Szerző: Hlács Ferenc

2016. május 27. 15:38

Szégyenfallal kényszerítené frissítésre a gyártókat a Google

Frissítési hajlandóság alapján készít listát az androidos gyártókról a Google. A keresőóriás azt reméli, szégyenfallal rávehetők a cégek a javítások és új szoftververziók tempósabb kiadására.

Bár az Android mára messze a legnépszerűbb mobil operációs rendszerré nőtte ki magát, a platform sajnos messze nem mentes a problémáktól, amelyek közül az egyik legsúlyosabbat a fragmentáció, illetve az általunk is sokat emlegetett biztonság jelenti. Annak ellenére, hogy a rendszerhez a Google lassan már egy éve havi rendszerességgel biztosít biztonsági frissítéseket, ezeket nagyon kevés gyártó küldi ki saját eszközeire, és még ha meg is teszi, az aktuális patcheket legtöbbször csak a csúcsmodellek kapják meg. De nem jobb a helyzet az operációs rendszer frissítéseit illetően sem, noha már látótávolságon belül van az Android N, a jelenleg elérhető legfrissebb, Marshmallow verzió csak a készülékek 7,5 százalékán található meg.

A helyzet tehát távolról sem rózsás, ugyanakkor a Bloomberg szerint a Google most maga próbál meg tenni érte, hogy a gyártókat időben frissítésre bírja. A keresőóriás egy rangsort hozott létre az androidos eszközök gyártóiról, az alapján, milyen gyorsan adják ki készülékeikre az egyes frissítéseket. A vállalat abban bízik, hogy az aljához közeledve egyre inkább szégyenfallá avanzsáló lista meggyőzi majd az egyes cégeket frissítési gyakorlatuk felpörgetéséről. A szóban forgó, az operációs rendszer, illetve a biztonsági frissítések verzióját is figyelembe vevő rangsor már elkészült, azokat a cég hetekkel ezelőtt meg is osztotta a gyártókkal, most pedig annak nyilvánosságra hozatalát fontolgatja.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A havi rendszeres biztonsági frissítések intézményét a Google tavaly vezette be, a nagy port kavart Stagefright sebezhetőség felbukkanását követően. Noha a Nexus modellekre azóta rendre megérkeznek a javítások, sajnos nem sokan követik a keresőóriás példáját. A legnagyobb androidos gyártó, a Samsung csúcsmodelljeire bár a patchek rendesen érkeznek, a belépőszintre már nem figyel ennyire a gyártó - a legpéldásabban egyébként a BlackBerry teljesít, aki több Nexus telefont is megelőz a frissítésekkel, igaz a cégnek jelenleg csak egyetlen androidos eszközre kell figyelnie. A szoftverfrissítések ugyanakkor nem csak a gyártókon akadhatnak fent, azoknál a szolgáltatók sokszor jóval sűrűbb szitát jelentenek, noha egyelőre nem tudni, ezek a cégek felkerülnek-e a dicsőség-/szégyenlajstromra.

A biztonsági frissítések kapcsán a gyártók és mobilszolgáltatók sajnos kikerülhetetlenek, az új funkciókat viszont a Google egyre inkább függetleníti magától a rendszertől, azok jelentős része ehelyett már vagy önálló Google-appban, vagy pedig a Google Play Servicesben érkezik. Jó példa erre az idei Google I/O-n bejelentett Instant Apps, amelynek segítségével natív alkalmazások külön telepítés nélkül, kvázi weboldalakhoz hasonlóan futtathatók az androidos készülékeken. A frissen bejelentett újítás egészen a rendszer 4.2-s változatáig visszafelé kompatibilis.

Egyelőre kérdéses, hogy egy nyilvános szégyenfallal rávehetők-e a gyártók a frissítések megszaporázására. Hogy az átlagos vásárlók számításba vegyenek egy hasonló rangsort a készülékválasztás során, jóval erőteljesebb kommunikációra van szükség minden fél részéről az eszközök biztonságának jelentősége kapcsán - a lista ugyanakkor jó első lépés lehet a területen.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról