Szerző: Gálffy Csaba

2017. november 10. 08:50

Frissítve: Lekapcsolja a Harmony Linket a Logitech

Nem újítja meg a Harmony Link által használt titkosítási tanúsítványt a Logitech, inkább lekapcsolja az eszközök által használt online szolgáltatást és működésképtelenné teszi az eszközöket a gyártó. A felhasználók háborognak, a tanulságok megfontolandóak.

Egészen drasztikus eszközhöz nyúl a Logitech, lekapcsolja egyik tömegterméke, a Harmony Link mögötti online infrastruktúrát, ezzel levélnehezékké változtatva a néhány éves modellt. A lépésről nemrég elektronikus levélben tájékoztatta a vásárlókat a gyártó, a felhasználók egyáltalán nem örülnek a hírnek. Az email szerint "a Logitech 2018 március 16-án megszünteti a Harmony Link szolgáltatását és támogatását. Az ön Harmony Link eszköze nem fog működni e dátum után". A levél semmilyen indoklást nem tartalmaz arra vonatkozóan, hogy miért szűnik meg a támogatás és a Harmony Link mögött álló online szolgáltatás, pusztán a tényt közli a vásárlókkal.

logitech_harmony_link_app

Maga a 2011-ben piacra dobott eszköz roppant egyszerűen működött, tulajdonképpen egy okostelefonról és tabletről távirányítható távirányítóról van szó. Az okoseszközök által kiadott parancsot a kis Harmony Link fordította le a szórakoztató elektronika által emészthető infravörös jelre. Ehhez a Linket a helyi Wi-Fi hálózatra kellett csatlakoztatni és olyan helyre (például a tévé előtti kávézóasztalra) tenni, ahonnan rálát a vezérelni kívánt elektronikára. Az eredetileg 100 dolláros eszköz összesen 8 eszközt tudott vezérelni, bemenetként pedig több okostelefont és tabletet is kezel, így a család több tagja is használhatta, az okostelefonos/tabletek appok és a Linkek párosítását pedig a Logitech felhős szolgáltatása végezte el.

A Logitech támogatási fórumán a felhasználók igyekeztek tisztázni a kérdést, erre azonban viszonylag tömör választ kaptak az egyik ügyfélszolgálatostól. A Logi_WillWong néven kommentelő ügyfélszolgálatos szerint "értem, hogy sokatoknak tökéletesen működik a Harmony Link eszköze jelenleg. Azonban egy műszaki tanúsítvány licenc jövő márciusban lejár. Ezt a tanúsítványt nem újítjuk meg, mivel erőforrásainkat a jelenlegi app-alapú távirányítónkra, a Harmony Hubra fókuszáljuk." A választ a napokban kapta fel a Reddit Technology közössége, innen pedig gyorsan körbeszaladt a tech-médiumok között is.

Hamarosan a cég hivatalos állásfoglalást is közzétett, az Ars Technica idézi Rory Dooley-t, a Logitech Harmony divíziójának vezetőjét. Dooley szerint az említett "műszaki tanúsítvány" igazából egy titkosítási tanúsítvány, amely 2018 tavaszán lejár, ezzel (értelemszerűen) biztonsági problémáknak teszi ki a felhasználókat. "A fejlesztést újabb technológiákra fókuszáljuk és ennek következtében nem frissítjük a Harmony Link tanúsítványát. Az érintett vásárlókkal 2017 augusztusában közöltük, hogy ingyenesen Harmony Hubot biztosítunk számukra (ha garanciális az eszköz) vagy kedvezményt adunk a készülék árából (ha garancián túl van a Link)." 

harmony-link-gallery-8

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Logitech arroganciáját kiválóan illusztrálja, hogy a fórum a szitokszavakhoz hasonlóan cenzúrázza és kitakarja az olyan kifejezéseket is, mint a "class action lawsuit" - ez olyan csoportos pert jelent, amelyet fogyasztók tömegei közösen tudnak a Logitech ellen indítani. Ez népszerű forma az Egyesült Államokban, olyan esetekre különösen alkalmas, amikor egy cég a felhasználókat tömegesen károsítja meg, ilyenkor ez a peres forma lehetővé teszi, hogy egy csoportként panaszolják be a vállalatot.

Termék vagy szolgáltatás?

A fenti probléma a jövőben sokkal gyakrabban előmászik majd: a konzumer elektronika vagy épp az okosotthon-megoldások rengeteg ponton támaszkodnak a gyártók online szolgáltatásaira, ezek nélkül vagy csorbul a funkcionalitás vagy egyenesen használhatatlanná válnak a megvásárolt hardverek.

Egyik megoldás lehet a megkettőzött üzleti modell, amelyben a hardverért fizet a vásárló a beszerzéskor, plusz havi előfizetést fizet az online szolgáltatásért. Ez garantálhatja, hogy az üzleti modell fenntartható és jövedelmező marad sokéves távlatban is, így a gyártók számára megéri fenntartani a kiszolgáló infrastruktúrát, sőt, akár fejleszteni azt. A havidíjas fizetés előnye lehet, hogy így a cégek nem szorulnak rá az adatok monetizálására és/vagy a reklámok közzétételére.

A másik alternatíva a hardverek és a szolgáltatások függetlenítése lenne, vagyis tetszőleges kliens eszközt tetszőleges online szolgáltatásra húzni - nyílt API-kkal, szabványosított protokollokkal ez nem elérhetetlen, ahogy azt a web is kiválóan illusztrálja. Sajnos a világ nem ebbe az irányba tart, a szabványalapú, nyílt web helyett a szűkre szabott gyártói silók dominálnak. Ez az irány a Logitech számára is könnyű kiutat jelenthetett volna pedig: a Harmony Link átállítható lenne egy alternatív szerverre, amelynek üzemeltetését harmadik fél, vagy maguk a felhasználók végezhetnék el.

Frissítés: a Logitech a visszhangot látva gyorsan meggondolta magát az ügyben, és ugyan a Harmony Link lekapcsolása továbbra is tervben van, a cég bejelentése szerint minden érintett felhasználó (garancia státuszától függetlenül) ingyenesen kap egy Harmony Hub eszközt. A Hub nagyjából azonos funkcionalitást kínál, viszont okosotthonos központi vezérlőként is bevethető, nem csak távirányítható távirányítóként.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról