Szerző: Gálffy Csaba

2016. október 12. 09:00

Note 7: itt a vége

Beismerte a totális kudarcot a Samsung, teljesen kivezeti a zászlóshajót a piacról. Precedens nélküli lépés, komolyan megrengetheti a cég pozícióját a konzumer és a komponensgyártói piacon is.

Végleg leállítja a Note 7 értékesítését a Samsung - jelentette be a dél-koreai gyártó egy a helyi tőzsdefelügyeletnek eljuttatott dokumentumban (Wall Street Journal). Ezzel egy időben az értékesítés is leáll, az eddig eladott készülékeket pedig bevonja a gyártó és visszafizeti azok vételárát. A befektetők gyorsan reagáltak a hírre, a cég részvényei mintegy 10 százalékot estek, ami mintegy 20 milliárd dollárt tüntetett el a vállalat piaci értékéből.

Elbaltázták, kétszer is

A Galaxy Note 7-et a Samsung augusztus elején mutatta be, néhány hétre rá pedig világszerte elrajtolt a telefonok értékesítése is. A cég nem sokkal ezután felfüggesztette az értékesítést és visszahívást rendelt el, miután több tucat telefon robbant fel vagy gyulladt ki. A cég akkor úgy találta, hogy egy bizonyos beszállító által gyártott akkumulátor típussal volt probléma, így csak egyes telefonokat érintett a hiba (a Kínában értékesítetteket például nem), a visszahívást pedig egyszerű készülékcserével oldotta meg.

Az elmúlt bő egy héten azonban több, biztonságosnak minősített Note 7 is füstölni vagy lángolni kezdett, így az egyre erősödő média és hatósági nyomás alatt a cég végül úgy döntött, hogy újra leállítja a Note 7 értékesítését és új visszahívást rendel el. Ezúttal azonban a gyártást is lekapcsolta a cég, előbb ideiglenesen, majd tegnap pedig véglegesen is, az érintett telefonokat pedig kérésre S7 / S7 Edge modellekre vagy készpénzre cseréli, új Note 7 már nem opció.

Hosszú időre a kollektív emlékezetbe égett ez a kép. (forrás: The Verge)

Emlékezetünk szerint ez egészen precedens nélküli lépés, ilyen nagy sorozatban gyártott számítástechnikai eszköznél még nem fordult elő, hogy a gyártó teljesen kivonja a piacról a terméket.

Nem könnyű visszavonulni

De hogyan zajlik le a Note 7-esek begyűjtése? Egyáltalán mivel lehet meggyőzni a tulajokat, hogy váljanak meg telefonjuktól és vegyenek helyette valami mást? Az ekkora, több milliós tömegeknek elképesztő tehetetlensége van, így egészen biztosak lehetünk benne, hogy hiába a visszahívás komoly médiavisszhangja, bőven marad majd Note 7 a kezekben.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Samsung a másik oldalon igyekszik minden erővel kicsavarni a felhasználók kezéből a telefont. Ehhez korábban már szoftverfrissítést is bevetett, az első körös visszahívásban érintett modelleknél például az akkukat 60 százalékra korlátozta (ennyire tölt fel maximum a telefon), a jövőben pedig ennél agresszívebb lépést is húzhat a cég - például kiadhat olyan frissítést, ami gyakorlatilag brickeli a telefont és mondjuk csak egy felhívást mutat a kijelzőn. Az érdekes kérdés, hogy a Samsungnak van-e lehetősége ezt a felhasználó megkerülésével meglépni, vagyis van-e a telefonokban úgynevezett kill switch, amellyel a gyártó saját hatáskörben lenullázhatja azt.

A fenti helyzet alapján logikus döntés, hogy a Facebookhoz tartozó Oculus úgy döntött, hogy azonnali hatállyal minden Note 7-től megvonja a szoftveres támogatást, így azok nem fognak működni a Gear VR szemüvegben. A keretbe helyezve csupán egy információs felirat jelenik meg, amely közli, hogy biztonsági okokból a Note 7 már nem működik ebben a szerepkörben, minden további kérdéssel pedig a Samsungot érdemes megkeresni.

További akadály lesz, hogy több postai szolgáltatás (köztük a brit postaszolgálat) bejelentette, hogy nem hajlandó a Note 7-et átvenni és szállítani. Ezt a cég most egy speciális, visszaküldésre használható doboz bevetésével igyekszik megoldani, amely tűzbiztos, és legalábbis a földi szállításban biztonságossá teheti a szállítást.

Hogy fordulhatott ez elő?

Az eset kapcsán rengeteg kérdés merül fel, érdemes ezekből a legfontosabbakat végigvenni. Nyilván a legnagyobb a minőségbiztosítást illeti - mind a komponensgyártónál, mind magánál a telefongyártó részlegnél. Ilyen meghibásodási arányt a gyártásra történő előkészítés során el kell kapnia egy ekkora cégnek, az, hogy ez nem történt meg, igen aggasztó. A problémát tetézi, hogy ezt a hibát kétszer is elkövette a csapat, előbb a Note 7 piacra engedésénél, majd a második széria biztonságosnak minősítésével. (Pusztán spekuláció, de elképzelhető az is, hogy a hibáról tudtak a döntéshozók, és ennek ellenére dobták piacra a terméket, vállalva az azzal járó kockázatot.)

A Samsung támogatási és kommunikációs csapata is látványosan leszerepelt a történet során. A cég a problémát nagyon nehezen fogadta el, utána pedig a cserék és a visszatérítések folyamata is akadozott. Mikor a helyzet teljes transzparenciát és egyértelmű állásfoglalásokat kért, a Samsung elzárkózott a nyilvánosságtól, homályos sajtóközleményeket adott ki és halogatott. Jellemző, hogy a tegnapi bejelentésről például a hazai képviselet továbbra sem adott ki sajtóközleményt, a visszahívásról szóló oldal pedig továbbra is a Note-Note cseréről informálja a hazai vásárlókat.

A Samsung nemzetközi oldaláról ezzel egy időben a Note 7 összes vonatkozása eltűnt. A termékoldal már az (újra) zászlóhajóvá váló Galaxy S7 és S7 Edge oldalára dob tovább, a termékek listájáról pedig szintén eltűnt az eszköz. Tehát a katasztrofális rajt ellenére a cég továbbra is a márkát ért károk minimalizálására törekszik a felvilágosítás és informálás helyett, ami sem a Samsung, sem bármelyik más cég esetében nem fogadható el.

Szintén a transzparencia hiánya, hogy továbbra sem tudhatjuk pontosan mi okozta a telefonok gyúlékonyságát. A körülmények alapján következtethetünk arra, hogy nem az egyes akkuk, hanem maga a telefon lehetett a ludas - de ez még mindig nyitva hagyja a lehetőséget a hardveres, szoftveres és konstrukciós hiba előtt. A telefonok komplex vezérlést használnak az akkuk töltésének szabályozására, amiben mind az eszközök szoftverének, mind az elektronikának komoly szerepe van. De egyes feltételezések szerint az sem zárható ki, hogy az akkuk nem kaptak elegendő fizikai védelmet, így a külső mechanikai hatásokra reagált így az eszköz. A Samsung ezzel kapcsolatban egyelőre mélyen hallgat, és nem biztos, hogy valaha a nyilvánosság elé áll a most folyó vizsgálat részletes eredményeivel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról