Szerző: Gálffy Csaba

2017. április 28. 17:39

Google: hihetetlenül nő a bevétel

Komoly léket ütnek a cég eredményén a következő generációs fejlesztések. Ettől függetlenül gyorsan nő a cég, a bevétel és a profit is nagyot ugrott.

Gyorsuló növekedésről számolt be az Alphabet - a Google-t is leányvállalatai között tudó ernyőkonszern az első naptári negyedévre vonatkozóan: a cég bevétele elérte az első három hónapban a 24,8 milliárd dollárt, ez jelentős, 22 százalékos emelkedés a tavalyi év hasonló időszakához képest (akkor csak 17 százalékkal sikerült nőni 2015 elejéhez viszonyítva). Igen meggyőző a cég profitja is, amely 5,4 milliárd dollárt tett ki - szemben a tavalyi 4,2 milliárddal.

Kiadó vagy sales house?

A Google hirdetési tevékenysége alapvetően egy médium/kiadó és egy sales house kombinációjaként fogható fel: a cég a hirdetők reklámjait saját felületein (keresési találati oldal, YouTube, stb.) is közzéteszi, de közzéteszi azt az AdSense és DoubleClick programon keresztül más médiumok oldalain is. Az elmúlt cirka tíz év meghatározó trendje pedig az, hogy a két modell között egyértelműen a "kiadó" felé tolódik el a Google és külső felületek helyett a saját szolgáltatásokat igyekszik monetizálni.

 

 

Ezt jól tükrözi, hogy a saját felületekkel már 17,4 milliárd dollárt kaszál a cég (tavaly: 14,4 milliárd), ezzel szemben a külső felületek kerek 4 milliárdot hoznak (tavaly 3,7 milliárd). Tehát növekszik azért az utóbbi terület is, de a növekedés túlnyomó többségét a Google-féle szolgáltatások adják.

Egyéb tétek

Az "egyéb tétek" kategória alatt szerepel a jelentésben az Alphabet poszt-Google jövőjének alapja. Ide kerülnek az olyan kezdeményezések, mint a biotechnológiával foglalkozó Calico, a neurális hálókat fejlesztő DeepMind, az okosotthonos Nest, az élettartam meghosszabbításán dolgozó Verily és persze az önvezető autókat fejlesztő Waymo. Ez a vállalatcsoport együtt 244 millió dolláros bevételt hozott össze (egyén információk szerint ennek túlnyomó részét a Nest adja), ehhez azonban meredek, 855 millió dolláros üzemi veszteség társult. Az utóbbi szám komoly romlás, egy évvel ezelőtt még "csak" 774 millió dollárt döntött ebbe az árokba a Google (illetve a közös anyavállalat Alphabet).

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Egy külön soron, "egyéb" kategória alatt van minden, ami nem a Google hirdetési tevékenységéhez és a már említett egyéb tétek alá tartozik. Értelemszerűen itt számol be a cég például a G Suite vagy épp a Google Cloud Platform bevételeiről - és ezek nagyon nőnek. A sor tavaly még 2 milliárd dollárt hozott, idén az első negyedévben ez már 3,1 milliárd dollárra emelkedett, vagyis szabad szemmel is jól látható tevékenységgé vált a cég számára.

A cég komoly átalakulására utal egyébként, hogy egyetlen év alatt látványosan megugrott az alkalmazotti létszám: közel 10 ezer munkavállalóval, 73 992 emberre. És ebben (valószínűleg) szilícium-völgyi szokás szerint nincs is benne az épületfenntartás, takarítás és egyén kiegészítő funkciók, szinte kizárólag a központi kompetenciát jelentő szoftverfejlesztés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról