Szerző: Habók Lilla

2017. szeptember 26. 11:52

A netezők 38 százalékának a net fontosabb a főzésnél

Az otthon és az internetezés kapcsolatát vizsgálta a "Jelentés az internetgazdaságról" legutóbbi kiadása, amely szerint az internetért cserébe sokan lemondanának alapvető otthoni eszközökről vagy tevékenységekről is. Az internetezők szerint ez főleg a fiatalokra jellemző.

Tízből két internetező inkább hideg vízben fürdene, csak legyen internete - szerepel az eNET -Telekom "Jelentés az internetgazdaságról" közleményében. A kutatás többek között arra kérdezett rá, hogy a felhasználók miről lennének hajlandóak egy hónapra lemondani az internetért cserébe, ha például új lakhelyre költöznek. Ezek szerint a legkevésbé fontos tevékenység a konyha és a főzés lenne, amelyről a válaszadók 38 százaléka letenne - vélhetően internetről rendelné meg az ételeket vagy addig máshol étkezne, esetleg nem tarja fontosnak a főzést az étkezéshez. Ennél érdekesebb adat, hogy 22 százaléka az ágyáról és 19 százalék a meleg víztől is megválna egy hónapra, ha ez lenne az internethozzáférés feltétele.

Második helyen a tévénézés szerepelt (27 százalék) a lemondható tevékenységek között, amelyet a fiatalok közül sokan eleve hanyagolnak a videostreaming és egyéb videós szolgáltatások miatt. Hasonló a helyzet a zenehallgatással is, melynek szerepét a zenei streaming kezdi nagy ütemben átvenni, de ettől a felhasználók 20 százaléka teljesen eltekintene egy hónapig, csak internet legyen.

"Mindez persze nem is olyan meglepő, hiszen manapság szinte mindent meg tudunk oldani a net segítségével. Ha nem használhatjuk a konyhánkat, rendelhetünk ételt a neten; ha nem nézhetjük a tévénket, nézhetünk műsorokat online; ha lemondtunk az ágyunkról, máris böngészhetjük a webáruházak kínálatát, hogy rendeljünk egy újat. Amit pedig mégsem tudunk az internet segítségével megoldani, arról inkább lemondunk az általa nyújtott előnyökért cserébe." - foglalja össze a közlemény.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A kutatók a generációs különbségek kapcsán is megkérdezték az internetezőket, hogy véleményük szerint a korosztályok közül kinek milyen otthoni tevékenység vagy szolgáltatás a legfontosabb. Bár a következő adatok a teljes magyar internetezői populáció válaszait tükrözik, de mint megtudtuk, a korosztályos bontás is hasonló arányokat mutat. "Nincs érdemi különbség abban, hogy mit gondolnak az egyes generációkról a netezők, és ők mit gondolnak saját magukról." - válaszolta kérdésünkre Pintér Róbert, az eNET kutatásvezetője.

Ezek alapján a legfiatalabb, 8-22 éves azaz Z generáció döntő többsége számára (88 százalék szerint) az internetezési lehetőség a legfontosabb az otthoni tevékenységek közül, amelyet a zenehallgatás és a tisztálkodás követ. Már 23-37 éves Y generációsoknál is változik a sorrend, akik a tisztálkodást helyezik az első sorba, de szorosan nyomában jár az internetezési lehetőség (57-59 százalék szerint), harmadik helyen pedig megjelenik az ételtárolás és főzés (40 százalékkal).

Az ennél idősebb korosztályoknál, vagyis a 38-52 éves X generációnál és az 53 év feletti baby-boomer generációnál viszont már egyáltalán nem jelenik meg az internetezés a legfontosabb három szükséglet között, hanem inkább a tisztálkodás, az étkezés és a tévénézés jelenti a fő tevékenységet. Ahogy az eNET kutatói is levonták a következtetést, az idősebbek számára az internet inkább csak egy kényelmi funkciót jelent, addig viszont a fiatalok számára már alapszükséglet.

Metodológia

A felmérést az eNET végezte 2017 szeptemberében az eNET - Telekom "Jelentés az internetgazdaságról" kutatás keretében a VeVa online kutatási közösség felületén, 626 fő kitöltési adatai alapján. Az adatok nem a teljes magyar társadalmat tükrözik, hanem a 18 éven felüli, rendszeresen internetezők csoportját - rájuk nézve reprezentatív a minta. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a nem internetezők kimaradnak a kutatásból és az adatokból is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról