Szerző: Hlács Ferenc

2016. március 21. 12:00

Az Instagram is algoritmust állít hírfolyama mögé

Nem időrendi sorrendben jelennek meg többé az Instagram tartalmai. A vállalat a Facebookhoz hasonlóan algoritmusra bízza a hírfolyamok elrendezését, amely a felhasználó számára legérdekesebbnek ítélt tartalmakat hozza előre.

Komoly változáson esik át az Instagram hírfolyama mögött dolgozó algoritmus: a szolgáltatás szakít az egyes posztok időrendi sorrendben történő megjelenítésével, helyette a többek között a céget 2012-ben felvásároló Facebooktól is megismert modellre vált, és az adott felhasználó számára legérdekesebbnek ítélt tartalmakat hozza előre.

A 400 millió felhasználót tömörítő Instagram múlt héten blogposztban jelentette be a változtatást. A vállalat a bejegyzésben arra hivatkozik, hogy a felhasználók átlagosan hírfolyamaik tartalmának mintegy 70 százalékáról maradnak le, ezért a jövőben a szolgáltatás igyekszik majd a maradék 30 százalékba azokat a tartalmakat besűríteni, amelyeket legnagyobb valószínűséggel talál majd érdekesnek az adott személy. A cég példájával élve, ha a felhasználó kedvenc előadója este megoszt egy videót legutóbbi koncertjéről, az reggel az Instagram hírfolyamának élén jelenik majd meg, attól függetlenül, hány más poszt jött létre az éjszaka folyamán.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Noha az újonnan bevezetett algoritmus sok tekergetést megspórolhat a kevésbé érdekes posztok között, annak több hátulütője is van. Egyrészről könnyen egyoldalúvá teheti a hírfolyamot, ha csak a felhasználó által ismert és kedvelt tartalmakat jeleníti meg, a kevésbé népszerű, de attól még valamiért fontos képek így háttérbe szorulnak. Fontos persze kiemelni, hogy az algoritmus semmilyen tartalmat nem töröl, csupán azok sorrendjén módosít, de így is jóval homogénebbé teheti azt a bizonyos 30 százalékot - arról nem is beszélve, hogy a felhasználók zöme eleve olyan profilokat kezd követni, amelyeket érdekesnek tart.

A másik probléma a különböző márkákat érinti: az Instagram eddig kifejezetten népszerű volt az egyes cégek körében, miután azon a Facebooknál vagy más, hasonló algoritmussal dolgozó oldalaknál jelentősen jobb organikus elérést tudtak produkálni. A jövőben viszont jóval nehezebb dolguk lehet, hiszen az egyes brandek már nem a kronologikus megjelenítésnél látott egyenlő esélyekkel indulnak, a nagyobb költségvetéssel rendelkező vállalatok értelemszerűen komolyabb potenciállal rendelkeznek, hogy az algoritmus által szabályzott hírfolyam tetején kössenek ki - akár a látványosabb tartalmaknak köszönhetően, akár fizetett hirdetéseikkel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról