Szerző: Gálffy Csaba

2016. május 30. 10:41

Nagyot esett a Lenovo bevétele

Hatalmasat zakózott a Lenovo bevétel az elmúlt negyedévben, a Motorola-felvásárlása gigantikus kudarcnak bizonyult. A cég újratervez, és ismét nekifut a mobilos piacnak.

Fájdalmas negyedévet zárt a Lenovo, a március 31-gyel zárult első naptári negyedévben a cég bevétele 19 százalékkal, 9,1 milliárd dollárra esett. A cég a világ legnagyobb PC-gyártója, a személyi számítógépekkel foglalkozó divízió nem is teljesített rosszul, az új generációs eszközök, okostelefonok és tabletek viszont nem akarnak beindulni, a vállalat célzott erőfeszítései ellenére sem. A befektetőket azért vigasztalhatja, hogy a cég nettó profitja 100 millió dollárról 180-ra emelkedett - ez persze továbbra is jelképes mennyiség, inkább a tőzsdének küldött jelzésnek tekinthető.

Divíziók - vegyes a kép

Lássuk a pozitív elemeket a jelentésben. A PC-gyártást nyilván komolyan érintette, hogy a PC-s piac mélyrepülésben van és folyamatosan zsugorodik. A Lenovo azonban viszonylag jól áll, a piacvezető pozícióját őrzi, azonban a darabszám visszaesésével a bevétel is meredeken, 972 millió dollárral 6,2 milliárd dollárra zsugorodott. A cég adózás előtti eredményének túlnyomó többségét is ez a részleg adja, a 312 milliós összeg a gyakorlatilag nullszaldós vállalati termékekhez és a veszteséges mobilos divízióhoz viszonyítva még egészen jól teljesített.

A vállalati megoldásokkal foglalkozó részleg növekedését az fogta vissza gyártó szerint, hogy az észak-amerikai értékesítési hálózat kiépítése lassan halad az IBM-től felvásárolt szerverüzletág integrálása miatt, miközben a versenytársak igen aktívan igyekeztek piaci részesedést rabolni az immár kínai termékektől. A cég ígérete szerint a következő negyedévek jobbak lesznek, a most elvégzett munka a piaci eredményen is látszani fog. Ezzel együtt a vállalati bevétel 81 millióval 985 millióra esett, adózás előtti eredménye pedig minimális, 16 milliós veszteség.

A mobilos üzletág igen nagyot botlott, az okostelefonokat és tableteket is összesítő részleg elvesztette bevétele 39 százalékát és 1,7 milliárd dollárra esett vissza. Ebben már nem csak a Lenovo saját termékportfóliója, hanem a Motorola is benne foglaltatik, tehát egyelőre a felvásárlás valódi katasztrófa a Lenovo szemszögéből. Szerencsére a meredeken zuhanó eladásokkal együtt a veszteség is mérséklődött, az adózás előtti veszteség 218 millió helyett csak 105 millió ebben a negyedévben.

Mobilos újratervezés

A Lenovo nagyon későn vetette bele magát a tablet és okostelefonos piacba, és a többi PC-gyártóhoz hasonlóan elég nagy bukás is lett a próbálkozás sorsa. A cég eredeti stratégiája Kínára fókuszált, a tervek szerint a gyártó otthon alakított volna ki először erős piaci pozíciót, majd ezt követően nyitott volna a nemzetközi piacok felé. Ez a PC-k esetében ragyogóan bevált korábban, a Lenovo roppant erős a kínai piacon, a cég vezetése úgy gondolta, ez a stratégia a következő generációs számítástechnikai eszközök esetében is jól működhet.

Lenovo-Motorola: az új G4 sorozat nem sok jót sejtet

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az első jelek roppant kedvezőek voltak, a hazai piacon hatalmas növekedési ütemet mutatott fel az első negyedévekben, ahogy a cég teljes marketinggépezete ráállt e termékkategóriára és közel nulláról persze látványosan lehet nőni. A Motorola felvásárlásával pedig egy időre a cég a harmadik legnagyobb gyártó címét is megszerezte, innen akart a Lenovo a piacvezető páros, a Samsung-Apple duó nyomába eredni.

Azonban a kínai mobilpiac a Lenovo várakozásaihoz képest sokkal sokkal keményebb versenyt támasztott, a céghez hasonló stratégiát akart a gyakorlatba ültetni a Huawei, a Xiaomi és tucatnyi kisebb-nagyobb másik gyártó is - ma pedig már tudjuk, hogy a Huawei nyert, a Xiaomi megtört, a Lenovo azonban orbitálisat esett, ahogy a fenti számok is mutatják.

Az egyelőre nem világos, hogy a Lenovo új, átdolgozott mobilos stratégiája hogyan néz ki, a cég az elemzői konferenciahíváson sem árult el részleteket. Az azonban egyelőre biztosnak látszik, hogy egyetlen PC-gyártó sem tudta eddig megugrani a desktop-laptop és a tablet-okostelefon közötti szakadékot - ami sokat elárul e cégek innovációs potenciáljáról és arról, hogy a piacról szerzett ismereteik milyen gyorsan avultak el az okostelefonos forradalom nyomán.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról