Szerző: Habók Lilla

2018. január 15. 17:51

Folytatódik a leépítési hullám az IBM-nél

Még tovább zsugorodik a cég, ezúttal a globális technológiai szolgáltatások (GTS) vagyis a kiszervezés területén. Nagyjából 30 ezer dolgozó féltheti az állását, közülük csak 9 ezer számíthat a cégen belüli áthelyezésre.

Újabb leépítési sorozatra készül az IBM, amelynek célkeresztjébe ezúttal a Global Technology Services (GTS) üzletág, és annak is főleg kiszervezett szgoláltatásokkal foglalkozó részlege került - értesült róla a The Register. A "átcsoportosításról" szóló levelet eredetileg a csoport igazgatói kapták meg, és ennek alapján több ezer érintett lesz majd év során, méghozzá a GTS jelenlegi munkavállalóinak 30 százaléka. Belsős források szerint a vállalat a Bain & Company tanácsadócéget bízta meg azzal, hogy segítsen az üzletág átalakításán.

Egy nyilvánosságra került grafikon szerint a GTS összesen 103 ezer dolgozójából 30,9 ezret választana le a cég, közülük 10,9 Egyesült Államokban dolgozó munkavállalót, valamint 20 ezret a globális (többségében indiai és bangladesi) Client Innovation Centres (CIC) csoportból. Az összes kijelölt dolgozóból ténylegesen csak 9,3 ezer számíthat "produktív átcsoportosításra" - a jövőben például az új üzletekkel, szolgáltatás igényekkel és felhő migrációval kellene foglalkozniuk. Egy céges forrás szerint azonban ezek az áthelyezések sem feltétlen jelentenek jót, mivel annak ellenére, hogy valaki megtarthatja az állását, a rákényszerített új pozícióban nem feltétlen bírja sokáig a munkát.

További 10,1 ezer pozíciót egyáltalán nem fog helyettesíteni a cég, amint a munkavállalók távoznak, illetve a vállalat felmondja vagy nem újítja meg a szerződésüket. További 6 ezer fővel szeretné helyettesíteni az IBM a jelenleg kiszervezett szolgáltatásokat és alvállalkozói szerepeket - mivel a The Register egyik forrása szerint a cég meg akarja szüntetni a vállalaton belüli és a külsős erőforrások kölcsönzését is. A maradék 5,5 ezer ember helyzete viszont még teljesen "megoldásra vár" vagyis az IBM-nek egyelőre fogalma sincs mi lesz a sorsuk.

ibm_leepites_201801

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Mint tudjuk, a vállalat az utóbbi években agresszívan bocsájtja el dolgozóit, de az átlátható kommunikáció helyett burkolt leépítéseket hajt végre, illetve a kirúgást teljesítménybeli vagy fegyelmi problémákra fogja, melynek során teljesíthetetlen célokat tűz ki, és a nem teljesítésük esetén életbe lépteti a szabályozást. Így pedig azt is el tudja érni, hogy a kirúgott embereknek ne kelljen végkielégítést fizetni vagy az elvárhatónál sokkal kevesebbet.

Magának az ágazatnak az eddigi teljesítménye is nehezen megállapítható, mivel az IBM már egy ideje átnevezéssel palástolja a gyenge teljesítményt, így a pénzügyi negyedéves jelentésekben összemossa a sikeresebb és kevésbé sikeres üzletágak teljesítményét. Az viszont biztos, hogy a vállalatnak a tavaly októberi eredménye a 22. veszteséges pénzügyi negyedéve volt, és az IBM egyre jobban csak zsugorodik.

Az átszervezés pedig már évek óta folyamatosan zajlik, hogy a cég fokozatosan leépítse a kevésbé jövedelmező, hagyományosabb üzletágakat. Korábban a hardveres és szoftveres bizniszek helyett a skálázódó XaaS szolgáltatásokra tervezett átállás miatt. Ennek eredményeképp az IBM-nél az elmúlt években sorra követték egymást az elbocsátáshullámok, a vállalat megvált az amerikai dolgozók többségétől és helyettük elsősorban indiai kiszolgáló központokban dolgozó munkatársakkal bővült, majd az értékesítő csapatokat is menesztette. Arról nem szokott a vállalat részletes adatokat közölni, hogy a különböző országokban mennyi munkavállalót foglalkoztat, de egy korábban nyilvánosságra került belsős blogbejegyzés szerint a 380 ezer globális dolgozójából 122 ezer él Indiában és Bangladesben.

Idén ezek szerint az elbocsájtási sorozat a kiszervezett szolgáltatásokat végző amerikai, indiai és bangladesi kollégákkal folytatódik, mivel az utóbbi időben már kevesebb nagyobb megrendelés érkezett, valószínűleg a csökkenő színvonalú szolgáltatás miatt. Az IBM ezúttal sem nyilatkozott arról, hogy kiket, hogyan és milyen ütemben tervez elbocsájtani, illetve "áthelyezni".

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról