Szerző: Hlács Ferenc

2016. július 13. 10:28

Önként távozik az Uber Magyarországról

A szolgáltatás július 24-én délben a személyszállításra vonatkozó törvénymódosítás élesedésével leáll.

Elhagyja Magyarországot az Uber, a megosztó személyszállító szolgáltatás kedvelői még nagyjából másfél hétig rendezhetik a mobilalkalmazás segítségével utazásaikat. A cég bejelentése szerint július 24-én délben áll le teljesen a megoldás, ekkor lép ugyanis életbe a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó törvénymódosítás, amelynek értelmében az uberezésen kapott sofőrök elveszíthetik a jogosítványukat vagy az autójuk rendszámát - ahogy a cég fogalmaz: "annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek és adót fizetnek".

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az Uber közleménye szerint az elmúlt évben megpróbáltak tárgyalni a felelős döntéshozókkal, de nem sikerült mindkét fél számára megfelelő konszenzust találni. A cég távozásával mintegy 1200 sofőrnek kell otthagynia az alkalmazást. A tiltás a cég szerint egyedülálló a térségben: "Az Uber jelenleg 480 városban működik globálisan. A blokkolásról szóló magyar törvény a maga nemében a világon egyedülálló lesz és Budapestet az egyetlen olyan régiós nagyvárossá teszi, ahol nem lesz elérhető az Uber szolgáltatása." - írja a vállalat közleménye.

Július végéig tehát még változatlanul lehetőség van használni az appot, 24-étől azonban az nem működik tovább hazánkban. Az Uber búcsúlevelében nem tesz említést későbbi tárgyalásokról, a döntés tehát jó eséllyel végleges - de legalábbis hosszútávú. A sofőröket a cég személyes egyeztetések keretében is tájékoztatja a részletekről, illetve a szolgáltatás leállásával kapcsolatos teendőkről.

Taxiként vagy sehogy

A szolgáltatás egyik fő Achilles-sarka az volt, hogy sofőrjei, illetve azok járművei a személygépkocsis személyszállítási szolgáltatásoknak megfelelően lettek levizsgáztatva. Ez a taxisokéval szinte megegyező elvárásokat jelent, fontos különbség azonban, hogy a járművekkel kapcsolatos megkötések a szigorú műszaki ellenőrzéseken túl itt kimerültek az Euro 4-es besorolásban, illetve a legfeljebb 10 éves autóban. A taxik esetében ezzel szemben a tengelytávra és a csomagtartó méretere is vonatkoznak megkötések, persze a sárga szín mellett.

A személygépkocsis személyszállító szolgáltatás ráadásul előzetes szerződéshez kötött, és ahogy az arra vonatkozó 176/2015. (VII. 7.) kormányrendelet fogalmaz, "kizárólag szálláshely-hasznosítási, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális vagy oktatási, rendezvény szervezési tevékenységhez, (a továbbiakban együtt: főszolgáltatás) vagy autóbusszal végzett vagy vasúti, vízi, légi utas-szállításhoz közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásként, vagy külön díj megállapítása nélkül a főszolgáltatás részeként - a főszolgáltatást nyújtó, az utasok vagy megbízottjuk által adott előzetes megrendelés alapján - végezhető."

Az Uber persze taxiként is folytathatná, autóit sárgára festve, ebben az esetben viszont csak hitelesített taxióra alapján határozhatna meg viteldíjat a GPS-re építő app helyett, diszpécserszolgálatra is szüksége lenne, illetve értelemszerűen a hatóságilag megszabott árazáshoz is igazodnia kellene, ezzel pedig épp lényegi megkülönböztetőjegyeit veszítené - pontosabban veszítette volna - el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról