Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Olcsóbb mobilos VR-t hozhat az ARM új GPU-ja

Asztalos Olivér, 2016. november 03. 09:30

A Mali-G51 a középkategóriáig nyomná le a virtuális valósághoz szükséges hardverigényt.

Középkategóriás okostelefonokkal is lesz élvezhető virtuális valóság - ezt ígéri legújabb GPU IP-jével az ARM. A Mali-G51 az elődökhöz viszonyítva a teljesítményt és a hatékonyságot is megemeli, ráadásul eközben a processzor területigénye csökkent. Az előrelépések egyik hozománya lehet, hogy az új, középkategóriás rendszerchipekhez tervezett GPU-val szerelt okostelefonok megüthetik a VR-hez szükséges szintet, lejjebb kerülhet a mobilos virtuális valóság alsó árküszöbe, minderre ugyanakkor még több mint egy évet kell várni.

A Mali-G51 a HiSilicon Kirin 960-ban is helyet kapott Mali-G71 kistestvére, mely így a Mali-T820 és T830 utódjainak is tekinthető, ugyanakkor jelen esetben nem csupán egy egyszerű leskálázásáról, azaz a végrehajtók számának csökkentéséről van szó. Az ARM az év első felében a G71-gyel bemutatott Bifrost grafikus mikroarchitektúrához is hozzányúlt, tovább javítva annak hatékonyságán, a megcélzott piacnak megfelelően kifejezetten a minél kisebb lapkaterületre fókuszálva.

Ennek érdekében az ARM átdolgozta a shader magokat, a G51 már az úgynevezett "dual pixel" dizájnra épül, szemben a G71 "single pixel" megoldásával. Ez tömören annyit tesz, hogy míg a nagyobbik GPU 24 FLOPS-ra, illetve 1-1 texel és pixel feldolgozására képes a maga három végrehajtójával, valamint textúrázó és blending egységével, addig a G51 inkább utóbbi kettőre helyezi a hangsúlyt, pontosan duplázva azok számát, így órajelenként 2-2 texel és pixel kiszámítására képes a GPU. Ezzel az ARM inkább az egyszerűbb, például a grafikus interfésznél alkalmazott effektekre fókuszál, melyek inkább a blending egységet tornáztatják.

Emellett apróbb finomhangolásokra is sort kerített a tervezőcég, mellyel elsősorban a transzcendens teljesítményt javította a tervezőcég, melyet továbbra is előszeretettel aknáznak ki az okostelefonos alkalmazások. A textúratömörítésen is javított az ARM, az AFBC 1.2-es verziója összességében a hatékonyságon javít, ezzel segítve a grafikus alrendszer összteljesítményét.

Mindezek összhatása kellemes ugrást eredményezett a tervező szerint, a Mali-T830-hoz képest 60 százalékkal magasabb teljesítménysűrűség és hatékonyság érhető el 30 százalékkal kisebb lapkaterületen, azonos csíkszélességet alapul véve. A Mali-G51 piacát tekintve utóbbi sarkalatos pont, a lapkaméret ugyanis komolyan befolyásolja a processzorok előállítási költését, illetve ezzel együtt természetesen azok árát is.

A Mali-G51 IP mostantól elérhető a partnerek számára, megkezdődhet az arra épülő dizájnok tervezése. Arról egyelőre nincs információ, hogy mely cégek építenek az ARM legújabb középkategóriás GPU-jára, annyi viszont biztosra vehető, hogy az első ilyen grafikus egységgel szerelt processzorok és készülékek legkorábban 2018-ban kerülhetnek piacra.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.