Szerző: Gálffy Csaba

2016. március 16. 11:20

Jönnek az önvezető Opelek

Látványosan tette le a voksát az önvezető autók mellett a General Motors, a globális autógyártó egymilliárd dollárért vett önvezető-technológiát. Folyik a helyezkedés, a teljes autós piac lehet a tét.

Egymilliárd dollárért vásárolta fel a Cruise Automation nevű céget a General Motors (GM), az Opelt is birtokló amerikai autógyártó nagyvállalat. Az elképesztő összegű felvásárlással a cég egyértelműen letette a névjegyét az önvezető autós területen, és elkötelezettnek látszik abban, hogy ezt immár házon belül fejlessze, ne pedig külső beszállítóktól vásárolja. A tranzakció várhatóan a második negyedévben zárul.

A Cruise Automation egyébként egy San Francisco-i startup, amely az önvezető autókhoz elengedhetetlen szenzoros technológiákban számít úttörőnek, a cég első termékei ilyen, az autókra utólagosan is felszerelhető szenzoros tömbök voltak. Az elmúlt néhány évben azonban a szenzorok mellett/helyett a vezérlésre, az önvezetős technológia kulcsára koncentrált a Cruise, egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen eredményekkel. A Cruise Automation a nyilvános információk szerint mintegy 18,8 millió dollár kockázati tőkét vont be eddig.

A bejelentés szerint a cég működési szempontból egyelőre független marad, azonban a technológiát a GM "minél gyorsabban" be fogja építeni a saját gyártású autókba. A nagyvállalati (pénzügyi) háttérrel a fejlesztés tempóján is gyorsít majd a Cruise, a jelenleg mintegy 40 alkalmazottat foglalkoztató cégecskét várhatóan sokszorosára duzzasztja majd az új tulajdonos.

A GM egyébként nem most kezdte a helyezkedést az önvezető autós területen, a cég korábban bejelentette, hogy létrehoz egy belső fejlesztőrészleget, az Uber-konkurens Lyfttel pedig közös stratégiai szövetséget kötött, amelyet félmilliárd dolláros befektetéssel is megtámogatott.

Audi, Cruise-féle önvezető-csomaggal. Opelen és Chevroleten lesz ezután.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A terület most kezd felforrósodni, a különböző megoldásokat fejlesztő kisebb-nagyobb startupok és cégecskék felvásárlása egyre inkább napirenden van. Az egyik legnagyobb autóipari beszállítónak számító Continental két hete vette meg a LIDAR-szenzorokat gyártó Advanced Scientific Concepts-et, az ehhez hasonló felvásárlások a következő időszakban várhatóan csak szaporodni fognak. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a hagyományos autóipari szereplők mellett az Apple, a Google és a Tesla is gőzerővel fektet a területbe, akkor érthető, hogy miért pezsdült fel a terület ennyire.

Fejleszteni vagy venni?

A nagy konglomerátumok számára mindig fontos eldöntendő kérdés, hogy az új generációs technológiákat házon belül érdemes-e fejleszteni, vagy jobb készen venni. A házon belüli fejlesztés olcsóbb tud lenni, viszont komoly üzleti kockázatot hordoz - mi van, ha a megoldás nem készül el időre és a cég emiatt lemarad a versenytársak mögött, és mi van, ha az nem találkozik a felhasználók folyamatosan alakuló elvárásaival.

Az óvatos vezetéssel rendelkező nagyvállalatok ezért inkább vásárolják a kritikus technológiát: olyan fejlesztőműhelyeket szippantanak fel, amelyek már kész, érett megoldással rendelkeznek. Ez az út szinte kockázatmentes, az egyetlen kihívás a szervezeti integráció és a munkavállalók megtartása, az üzleti és műszaki kockázat azonban jóval alacsonyabb, létező, adott esetben piaci körülmények között is vizsgázó kész terméket kap a vevő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról