Szerző: Hlács Ferenc

2018. május 22. 13:31

A Google és az Amazon uralja az okoshangszórók piacát

De a kínaiak is tempósan zárkóznak fel, és az Apple HomePod is jól teljesített az első negyedévben.

Jókorát ugrott az elmúlt évben az okoshangszóró-piac, a szegmens a Strategy Analytics kutatócég felmérése szerint mintegy 278 százalékos éves növekedést követően, 9,2 millió eladott darabnál állt meg 2018 első negyedévében. Az élen természetesen az Echo készülékeiről megismert Amazon áll, amely az eszközökből mintegy négymillió darabot értékesített az idei Q1-ben, ezzel megduplázva egy évvel korábbi eladásait. A figyelemre méltó teljesítmény azonban a riválisok tempós előretörése miatt arra már nem volt elég, hogy a vállalat megőrizze piacrészét, az egy évvel korábban mért, a többiek előtt toronymagasan vezető 81,8 százalék mára 43,6 százalékra olvadt.

Ebben a legnagyobb szerepet nem meglepő módon a Google játszotta, a cég tavaly év végén bejelentett, új Home készülékeivel 2,4 milliósra tudta feltornázni eladásait, míg egy évvel korábban csak 300 ezer darabot értékesített. Ez irgalmatlan tempójú, 709 százalékos növekedést jelent a keresőóriásnál. A Google ezzel 2018 első negyedében 26,4 százalékra hizlalta piaci részesedését. A harmadik helyen a piacra frissen belépett kínai Alibaba áll, 700 ezer eladott eszközzel és 7,6 százalékos piacrésszel, nyomában pedig szorosan ott az Apple, amely bár egyetlen okoshangszóróját is csak megkésve, idén év elején tudta piacra dobni, ezzel pedig lecsúszott az ünnepi szezonról, így is 600 ezer készüléket tudott értékesíteni, ami 6 százalékos piaci részesedést hozott a cégnek. Az ötödik hely a Xiaomit illeti, a vállalattól 200 ezer okoshangszóró talált gazdára, 2,4 százalékos részesedést biztosítva a gyártónak. A piac maradék 13,9 százalékáért az egyéb kategória felel, a szegmens maradék szereplői összesítve 806 százalékos növekedést produkáltak, illetve 1,3 millió eszközt adtak el.

smarspeakers2018q1

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az első két hely valószínűleg senkit nem lep meg, az Amazon-Google páros uralma a piacon már korábban is egyértelmű volt, ugyanakkor érdemes megfigyelni, hogy kombinált piacrészük egy éve még 94 százalék volt, ami mára annak ellenére, hogy mindkét cég tekintélyes növekedést produkált, mintegy 70 százalékra olvadt. Ez elsősorban a kínai gyártók előretörésének köszönhető, amelyek bár jellemzően tavaly léptek először piacra okoshangszóróikkal, máris szemmel látható szeletet tudtak kiharapni a szegmensből. Ebben az is közrejátszik, hogy Kína méretes piacáról egyelőre mind a Google, mind az Amazon hangszórói hiányoznak, a hazai pályán játszó cégeknek, így a két óriással itt nem kell küzdeni.

De az Apple teljesítménye sem elhanyagolható, főként figyelembe véve az említett megcsúszott rajtot, illetve azt, hogy okoshangszórója a HomePod a szegmens drágább modelljei közé tartozik. Noha a cég személyi asszisztense a Siri a tesztek szerint nem teljesít kiemelkedően az eszközön, a HomePod még a borsosabb árhoz képest is rendkívül jó hangminőséget produkál.

Az Strategy Analytics a kutatásban a hangszórókon figyelő virtuális asszisztensek pontos térnyerésére nem tért ki, fontos azonban kiemelni hogy az nem fedi teljesen a vállalatok fentebb látott terjeszkedését. Ez különösen a két élen lovagló vállalat esetében igaz, mind az Amazon virtuális segédje, az Alexa, mind pedig a Google Assistant megtalálható harmadik féltől származó hardvereken is - sőt olyan eszközöket is találni, például az LG gondozásában, amelyeken mindkét asszisztens helyet kapott. Ez különösen az Amazonnak hatalmas erőssége, a cég szinte a kezdetektől bátorítja a különböző gyártókat asszisztensének beépítésére, ebben a tekintetben rendkívül nyitott politikát folytat - és jól látszik, hogy erre szükség is van, hiszen piaci dominanciája még mindig hatalmas, hardvereikkel a riválisok is gyors ütemben zárkóznak fel. Ez vélhetően egy darabig így is marad, az elemzők további jelentős növekedésre számítanak a piacon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról