Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Gyere el a HWSW első IoT meetupjára, június 20-án!

Itt vannak Windows 10 on ARM limitációi

Asztalos Olivér, 2018. február 19. 13:32

A Microsoft publikálta Windows 10 on ARM operációs rendszerének limitációt. Nagy meglepetés nincs, a felsorolt öt korlátozás egy része már ismert volt, a többi pedig egyenesen következik az eltérő mikroarchitektúrából, illetve a processzorok esetenként szerényebb számítási teljesítményéből. A viszonylag rövid lista vélhetően nem szándékosan került ki a Microsoft oldalára, a cég ugyanis pár napot követően törölte az információt.

hirdetés

A lista egyik talán legfontosabb, illetve már eddig is ismert pontja a natív 64 bites x86-os (vagy x86-64) alkalmazásokra vonatkozik, amelyeket a rendszer nem képes futtatni. Mint arról már korábban beszámoltunk, a Windows 10 ARM-os kiadása alapvetően egy 64 bites rendszer, a hagyományos Windows-alkalmazások futtatását azonban csak 32 bites binárisok esetében vállalja. A fejlesztés érdekes pontját az x86-os emuláció adja, amelyet kiaknázva futtathatóak az úgynevezett legacy, ARM-ra (még) nem átportolt különféle szoftverek. A Win32-es kompatibilitást tehát a Windows biztosítja a WoW (Windows on Windows) szoftveres rétegen keresztül, egyelőre kizárólag 32 bites alkalmazások esetében. Utóbbi már régóta a Windows-ok szerves része, például az operációs rendszer (x86-)64 bites verziói ezzel futtatják a 32 bites (vagy akár 16 bites) alkalmazásokat.

win_arm_emu

Utóbbiból következik, hogy a Windows 10 on ARM nem kompatibilis az x86-os meghajtóprogramokkal. Ez az alapkiépítésű rendszert nem befolyásolja, hisz a processzor gyártója (jelen esetben a Qualcomm) biztosítja az alapvető drivereket, például az integrált GPU-hoz, az USB portokhoz, vagy a hálózati csatolóhoz. Ezzel szemben egy bármilyen, saját meghajtóprogramot igénylő eszköz esetében ez nem triviális. Például egy USB-s Wi-Fi stick vagy TV tuner borítékolhatóan nem fog működni a rendszerrel, a gyártók ARM-os drivereihez pedig először szélesebb körben kell elterjedjen az Windows 10 on ARM.

Vélhetően keveseket érint majd az a korlátozás, amely a Windows felhasználói felületét módosító x86-os segédprogramokra vonatkozik. Ezek körébe olyan szoftverek tartoznak, mint a különféle shell kiterjesztések, IME-k (írásjegybevivő segédprogramok), kisegítő megoldások, illetve felhős adattároláshoz kapcsolódó alkalmazások. Ezek használatához natív, ARM-ra fordított szoftver szükséges, amelyek megjelenése szintén a platform népszerűségén, illetve annak terjedési ütemén múlik majd.

A virtualizációt használók számára lehet rossz hír, hogy a Hyper-V kimarad a Windows 10 on ARM-ból, illetve ezt utólag sem lehet telepíteni. A Hyper-V egy népszerű virtualizációs platform, ami a Windows Server 2012 részeként érkezett, a kliens rendszerek közül pedig már a Windows 7-re is telepíthető. Azt egyelőre nem tudni, hogy a limitáció üzleti okokra vagy az ARM-os processzorok eltérő mikroarchitektúrájára vezethető-e vissza, amelyet a Hyper-V nem támogat (szemben az x86-os virtualizációval).

qualcom

Végül, de nem utolsó sorban a játékok. A Windows 10 on ARM a DirectX 9, 10, 11, illetve az API legújabb, 12-es verzióját egyaránt támogatja, azonban az ennél korábbi DirectX-re építő programok nem működnek majd az operációs rendszeren. Szintén nem támogatott az OpenGL, a Vulkanról pedig egyelőre nem beszél a Microsoft. Erről szintén nem esett szó, de az API-kon túl a hardveres erőforrások is problémát jelenthetnek, a Qualcomm Snapdragon 835 ugyanis a PC-s diszkrét GPU-khoz képest viszonylag szerény teljesítménnyel rendelkezik.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Hiánypótló Android fejlesztői képzés Kotlin alapokon június 26-án! Online és tanteremben is. 30 órában, gyakorlatorientáltan. Focivébé barát időpontokban. + Június 19-én bemelegítő Android/Kotlin meetup!