Szerző: Habók Lilla

2018. március 29. 16:56

Facebook-alternatívát indítana a Tresorit

Egymillió dollárt szeretne gyűjteni a Tresorit egy új közösségi oldal fejlesztésére, amely az alapoktól kezdve a felhasználói adatok védelmére építene, ellentétben a jelenlegi megoldásokkal.

Közösségi finanszírozású projektet indított a hazai alapítású Tresorit, amelynek sikere esetén egy alternatív Facebookot fejlesztene. A Prevaat (ejtsd: privát) természetesen egy olyan közösségi oldal lenne, ami sokkal szigorúbb adatvédelemmel rendelkezik, nem szolgáltatja ki a felhasználók adatait a hirdetőknek, és (többek közt) a cég titkosítási megoldásait használja. Egyelőre az Indiegogón futó adománygyűjtő kampánnyal szeretné a vállalat megállapítani, hogy lenne-e igény egy ilyen jellegű megoldásra. "Azért is hoztuk létre ezt a projektet, felmérjük, valóban van-e globális igény egy ilyen szolgáltatásra a #DeleteFacebook után." - írta levélben a cég.

A Tresorit szerint a Facebook és más közösségi oldalak alapvető problémája, hogy a tárolást végző cég számára hozzáférhető formában tárolják a felhasználók tartalmait és kapcsolatait, ami számukra is ellenőrzést biztosít az adatok felett, miközben számos lehetőset nyújt azok kihasználására is. Így a jelenlegi oldalak üzleti modellje eleve a magánélet megsértésén alapul - állítja az adatbiztonsággal foglalkozó cég. A Tresorit véleménye szerint a technológiai vállalatoknak változtatni kell az adatvédelemhez való hozzáállásán, ha szeretnék megtartani a felhasználók bizalmát.

Ezzel ellentétben a Prevaat az adatvédelmet az alapoktól a középpontba helyező közösségi hálózat lenne. A felhasználók ugyanúgy megoszthatnának bejegyzéseket az ismerőseikkel, de eközben a rendszer garantálná az adatok védelmét, és az információk egyáltalán nem lennének láthatók a Prevaat szerverei számára. A megoldás a Tresorit által régóta hangoztatott zero-knowledge végpontok közötti titkosítást használná, amely szerint a szerverekre az állományok titkosítva érkeznek meg, azokat nem tudja a cég kibontani, erre kizárólag csak a jogosult felhasználóknak van rá lehetősége. A bejegyzések tartalma mellett pedig a rendszer a jelszavakhoz sem férne hozzá - szemben a létező megoldásokkal.

prevaat_tresorit

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Ahogy az Indiegogón olvasható leírásban is szerepel, a végpontok közötti titkosítás az üzenetküldő eszközöknél már régóta ismert fogalom, ilyet használ például a Signal, a Telegram Secret Chats és a Facebookhoz tartozó WhatsApp is, a levelezésben a ProtonMail vagy a fájlmegosztásban és szinkronizálásban maga a Tresorit. A közösségi oldalaknál viszont ez a módszer egyelőre még nem terjedt el, amin a Prevaat változtatna.

Tehát ha az Indiegogo kampány sikerrel járna, akkor a Tresorit elkezdené a megoldás fejlesztését, amely nyílt forrású, végpontok közötti titkosítást használ, (eleinte) nincsenek rajta hirdetések és nincs központi hírfolyama, amit a rendszer befolyásol, hanem csak az ismerősök üzenetei jelennek meg valós időben. A projektet már 1 dollártól lehet támogatni, amiért "csak egy köszönet jár", de 10 dollártól kezdve már az elsők közt lehet majd látni, ha elkészül az alkalmazás. A 30 dolláros, 100 dolláros kategóriát követően pedig a legnagyobb az 500 dolláros "Privacy Hero" csomag, ezekkel lehet szavazni a vágyott funkciókra, látható a fejlesztési terv és hozzáférés szerezhető a fejlesztői fórumhoz is. A projekt 1 millió dolláros támogatást tűzött ki célként 2 hónap alatt, amelyből eddig nagyjából 2,3 ezer dollárt gyűjtött be.

Eleinte biztosan ingyenes lenne

Feltettük a kérdést a Tresoritnak, hogy mégis mi lenne a közösségi oldal üzleti modellje, hogyan lehetne fenntartani a rendszert, ha nem tartalmazna hirdetéseket. A szerkesztőségünknek küldött válasz szerint a Prevaat rövidtávon biztosan ingyenes lenne, mivel ez szükséges a felhasználók számának kezdeti növeléséhez, és hogy ezáltal vonzó legyen a csatlakozás. "Közösségi háló esetében alapvető, hogy az emberek akkor szeretnének csatlakozni, ha ott van a networkjük is." - fejtette ki Szilva Eszter, a Tresorit PR menedzsere .

Hosszabb távon azonban a Prevaat is bevezetné a hirdetéseket, "de csakis akkor, ha titkosításra és adatvédelmi technológiákra épülő módszerek felhasználásával megoldanánk, hogy a hirdetések semmilyen esetben ne jelentsenek veszélyt a felhasználók adataira és ne adjanak lehetőséget a hirdetőknek az adatokkal való visszaélésre" - folytatta a PR-os. Ilyen technológia lehet például a "differential privacy", ami lehetővé teszi azt, hogy a felhasználói adatokat feldolgozza a szolgáltató, ám "zaj" hozzáadásával teljesen anonimizálja az adatokat és így nem lehet visszakövetni, hogy azok kihez tartoznak. Ezt a "differential privacy" megközelítést használja az Apple is, lényege, hogy az adatokat még begyűjtés előtt "felzajosítja" a vállalat, így hozzá már nem kerül a felhasználóra vonatkozóan releváns információ.

"Azt gondoljuk, hogy nem önmagával a hirdetéssel van probléma, hanem azzal, ahogyan ez jelenleg működik" - állítja a cég. A probléma része a Facebookkal kapcsolatban, hogy a felhasználótól a cég nem kér egyértelmű beleegyezést, miközben a szolgáltató és a hirdető is túl sok mindent lát az adatairól ("túl invazív a microtargeting miatt"), ráadásul mindez egy cég kezében összpontosul, amely birtokolja az adatokat és intézi a hirdetések értékesítését. Ezzel ellentétben a Tresorit megoldása a tervek szerint minimalizálná a szolgáltatónak továbbított adatokat.

Hosszabb távon az is előfordulhatna, hogy megjelenik a reklámmentes előfizetői csomag, de mint hangsúlyozza a cég, ebben az esetben sem az adatai védelméért fizetne a felhasználó, hanem csak a hirdetésmentes felhasználói élményért, mert maguk a hirdetések eleve nem veszélyeztetnék az adatait.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról