Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 22. 12:18

Egészséges negyedév a Google-nél

Az erős dollár hatásától eltekintve igen szép negyedévet zárt a Google. A kísérleti projektek lassan elkezdenek bevételt termelni, és immár a láthatáron a profitábilis működés is feltűnt. Szépen nőttek a nem-hirdetéses bevételek is.

Egészséges ütemben növekszik tovább a Google - szűrhetjük le az ernyővállalat Alphabet első negyedéves pénzügyi beszámolójából. A bevétel 20,1 milliárd dollárra, 17 százalékkal emelkedett, miközben a Google üzemi eredménye 20 százalékkal, 6,3 milliárd dollárra nőtt. A teljes cégbirodalom mutatóit tekintve (amelyben a Google mellett az Alphabet egyéb, leválasztott projektjei is benne foglaltatnak) az árfolyamhatás kiszűrésével a bevétel 23 százalékot nőtt, a nettó profit pedig 4,2 milliárd dollár lett.

Így teljesít a Google

Földrajzi régiótól függetlenül nagyjából egyenletesen teljesít a Google, 21-25 százalék közötti növekedést sikerült elérni az amerikai, a brit és a globális piacon is - legalábbis az árfolyamhatás kiszűrésével. Az erős dollár ugyanis (az összes többi, dollárban könyvelő céghez hasonlóan) a Google esetében is masszívan visszafogta az eredményt, a nem dollárban keletkező bevételek ugyanis dollárban lekönyvelve a valósnál 10-20 százalékkal kevesebbet érnek, mint egy évvel korábban.

A költségoldalon a vezető tétel az adatközponti befektetés és az alkalmazottak részvényopciói voltak, e tényezőknek tudható be, hogy az év folyamán a költségek is aggasztó módon megugrottak az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A befektetőket megnyugtatandó a cég hozzátette, hogy a vezetői opciókat kétéves periódusban frissíti a vállalat, így egy ideig ezzel az egyszeri tétellel nem kell számolni. Az alkalmazottak száma egyébként 64 ezer volt, ez 2300-zal magasabb, mint egy éve, arányaiban a társprojektek bővülnek a leggyorsabban, számban pedig a Google szervezete nőtt a leginkább.

Larry Page, az Alphabet elnök-vezérigazgatója. Jól dolgozott.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A bevételeket leginkább a mobilos keresés húzta meg, az új hirdetési formátumok sikeresnek bizonyultak, és a keresés volumene is nagyot emelkedett okostelefonokon illetve tableteken. A másik nagyon erős üzletág a YouTube, a videós hirdetések hatalmas sikernek örvendenek a hirdetők körében - igaz, pontos számokat a cég nem közölt. Amit tudunk: összesítve a fizetett kattintások száma 29 százalékkal nőtt éves szinten, miközben ezek "egységára", vagyis a kattintásonként fizetett összes 9 százalékkal esett átlagban. Mivel azonban a különböző médiumok (videó, desktop, mobil) egészen más árakkal és más dinamikával rendelkezik, ebből sokat nem lehet leszűrni.

Egy dolgot azonban érdemes kiemelni: szépen teljesített a nem-hirdetési bevételek kategóriája, és már eléri a negyedévenként 2 milliárd dolláros álomhatárt. Ebbe a kategóriába tartozik a Google felhős szolgáltatásainak értékesítése, a Google Apps, de itt szerepelnek a hardverek (Nexusok, Chromecastok) is, a 24 százalékos növekedés pedig azt mutatja, hogy van erő a cég nem-hirdetéses részlegeinél is.

Más tétek

Egy ideje az Alphabet már külön bontásban mutatja az "other bets" (talán más téteknek lehet fordítani) kategóriát, amely a Google melletti összes egyéb projektet jelöli, ebben a robotikától az otthonautomatizálásig rengeteg csapat van. A pozitív hír, hogy éves viszonylatban a bevétel itt több, mint megduplázódott, 80 millió dollárról 166 millió dollárra emelkedett, miközben az üzemi veszteség "csak" 26 százalékkal, 633 millió dollárról 802 millió dollárra nőtt. Ez azt jelenti, hogy ha ez a trend hosszabb ideig fennmarad, belátható időn belül bezárulhat a bevétel-kiadás olló és elkezdhet önfinanszírozóvá válni az Alphabet kísérleti osztálya.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról