Szerző: Hlács Ferenc

2016. július 4. 12:22

A kerékpárosokra is vigyáznak a Google önvezető autói

Újabb figyelemreméltó képességeket villantottak az önvezető Google-autók, közben a BMW-Mobileye-Intel trió 2021-re sorozatgyártásba kerülő sofőr nélküli autót ígér.

Akár százfős biciklistasereget is képesek szemmel tartani a Google egyelőre fejlesztés alatt álló önvezető autói, sőt, a járművek a kerékpárok várható haladási irányát is képesek kiszámítani - derül ki a keresőóriás, a projekt kapcsán kiadott júniusi jelentéséből. A már a küszöbön lévő sofőr nélküli járművek biztonsága - legyen szó az utasok vagy az autó közvetlen környezetében lévők megóvásáról - rendkívül fontos kérdés, amely a múlt heti tragikus Tesla-baleset kapcsán most még nagyobb hangsúlyt kap.

Ahogy beszámolójában a Google is rámutat, a kerékpárosok fürgék és akár az autókkal egy tempóban is mozoghatnak, emiatt pedig sokszor nehéz megjósolni a mozgásukat. A vállalat szerint járművei ezért ha biciklistát észlelnek közelben, kifejezetten "konzervatívra" veszik a tempót, és kiemelt figyelmet fordítanak rá: nem csak megfelelő távolságot tartanak tőle, de a különböző, a kerékpáros mozgását potenciálisan korlátozó tereptárgyakra is odafigyelnek. Ha például egy az út szélén parkoló autó ajtaja nyitva van, a Google autója lelassít, hogy biztosan elég helyet adjon a biciklisnek az akadály kikerülésére, de ugyanez a helyzet a szűk utcákkal, vagy épp ha az autó észleli, hogy a kerékpáros kanyarodni készül.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A vállalat saját tesztpályáin és a "vadonban" is tanulmányozta a biciklisták szokásait, az autók ennek alapján képesek felismerni a kerékpárosokra jellemző leggyakoribb viselkedésmintákat, beleértve a kézjeleket is - a rendszer ráadásul meg is jegyzi a vele azonos útvonalon haladó kerékpárosok korábbi jelzéseit, hogy később hatékonyabban számíthassa ki azok legvalószínűbb haladási irányukat. A Google autóira szerelt szenzorok természetesen ködben vagy sötétben is észlelik a környező bringásokat, ahogy a cég tesztpályáján végzett tesztből kiderült, akár több mint százat is. A vállalat szerint továbbá a szoftver számos különböző típusú és formájú kerékpár megkülönböztetésére is képes, a tandemektől a monocikliken át (még ha utóbbin csak egy kerék is van) egészen az autóülésekkel felszerelt monstrumokig, nem keveri össze azokat motorokkal netán más járművekkel.

Hogy az autó környezetének hibátlan felismerése mennyire fontos, azt a néhány nappal ezelőtti, fentebb említett Tesla-karambol is mutatja, amelynek során sem a sofőr, sem pedig az autó egyelőre fejlesztés alatt lévő Autopilot rendszere nem vette észre az úton keresztülhajtó teherkocsi magas vontatmányát, és a jármű fékezés nélküli belerohant. Az ügyben azóta az Autopilot fejlesztésében részt vevő izraeli Mobileye is megszólalt: a cég a TechCrunch-nak nyilatkozva elmondta, az érintett Model S-ben is alkalmazott automatikus fékezőrendszer (Automatic Emergency Braking, röviden AEB) nem nyújt védelmet a hasonló helyzetek ellen, kifejezetten azt hivatott megakadályozni, hogy az adott jármű az előtte lévő autóba hátulról belehajtson.

Ilyen értelemben az Tesla Autopilot egyáltalán nem tekinthető önvezető megoldásnak, csupán egy sávkövető és -váltó, illetve távolságtartó automatika, amely vész esetében képes magától fékezni. Ez egyáltalán nincs egy súlycsoportban például a Google-féle önvezető technológiával, így egészen félrevezető ugyanazzal a fogalommal illetni a kettőt - derül ki közvetve a Mobileye közleményéből.

A múlt hetihez hasonló esetek, azaz az úton merőlegesen keresztülhajtó járművekkel való ütközés elleni védelmet a Mobileye szerint 2018-ban piacra kerülő rendszerük már biztosítja majd, az LTAP (Lateral Turn Across Path) funkció pedig 2020-ra az Euro NCAP biztonsági besorolási rendszernek is része lesz. Akárcsak a Tesla, a baleset kapcsán az izraeli cég is sietett hangsúlyozni, hogy az Autopilot esetében egyelőre tesztüzemben lévő funkcióról van szó, amire a sofőröket az autó annak bekapcsolásakor figyelmezteti is - használata közben pedig a vezetőnek változatlanul figyelnie kell az utat.

A Mobileye egyébként nem csak a baleset kapcsán hallatott magáról, a cég a BMW-vel és az Intellel együttműködve már 2021-ben piacra dobna egy önvezető autót. A cégek elképzelése szerint nem az Autopilothoz hasonló vezetéssegítő rendszerrel szerelt járműről lesz szó, hanem egy parkolástól parkolásig mindent önállóan végző autóról, amelyben a sofőrnek lényegében semmi dolga nincs - talán pontosabb is sofőr helyett egyszerűen utasról beszélni.

A járműnek, illetve a "gépkocsik következő generációjának" a cégtrió egy nyílt platformmal ágyaz meg, amellyel egységesítenék az iparágat, illetve felgyorsítanák az önvezető autók elterjedését. A platform az "ajtózáraktól az adatközpontok működéséig" mindent lefed majd. A cégek a tervek szerint BMW iNEXT modellre építik fel az önjáró autóflottákat, amelyek mind az autópályákon, mind pedig városban bevethetők lesznek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról