Szerző: Asztalos Olivér

2018. május 2. 13:12

Nem fogytak elég jól az iPhone-ok az első negyedévben

Bár az iPhone-ok eladásai messze nincsenek a csúcson, a forgalmat és a profitot tekintve egy újabb jó negyedévet zárt az Apple.

Jól teljesített az év első három hónapjában az Apple - derül ki a vállalat tegnap publikált pénzügyi jelentéséből. A vállalat teljes bevétele jelentős mértékben, 16 százalékkal emelkedett az előző év hasonló időszakához képest, ami ennek hála 61,1 milliárd dollárt tett ki, miközben az adózott profit bő 28 százalékkal, 11 milliárd dollárról 13,8 milliárdra emelkedett. Az Apple jóformán minden régióban és termékkategóriában növekedésről számolt be, lássuk a részleteket!

iPhone: jól fogyott, de nem eléggé

A jelentést megelőző egyik legnagyobb kérdőjelet (most is) a vállalatot maga után húzó iPhone szereplése jelentette. A tavaly szeptemberben bemutatott, majd novemberen piacra került iPhone X szerepléséről ugyanis számos pletyka keringett. Például a Reuters december végi értesülései szerint az Apple megvágta a zászlóshajó idei első negyedévére szóló megrendelését. A több távol-keleti forrásra hivatkozó hírügynökség szerint a vállalat 40 százalékkal 30 millióra csökkentette a korábban megcélzott, állítólag 50 milliós darabszámot.

iphone_q2

Ennek pontos valóságtartalmát továbbra is nehéz megállapítani, a darabszám alapján viszont lehet alapja a korábbi híreknek. A cég ugyanis 52,2 millió darab okostelefont értékesített az év első negyedévében, amely bár 3 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbit, az első nagyképernyős iPhone-ok, vagyis a 6 és a 6 Plus után látott 61,2 millióhoz képest számottevően elmarad. Tim Cook szokás szerint a jelenség pozitív oldalát igyekezett kiemelni. A vállalat első emberének szavai alapján ugyanis 2018 első három hónapjában az iPhone X volt a legnépszerűbb okostelefonjuk, a csúcsmodell eladásai felülmúlták a többi készülékét, amely jelen esetben talán inkább az iPhone 8, illetve az az alatt álló készülékek viszonylagos népszerűtlenségéről árulkodhat.

iphone_asp_q2

Cook állítását támasztja alá a továbbra is extrém magas átlagos eladási ár (ASP), amely bár 728 dolláron állt meg, még így is elmaradt a Wall Street által várt 742 dollártól, illetve az előző negyedévben regisztrált nagyjából 800(!) dollártól. Mindez ugyanakkor elég volt ahhoz, hogy az iPhone-okból az év első három hónapjában valaha befolyt forgalmi mutató újabb rekordot regisztrálhasson, a 38,3 milliárdos összeg 9,4 százalékkal múlja felül a tavalyi, illetve 3,5 százalékkal az eddigi rekordnak számító 2016-os összeget. Érdemes lesz figyelni, hogy az új modellek piacra dobásáig hátralévő két negyedévben hogyan muzsikál az iPhone X. Kitart-e a lassan alábbhagyó a lendület őszig?

iPad, Mac, és a többi

Jól szerepeltek az iPadek, igaz számottevő növekedés ezúttal sem mutatnak a számok. Az értékesített darabszám az egy évvel ezelőtti 8,9 millióról szerény 2 százalékkal ugrott fel, 9,1 millióra. Ennél valamivel nagyobb mértékben, 6 százalékkal nőtt a forgalom, amely a tavalyi 3,89 milliárd dollárról 4,11 milliárdra gyarapodott. Ez annak fényében jó, hogy legutóbb tavaly nyáron jelent meg új Apple táblagép, vagyis a március legvégén bemutatott új olcsó iPad, illetve a júniusra datált új csúcsmodellek ebben még nincsenek benne.

apple_pie_q2

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A tabletekkel szemben a Macekre enyhén, egészen pontosan 3 százalékkal csökkent a kereslet, a tavalyi 4,2-höz képest most csak 4,08 millió darab Apple PC kelt el. Öröm az ürömben, hogy az átlagos eladási ár ezzel szemben nőtt, az 1434 dolláros ASP-nek hála pedig a forgalom nem csökkent, az csekély 4000 dollárt leszámítva egyezik a 2017 év elején elért bevétellel. Összességében tehát a Macek továbbra is viszonylag jól állják a sarat a zsugorodó PC-piacon, igaz az Apple évek óta a felsőkategóriát célozza termékeivel, amely kisebb mértékben sínylette meg az évek óta tartó recessziót.

Végül, de nem utolsó sorban a hardverek, amelyeket nem közöl külön bontásban az Apple, így csak Cook szavaival jellemezhetjük ezek teljesítményét. Ezekről most csupán annyit árult el a vállalat vezetője, hogy a viselhető eszközök (Apple Watch, AirPods) eladásai az értékesített darabszámot tekintve 50 százalékkal nőtt. Ennek, illetve az Apple TV-nek és a HomePodnak hála tetemes mértékben, 38 százalékban nőtt az "other products" gyűjtőkategória forgalma, amely ezzel már 3,95 milliárd dollárt hozott a kasszába, már csak alig kevesebbet, mint az iPadek.

Gyorsan növekszik a második láb

Végül, de nem utolsó sorban a szolgáltatások. Az Apple ide számolja a digitális tartalmakat (iTunes vásárlások, Apple Music), a kiterjesztett garanciát, az Apple Pay-t, a licencelést, az App Store bevételeit, illetve számos más szolgáltatást (pl. iCloud felhős tárhely) is. Az ezekből befolyt bevétel immár egy igen jelentős, 9,19 milliárdos részét teszi ki a negyedéves forgalomnak, amely az előző évhez képest 31(!), az előző negyedévhez képest pedig 8 százalékos gyarapodást jelent.

apple_rev_q2

A cuperinói cég szerint a tetemes növekedésért elsősorban a közelmúltban megújult App Store felel, amelynek forgalma az aktív készülékek (illetve felhasználók) számával együtt emelkedik, ez után pedig 30 százalék az Apple-t illeti. A cég platformjai már egy gigantikus, 1,3 milliárdos telepített bázist fednek le, azaz ennyi aktív iOS-es és macOS-es eszköz van aktívan használatban jelenleg - ez nagyjából 30 százalékos növekedést jelent két év alatt.

Csökkenhet a forgalom

A vállalat a következő negyedévre 51,5-53,5 milliárd dolláros bevételt vár, ami a 2017 hasonló időszakában elért 55,9 milliárdos értéknél 4,3-7,9 százalékkal lenne alacsonyabb. Ez alapján az Apple arra számíthat, hogy az iPhone értékesítések csökkennek, amely alátámasztaná a feljebb már említett híreket. A teljes képhez ugyanakkor hozzátartozik, hogy a cupertinói vállalat roppant konzervatív előrejelzéseiről híres, a valós adat ehhez képest lényegesen több lehet, vagyis akár még az is elképzelhető, hogy sikerül elérni az egy évvel korábbi összeget. Három hónap múlva kiderül.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról