer kapott egy (meglehetősen szexi) sötét témát is. Szerencsére ez változatos szürkeárnyalatokkal dolgozik, nem teljesen fekete, így kellemesen használható marad - legalábbis az első képernyőképek alapján. A váltáshoz API is jár, így a külső fejlesztők alkalmazásai is idomulhatnak az beállításhoz. Kedves apróság azoknak a felhasználóknak, akik nem szeretnek az asztalon rendet tartani, az operációs rendszer képes fájltípus szerint halmokba rendezni az állományokat, így egy picit könnyebb eligazodni majd.

iMac_macOS_dark_mode_finder_preview_06042018_inline

A Finder komolyabb frissítést kapott, jobb lett a képnézegető, a gyakrabban használt funkciók pedig a jobb alsó sarokban új gombokat kaptak. Érdekes, hogy ezeket nem a felső eszköztárra tette az Apple (ahová logikusan tartoznának), hanem egy új helyre, az újratervezett, részletesebb metaadatokat mutató oldalsó panelre. Nagyot fejlődött az újságíró legjobb barátja, a képernyőmentés is, immár nem láthatatlan mágia menti a képeket, tartozik hozzá HUD is. Sőt, immár videókat is képes készíteni a képernyőről, adott ablakról vagy egy kisebb szeletről.

Nagyot kurtított az Apple a támogatott gépek körén is. Míg a 10.13 (High Sierra) egészen a 2009-es macekig visszafelé kompatibilis volt, a Mojave nagyjából 2012-nél húzza meg ezt a küszöböt, a 2009-es, 2010-es és 2011-es MacBook Prók, Airek, minik és iMacek kiesnek ezúttal a szórásból. A nem támogatott gépekre egyszerűen nem lesz elérhető a frissítés egyáltalán, azok High Sierrán maradnak a jövőben. Szintén fontosa apróság, hogy az OpenGL és az OpenCL "deprecated" státuszba kerül a Mojavéval, vagyis működni még működik, de hosszú távon csak a Metal API-ra érdemes már építeni. Ezzel egyébként egyre inkább elfogy a levegő a két nyílt API körül. Az OpenGL helyére ugyanakkor már megérkezett a Vulkan, az OpenCL viszont eddig egyenesági leszármazott nélkül árválkodik, és tekintve a CUDA töretlen térhódítását, a heterogén végrehajtásra specializálódott API jövője legalábbis kérdéses.

Újrarajzolt Mac App Store

És akkor térjünk rá az igazán lényeges bejelentésre: megújul a Mac App Store. Az iOS-es App Store-hoz viszonyítva a Mac App Store egy igazi kudarc, a fontosabb maces alkalmazások (a Chrome-tól az Adobe egyes termékeiig) nagy része nem érhető el a boltból, így sok felhasználó számára továbbra is a web a szoftverek elsődleges beszerzési helye. Ennek számos oka volt, az App Store korlátozásai, a sandbox és a nagyon rugalmatlan üzleti modell ennek mindenképp része.

macOS_Preview_Mac_App_Store_Discover-screen-06042018_big

De része volt a kellemetlen UI is. Az új App Store (az iOS-es társához nagyon hasonlóan) teljesen új felületet kap, amelyen nem csak az alkalmazások, hanem az azokhoz kapcsolódó videós és írott tartalom is helyet talál. Így lesznek gyorskurzusok, tippek-trükkök, ajánlott alkalmazások - összességében kézzel összeszedett, szerkesztett, gyönyörű felülettel találkozik a felhasználó. Ez a váltás az iOS-en nagyon bejött, a felhasználók imádják az új App Store-t, feltehetően a maces kiadás is sikeres(ebb) lehet.

Talán ennél is nagyobb dobás, hogy az App Store-t korábban erőteljesen kritizáló fejlesztők is visszatérnek a boltba. Megjelenik majd a Panic Transmit, a BBEdit, a Lightroom CC és számos más, híresen jó minőségű alkalmazás is a boltban. Korábban a fejlesztők a túlságosan leegyszerűsített üzleti modellt kritizálták, például az alkalmazás előző verziójának vásárlói a következő főverzióból nem kaphattak kedvezményt, nem volt lehetőség demó verziókra sem, a fejlesztő csupán azt határozhatta meg, hogy fizetős (és mennyibe kerül) vagy ingyenes alkalmazást akar közzétenni. A másik nagyon erős korlátozás a sandboxing volt, az App Store-os alkalmazások a biztonság jegyében rengeteg erőforráshoz nem férhettek hozzá.

Érdekes módon az Apple egyáltalán nem részletezte, hogy a fentiekből mi változott, mivel sikerült a kritikus fejlesztőket visszacsábítani a boltba. A Panic Twitter-bejegyzéséből sejlik fel, hogy valami változik a sandboxing oldalán - igaz erről az Apple nem tett említést a színpadon és a Panic sem közölte (vagy nem közölhette) a konkrét újdonságokat. Az azonban szinte biztosnak látszik, hogy az App Store-os alkalmazások a jövőben több rendszererőforráshoz férhetnek majd hozzá és kevesebb limitációt kapnak.

Az üzleti modellt tekintve sem vagyunk okosabbak, nem látszik, hogy hogyan módosul az Apple rigid felfogása. A Panic mindenesetre közölte, hogy a Transmit előfizetős lesz az App Store-ban, vagyis ez egyáltalán nem váltja majd ki a közvetlen értékesítést, a fejlesztő szerint aki hosszú távon akarja használni az appot, jobban jár, ha náluk veszi meg, ha viszont csak pillanatnyi igény merül fel, akkor (kvázi fizetős demóként) használja inkább a Mac App Store előfizetéses rendszerét.

iOS + macOS

A fentiekhez pedig szorosan kapcsolódik, hogy az Apple hivatalosan is bejelentette: a Project Marzipan valós, a cég az iOS-es UIKit keretrendszert portolni fogja macOS-re. Sőt, több olyan alkalmazást is bemutatott, amely már ezt a macOS-es UIKitet fogja használni, az Apple News, a Home alkalmazás, a Stocks, a Voice Memos is így érkeznek meg már ősszel a Macre.

macOS_preview_Home_screen_06042018_carousel

Apple Home alkalmazás macOS-re - egy asztali alkalmazás nem így néz ki.

Hogyan magyarázza a helyzetet az Apple? A cég szerint szó nincs arról, hogy a két rendszert összevonná, pusztán a fejlesztők dolgát szeretné megkönnyíteni azzal, hogy a UI keretrendszer oldalán egységesíti a két platformot. Az Apple szerint ez azt jelenti, hogy az iOS programozók sokkal könnyebben, az ismert eszközeiket használva programozhatnak macOS-re is - a HWSW is ezt az értelmezést tartotta legvalószínűbbnek korábban.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A marcipános alkalmazások hozzáférnek a macOS-specifikus API-khoz is, mint a trackpad és egeres bevitel, az ablakok újraméretezése, görgetősávok, másolás-beillesztés és drag-and-drop is lesz. Ilyen értelemben ezek az alkalmazások teljesértékű maces alkalmazásként működnek majd. Az Apple-féle képernyőképek viszont meglehetősen aggasztóak: a cég saját portolt alkalmazásai gyakorlatilag egy-az-egyben az iPades kinézetet használják, a cég platformtulajdonosként sem fektetett energiát abba, hogy macesítse például az új Home alkalmazást.

Így gyakorlatilag a Microsofttól már ismert UWP-megközelítést köszönthetjük, a klasszikus asztali esztétikától teljesen idegen, információszegény képernyők özönlik majd el az asztali platformot. És míg az UWP elhasalt azon, hogy a Windows és a Windows Phone között akart híd lenni, de az egyik pillér látványosan kiesett alóla, a Marzipan valószínűleg hihetetlenül sikeres lesz: nincs ok arra, hogy a létező iPades alkalmazásokat a fejlesztők ne tegyék elérhetővé macOS-re is. Az eredő viszont ugyanaz lesz, mint a Windows esetében: a valódi natív fejlesztés villámgyorsan kikopik majd, néhány legacy alkalmazás marad a klasszikus API-k használatánál, mindenki más pedig hozza a közegidegen mobilos felületeket.

És ami kimaradt

Sokan számítottak hardverekkel kapcsolatos bejelentésekre, a tavalyi eseménnyel szemben viszont most semmilyen új terméket nem jelentett be az Apple, így egyelőre frissített MacBookok, iPadek, illetve iPhone SE2 nélkül marad a piac. Szintén nem esett szó a Macek esetleges platformváltásáról, tehát továbbra is levegőben lóg a saját, ARM-alapú PC-s processzor témája, amelyet az utóbbi időben egyre többen vártak az Apple-től.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról