Szerző: Hlács Ferenc

2018. május 17. 10:30

Több mint félmillárd álprofilt törölt az első negyedévben a Facebook

A vállalat gőzerővel gyomlálja a nemkívánatos tartalmakat, de van még ami átcsúszik szűrőin, különösen a gyűlöletbeszéd törlése jelent kihívást.

Komoly tisztogatást végzett felületén a Facebook az elmúlt hónapokban, a közösségi oldal frissen közzétett jelentése szerint az idei első negyedévben mintegy 583 millió hamis profilt törölt oldaláról. A vállalat hat fő szempont alapján kezdett a nemkívánatos tartalmak kigyomlálásába, elsősorban az erőszakot ábrázoló, a szexuális tevékenységeket, felnőtt meztelen tartalmakat, terrorista propagandát, gyűlöletbeszédet, spamet, illetve az utóbbiért elsősorban felelős, már említett hamis felhasználói fiókokat igyekezett eltüntetni közösségi oldaláról. A cég útmutatót is közzétett, hogy pontosan mi alapján szűri a felületére kerülő tartalmakat, ugyanakkor igyekszik hangsúlyozni, hogy a pontos módszertanon továbbra is dolgozik, így az, illetve a felsorolt kategóriák, a következő időszakban jó eséllyel változnak majd.

Az 583 millió álprofil legnagyobb részét a cég jelentése szerint már a regisztráció után percekkel sikerült elcsípni, ebben a számban ugyanakkor még nincsenek benne a hamis fiókok létrehozására irányuló, meghiúsított kísérletek - ezekből a vállalat naponta több milliót akadályoz meg. Az idei első negyedévben a Facebook becslései szerint egyébként az összes aktív fiók 3-4 százaléka lehetett olyan álfiók, amelynek sikerült átcsúsznia a cég ellenőrzésein.

fbfakes

A közösségi óriás persze nem csak a hamis profilok, de az általuk terjesztett spam ellen is igyekszik felvenni a harcot, abból 2018 első negyedében 837 milliót távolított el felületéről, ráadásul majdnem mindet még azelőtt, hogy azt a felhasználók jelentették volna. A szexuális és meztelenséget ábrázoló tartalmak 96 százalékát ugyancsak a cég rendszerei fülelték le, még mielőtt azokról a felhasználók küldtek volna jelentést. 21 millió ilyen posztot ebrudalt ki a cég az időszakban. A hasonló tartalmak persze nem kerülték el teljesen a felhasználókat, ugyanakkor a vállalat szerint a Facebookon megtekintett minden 10 ezer posztból nagyjából 7-9 darab volt, amely hasonló módon sértette a felhasználási feltételeket.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ami az erőszak ábrázolását illeti, abból a cégnek az első negyedévben törölt, vagy figyelmeztető címkével ellátott 3,5 millió poszt mintegy 86 százalékát sikerült azelőtt elcsípnie, hogy arról bejelentés érkezett volna. Terrorista propagandából 1,9 milliót törölt a cég, a gyűlöletbeszédnek titulált tartalmakkal már viszont nehezebb dolga volt, hiszen ezt a kategóriát jóval nehezebb behatárolni, mint a fentebb soroltakat. Ennek megfelelően a Facebook itt emberi moderátorokat is bevet, akik 2,5 millió gyűlöletkeltő posztot töröltek, ezeknek ugyanakkor mindössze 38 százalékát jelezték feléjük a cég automatizált rendszerei. Az egyik fő problémát itt az jelenti, hogy a vállalat szűrőalgoritmusainak továbbra is nehéz kontextusában kezelni az egyes posztokat, például megállapítani, hogy egy felhasználó posztját kifejezetten gyűlöletkeltésnek szánja, vagy épp vele megtörtént eseményeket ír le.

Hogy a hasonló tartalmak kiszűrésére használt gépi tanulási algoritmusait a cég tovább képezze, nagy mennyiségű adatra van szüksége - míg ennek begyűjtése a globálisan elterjedt nyelveken, például angolul posztoló felhasználók esetében aránylag egyszerűnek tűnhet, a magyarhoz hasonló kis nyelveknél már komoly problémát okoz. Ugyanígy a ritkán előforduló, de gyűlöletkeltésnek számító esetekkel is meggyűlik az automatizált rendszerek baja. A cég ezért ismét hangsúlyozta már korábban bejelentett intézkedését, miszerint év végéig összesen 20 ezer emberi moderátor alkalmazását tervezi.

Az átláthatóság jegyében egyébként a cég néhány héttel ezelőtt tette közzé frissített közösségi alapelveit, amelyben részleteiben is leírja, hogy milyen tartalmakat nem szabad a közösségi oldalon közzétenni. Ebben végre a moderáció alapjául szolgáló irányelvek nyilvánosan is megjelentek, és magyarul is olvashatók, így felkészültebbek lehetnek a felhasználók, hogy miért távolították el a tartalmukat, ráadásul ennek felülvizsgálását is kérhetik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról