Szerző: Hlács Ferenc

2018. május 29. 17:20

Újra hízott az okostelefon-piac az első negyedévben

Közben a kétszereplős platformcsatában az Android hajszálnyit veszített piacrészéből az iOS javára, a legnagyobb lendülettel a kínai gyártók tekernek a piacon.

Ismét felívelőben vannak az okostelefon-eladások a Gartner legutóbbi kutatása szerint. A piac az idei első negyedévben komótosan, 1,3 százalékkal növekedett, az eladott darabszám így összesen 383,5 milliónál állt meg, míg egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban a gyártóknak 378,5 millió készüléket sikerült értékesíteni. A szegmensből a "butatelefonok" sem tűntek még el, azokból összesen 71 millió talált gazdára, az összes mobiltelefon eladásnak így 16 százalékáért feleltek.

Az eladásokat az elemzők szerint elsősorban a 150 dollárnál olcsóbb, belépő-, középkategóriás eszközök hajtották, a prémium szegmensben jóval kisebb volt a lendület az időszakban. Ez jó eséllyel annak tudható be, hogy az idei Q1-ben debütált új modellek a tavalyi csúcskategóriához képest nem hoztak kiemelkedő előrelépést, azokkal a gyártók sok esetben nem tudták rávenni a felhasználókat a váltásra.

gartnerokostelefonpiac2018q1

Eladott darabszám

A növekedés a platformok oldalán is jól látható, ahol a már egy ideje kétszereplőssé szűkült csatában az Android továbbra is magasan vezet, és eladott darabszámát is jobban növelte a 2018 első negyedében mint az Apple - ahhoz ugyanakkor nem tudott elég gyorsan hízni, hogy piaci részesedését is növelje, vagy legalább megtartsa. Az Android egy éve mért 86,1 százalékos piacrésze így az Apple javára 85,9 százalékra olvadt, a cupertinói gyártó pedig a tavaly még mérhető "egyéb" kategória akkor 0,2 százalékos részesedését is sikeresen felszívta, egy év alatt így 13,7-ről 14,1 százalékra tudta növelni szeletét a tortából. Az Android esetében ehhez a részesedéshez 329,3 milliós részesedés párosult az idei Q1-ben, míg az iOS 54 millió, az időszakban eladott készüléken dolgozik. Utóbbi szám egyébként valamelyest eltér a cupertinói gyártó saját számaitól, vélhetően a Gartner valamelyest eltérő mérési időszaka miatt.

gartnerokostelefonpiac2018q1b

Piaci részesedés

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Apple számára mindenesetre a vékonyka piacrablás is jó hír, főleg annak fényében, hogy a vállalat néhány hete a vártnál szerényebb iPhone eladásokról számolt be, saját bevallása szerint 52,2 millió eladott okostelefonja jól láthatóan alulmúlta az első "nagyképernyős" iPhone-ok, azaz a 6 és 6 Plus által produkált 61,2 milliós eredményt - de a Gartner által közölt számokat nézve sem sokkal jobb a helyzet. Azt is érdemes persze szem előtt tartani, hogy ebben a három hónapban a legmagasabbra pozicionált modell, az iPhone X volt messze a legkelendőbb, felülmúlva minden más Apple telefon értékesítéseit.

Android fronton a kínai gyártók nagyon erősen tolták a platform szekerét, melyek közül a mezőny harmadik legnagyobb szereplője, a Huawei emelkedik ki - azzal együtt, hogy a komoly potenciállal kecsegtető amerikai piacon év elején a várakozások ellenére falba ütközött, és nem tudta telefonjait az AT&T szolgáltató kínálatában piacra dobni. Ez mindenesetre nem fogta vissza teljesen a kínai gyártó lendületét, az idei Q1-ben a cég így is 1,5 százalékponttal tudta növelni részesedését 10,5 százalékra, eladott darabszáma pedig 40,4 millió fölött állt meg. A leglátványosabb növekedést azonban a Xiaomi produkálta, amely részesedését több mint duplájára növelte az elmúlt évben, 7,4 százalékra, illetve több mint 28,4 millió eszközt tudott értékesíteni, eladásait így 124 százalékkal megdobva.

Ennek fényében a szegmens élén lovagló Samsungra egyre komolyabb nyomás nehezedik, noha a cég a maga 78,5 milliós eladott darabszámával még mindig magasan vezeti a mezőnyt - növekednie ugyanakkor nem sikerült az időszakban, ez a szám ugyanis mintegy 200 ezerrel kevesebb a tavaly ilyenkor jelentettnél, ami a cég 20,8 százalékos piacrészéből is lenyírt 0,3 százalékpontot. A kínai riválisok tempós térnyerése kapcsán tehát a dél-koreai cégnek is érdemes felkészülnie, hogy egyre nehezebb lesz pozícióját védeni az ostrom alatt. Mindenesetre a nyáron érkező új Note modell és a cég erős középmezőnye ebben segíthet a következő időszakban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról