Szerző: Habók Lilla

2017. április 24. 14:52

Adatbrókerek: így működik ma az üzleti intelligencia

Egy Uberről szóló cikk hívta fel a figyelmet az Unroll.me szolgáltatás valós üzleti modelljére: a rendszer az emailek könnyű kezelését hirdeti a felhasználók felé, közben pedig összegyűjti az adatokat, és eladja azokat más vállalatoknak.

Kiderült, hogy az emailüzenetekben tárolt információk eladásával foglalkozik a Slice Intelligence tulajdonában lévő Unroll.me, amely a nyilvánosság felé a postafiókok egyszerűbb karbantartásával hirdeti a szolgáltatást. A rendszer a hírleveleket képes összefogni napi vagy heti összesítőbe, illetve gyors leiratkozást is biztosít az egyes hírforrásokról, így ígérete szerint csökkenti a levélterhelést. A fenti szolgáltatás nyújtásához az Unroll.me hozzáférést kér a felhasználó teljes levelezéséhez, azért, hogy a leveleket egyenként szelektálhassa és az összesítőket elkészíthesse. A szolgáltatás használata ingyenes abban az értelemben, hogy nem kell érte fizetni, de valójában a felhasználók a személyes információikkal fizetnek érte, amelyet a cég olyan nagyvállalatoknak ad el, mint például az Uber - írja a Daring Fireball blog.

A botrány a The New York Times cikke alapján pattant ki, amelyből kiderült, hogy az Uber az Unroll.me szolgáltatást használja versenytársa, a Lyft forgalmának a követésére. A rendszert működtető Slice Intelligence ugyanis a beérkező emailekből kigyűjti a kifizetési nyugtákat, majd az ebből kinyert, anonimizált adatokat továbbadja az Ubernek. A fuvarozócég pedig arra használta fel az adatokat, hogy szinte valós időben megfigyelje a Lyft rendeléseinek számának növekedését-csökkenését, és akár a kivonatok alapján a bevételeik alakulását.

A Slice Intelligence egyáltalán nem tagadja, hogy az emailekből nyert adatokat értékesíti más cégek számára. Azt viszont hangsúlyozta a The New York Times-nak adott válaszban, hogy az adatok anonimizáltak, tehát nem tartalmazzák a vásárló nevét. Azt nem közölte a cég, hogy kinek milyen típusú szolgáltatást nyújt, csak annyit erősített meg, hogy "az Uber és a Lyft utazási nyugtáiból nyert anonimizált adatokat" eladja. Ebből akár még az is következhet, hogy az Uber adatait a Lyft is megveszi, továbbá rajtuk kívül más cégek is. Az viszont biztos, hogy az Unroll.me szolgáltatással a felhasználók járnak legrosszabbul, akiknek adataival a cég kereskedik néhány egyszerű emailösszesítő funkcióért cserébe.

Már a cikk megjelenését követően pár órával Jojo Hedaya, az Unroll.me társalapítója és vezérigazgatója egy blogbejegyzést jelentetett meg, amelyben sajnálatát fejezi ki, hogy a felhasználók nem olvasták el részletesen az adatkezelési nyilatkozatot, ezért most meglepődtek a szolgáltatás lényegén.

"A felhasználónk a cégünk és a szolgáltatásunk szíve és lelke. Szívszorító volt látni, hogy néhány felhasználónkat feldúlta, mikor megtudta hogyan monetizáljuk az ingyenes szolgáltatásunkat. Miközben mi próbálunk mindent megtenni, hogy az üzleti modellünk nyílt legyen, a legutóbbi fogyasztói visszajelzések szerint nem voltunk eléggé egyértelműek. A szolgáltatási szerződés feltételeivel és az angol nyelvű adatvédelmi szabályzattal a felhasználóink egyetértettek, mikor nyilatkoztak arról, hogy elolvasták és megértették azokat, de valójában sokan közülük - magamat is beleértve - nem szán elég időt ezeknek az átnézésére." - írja Hedaya.

A tevékenység változtatása helyett a gyakori kérdések kibővítését és az alkalmazásban megjelenő információk egyértelműsítését helyezi kilátásba a cég vezérigazgatója - az üzleti modellen esze ágában sincs változtatni. Emellett pedig felhívja a figyelmet a blogbejegyzéseikre, amelyek a szolgáltatás alapján készültek, például egyes márkák vagy ruhatípusok melyik online webáruházban fogytak jobban az adott időszakban, milyen a generációk szerinti megoszlása az online kereskedelemben, hogyan alakult a streaming szolgáltatások piaca vagy éppen hogyan alakulnak a Super Mario Run letöltések - mindezt az információt pedig az Unroll.me közvetlenül az emailben érkező vásárlási értesítésekből nyeri ki.

Az Unroll.me közleménye szerint ilyen jellegű információkat nyertek ki az üzenetekből

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Valóban szerepel az adatkezelési szabályzatban egy "gyűjtés és nem-személyes információk felhasználása" rész, amelyben a cég közli, hogy "gyűjthetünk, használhatunk, szállíthatunk, eladhatunk és feltárhatunk nem-személyes információkat bármilyen okból. Például, ha a szolgáltatásunkat használod, gyűjthetünk adatokat a kereskedelmi elektronikus üzeneteidről, tranzakciós vagy kapcsolati üzeneteidről". Egy Hacker Newson megjelent bejegyzés szerint ehhez a cég minden egyes emailről egy másolatot tárolt és ezeket gyenge biztonság mellett az Amazon S3 szolgáltatásában tárolta - mindez három évvel ezelőtt történt, mikor az Unroll.me a szolgáltatás eladását tervezte, amely mellett végül a Slice Intelligence döntött, feltételezhetően ezek miatt az értékes információk miatt.

Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban is felháborodást váltott ki a cég gyakorlata, ott ez nem számít illegális tevékenységnek, mivel a felhasználási feltételekben és az adatkezelési nyilatkozatban is szerepelt a tevékenység. Azonban az Európai Unión belül szigorúbb feltételek vonatkoznak az tagállamok polgárainak adatkezelésével kapcsolatban. Amennyiben egy cég európai uniós állampolgárok adatait tárolja, akkor vállalnia kell a Privacy Shieldben foglaltakat, az azonban kérdéseket vett fel, hogy a Slice Intelligence és az Unroll.me valóban eléggé körültekintően kezelte-e az európaiak adatait.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról