Szerző: Hlács Ferenc

2018. február 23. 09:01

Már csak az iOS és az Android él az okostelefon-piacon

A tavalyi utolsó negyedévben először csökkentek az okostelefon-eladások, közben pedig a platformok csatája a végéhez érkezett.

Nem hozott nagy meglepetést a Gartner 2017 egészére vonatkozó jelentése az okostelefonos platformok térnyerésére vonatkozóan: az Android megtartotta vezető pozícióját, sőt egy hajszállal még növelni is tudta azt, míg az iOS piaci részesedése egy leheletnyit csökkent. Ami a többi platformot illeti, jó eséllyel ez a Gartner utolsó jelentése, ahol még saját rubrikát kap az "egyéb" kategória.

A Google operációs rendszere 2017-ben a piac 85,9 százalékát szerezte meg, 1,1 százalékkal többet, mint a megelőző év folyamán. A Gartner ebbe nem csak a keresőóriás felügyelete alatt lévő, azaz Google szolgáltatásokat futtató készülékeket számolja bele, de minden AOSP-ra építő eszközt - az AOSP sikere pedig nem a Google sikere. Ezt különösen Kína miatt fontos kiemelni, hiszen a régióból a Google kivonult, így az űrt rengeteg saját alkalmazásbolt és felhős szolgáltató töltötte ki. Darabszám tekintetében tavaly összesen 1,32 milliárd androidos eszközt vásároltak világszerte, ami nem nagy, de látható előrelépés az 1,27 milliárdos 2016-os értékhez képest.

gartneros2017full02

Okostelefonos platformok piaci részesedése

Az iOS enyhe visszaesést tapasztalhatott ugyanebben az időszakban, eladott darabszáma a tavaly előtt mért 216 millióról 214,9-re olvadt ezzel pedig piacrésze 14,4 helyett 2017-ben már csak 14 százalék volt. A kissé visszafogottabb teljesítményre hatással lehetett a lassuló iPhone-okkal összefüggésbe hozott év végi akkubotrány is, igaz, ez legfeljebb a december második felére célzott vásárlásokat foghatta valamelyest vissza.

Az iOS részesedése gyakorlatilag az okostelefon-forradalom kezdete óta 15 százalék körül áll - néha ennél picit magasabb volt (2011-2012-ben 20 százalékot is meghaladta), manapság inkább alatta marad. Ami érdekes, hogy a rendkívül dinamikus piacon ilyen hihetetlenül stabil az iPhone-ok részesedése. Ez persze azt is jelenti, hogy az Android elképesztő felívelése nem az Apple rovására történt, a mobilos Linux a többi szereplő elől szívta el a levegőt - teljesen. Ezt persze már 2011-ben pontosan előre lehetett jósolni: ugyan az iOS és az Android a legfelső szegmensben versenytársaknak tűnnek, valójában teljesen stabilan felosztotta a két platform a piacot egymás között.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A néhány éve még jóval sokszínűbb platformjelentés mára kétszereplősre apadt, és lassan az egyéb kategória is teljesen eltűnik. Már a tavalyit megelőző évre vonatkozó kutatásban sem érte el az 1 százalékot az Androidon és iOS-en kívüli platformok piacrésze, 2017-ben pedig ez az érték egészen 0,1 százalékig olvadt. Jó eséllyel tehát ez az utolsó alkalom, hogy bármi is utal rá a felmérésben, hogy léteznek még platformok a piacot uraló két óriáson kívül. Utoljára azért még emlékezzünk meg javarészt jó eséllyel készleten maradt Windows Phone és BlackBerry készülékek által generált "egyéb" eladások számairól: 2016-ban világszerte összesen 11,3 millió ilyen eszköz talált gazdára, tavaly pedig már kevesebb mint másfél millió.

gartneros2017full01

Eladott darabszámok alakulása

Érdekesség továbbá, hogy a kutatócég szerint 2017 utolsó negyedévében volt rá először példa, hogy a teljes okostelefon-piac visszaesést mutat: az időszakban ugyanis 407,8 millió készüléket vásároltak, ami észrevehető visszaesés a 2016 utolsó negyedévére jelentett, 432,1 milliós értékhez képest. A vállalat szerint ez arra vezethető vissza, hogy sok vásárló új készülék vásárlásakor már jobb minőségű modelleket választ, amelyeket aztán hosszabb távon tud használni, de az ultraolcsó készülékek szegényes kínálata is közrejátszhatott a folyamatban, ami lassította a maradék "butatelefon" felhasználók áttérését az okostelefonokra.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról