Szerző: Gálffy Csaba

2017. december 11. 18:18

A kis cégeknek fáj az Apple új app-politikája

A spam-alkalmazások ellen küzd az Apple, a kereszttűzben viszont sok ártatlan (és hasznos) alkalmazás is elesett. Már a politikusok érdeklődését is felkeltette az ügy.

Az Apple az idei fejlesztői konferenciáján (pontosabban utána) jelentette be, hogy az egy kaptafára készülő, azonos (vagy nagyon nagyon hasonló) kódbázist használó, csak apróságokban, színekben vagy szövegekben eltérő alkalmazásokat ki fogja tiltani az App Store-ból, a cég iOS platformját kiszolgáló alkalmazásboltból.

A lépéssel a cég valószínűleg a spam-szerű, azonos funkcionalitást minimális változtatásokkal kínáló alkalmazásoktól szabadulna. A boltban egyre gyakoribbá váltak például az egyetlen ebookot tartalmazó alkalmazások, vagy egy játék egyes szintjeit különböző appba kiszervező megoldások. Erre utal, hogy az Apple azt javasolja a fejlesztőknek, hogy az ilyen alkalmazásokat gyűjtsék össze egy "konténer alkalmazásba", aminek funkcionalitása például in-app vásárlással (egy újabb könyvvel, egy újabb szinttel) bővíthető.

Salvemos-a-la-Familia@2x-970x505

Perui családvédők alkalmazása - ez még átment a szűrőn

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A szabály viszont túlságosan tágan fogalmaz, így a tilalom hatása alá esnek azok az alkalmazások is, amelyek sablonok alapján készülnek ugyan, de közös appba nem vonhatóak össze, és legitim, hasznos szolgáltatást nyújtanak. Az Apple (a TechCrunch által megkérdezett fejlesztők szerint) január 1-ig adott határidőt az érintetteknek, ezt követően az App Store már nem fogad ilyen alkalmazásokat. Egy fejlesztő, a Shoutem ugyanakkor arról ír, hogy az új kitételre hivatkozva az Apple már több ilyen generált alkalmazást is elutasított az App Store-ba feltöltéskor.

Kockás abrosz nélkül

Az egyik ilyen áldozat a ChowNow - ez egy viszonylag egyszerű alkalmazássablon éttermek számára. A vendéglő a sablont megtöltheti saját fotóival, logójával, egyedi adataival, feltöltheti az alkalmazásboltba - és azonnal kínálhat online rendelési funkcionalitást. A white label alkalmazások mellé a ChowNow teljes infrastruktúrát kínál, például a bejövő rendeléseket az éttermek tableten követhetik és persze van például kártyás fizetési lehetőség is. Ezzel az éttermek meg tudják kerülni a nagy aggregátor-oldalak (itthon például a Netpincér) dominanciáját és persze a beszedett rendszerhasználati sápot is. A megközelítés lényege persze pont az, hogy a vendéglőnek esetünkben nem kell saját fejlesztőt alkalmaznia, nem kell nulláról alkalmazást fejlesztetnie, majd azt karban tartania, megteszi ezt előfizetős szolgáltatás formájában a ChowNow, egy rendszeres havi díjért cserébe.

Ha ismerős a formátum, nem véletlenül: a Wix vagy a Squarespace ebből csinált nagy bizniszt a weben, de egy picit hátrább lépve a WordPress is pontosan ide sorolható: white label informatikai megoldás, amely sablont kínál azoknak, akik nem akarnak sajátot fejleszteni. Működő, kipróbált, sikeres modellről van szó, amelyet az Apple most a spam elleni küzdelem jegyében számolna fel.

Az első áldozatok már meg is vannak, a zágrábi Shoutem, amely szintén ebben a bizniszben utazott, egy ideje már le is húzta a rolót, mivel az Apple elkezdte kidobálni a sablonnal készített alkalmazásokat az App Store-ból. Annak ellenére, hogy a cég belső ellenőrzésen vizsgálja meg az alkalmazásokat egyenként, pontosan azért, hogy spam alkalmazások biztosan ne kerüljenek fel a piactérre.

Mit is mond az Apple?

A vállalat részletes szabálykönyvet írt az App Store fejlesztők számára. Ennek 4.2-es része írja elő az alkalmazások számára a minimális elvárt funkcionalitást, a friss 4.2.6 kitétel pedig leszögezi: "Kereskedelmi sablonokkal vagy alkalmazás-generáló szolgáltatással készített appok el lesznek utasítva."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról