Szerző: Gálffy Csaba

2016. március 5. 14:30

Elkezd adózni a Facebook az Egyesült Királyságban

Bevált a britek különadója, a "Google-adóként" becézett innovatív mechanizmus a Google után a Facebookot is rákényszerítette a normális adózási gyakorlatra. Meglepő, hogy nem terjed az új szabályozás.

Tényleg működik a brit "Google-adó", az adóoptimalizáló multikra kiszabott büntetőadó most a Facebookot kényszerítette arra, hogy az Egyesült Királyságban a normális társasági adót fizesse be. A cég bejelentette ugyanis, hogy a szigetországban keletkező bevételeinek túlnyomó részét és profitját áprilistól nem az ír leányvállalaton keresztül, hanem a Facebook UK-n keresztül könyveli el, és a társasági adót is ez az entitás fogja majd fizetni.

Az Egyesült Királyság a Facebook második legnagyobb bevételt generáló piaca az Egyesült Államok után, a cég azonban nevetséges összegű, 4327 brit fontnyi társasági adót fizetett be az országban. A cég adóoptimalizálása legendás, saját kimutatása szerint a nem-amerikai profit után a cég globálisan mindössze 4 százalékos társasági adót fizetett, ami nagyságrendekkel alacsonyabb a legtöbb fejlett ország adókulcsánál.

A brit kormány 2014 végén jelentette be, hogy egyoldalúan büntetőadót vezet be az olyan multinacionális vállalatokra, amelyek különböző kiskapuk használatával kerülik meg a helyi adószabályokat. Ezekre a cégekre a brit kincstár kimondottan magas, 25 százalékos büntetőadót határoz meg, amelynek adóalapja a feltételezett profit. A multi-különadó célja eltántorítani a cégeket az alternatív adómechanizmusoktól és visszaterelni azokat a rendes adózási folyamatok felé.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Ezt a célt úgy tűnik sikerült teljesíteni, korábban a Google jelentette be, hogy módosít a brit leányvállalat adózási gyakorlatán, most pedig a Facebook szánta rá magát hasonló döntésre. Ez azt jelenti, hogy e cégek egyik versenyelőnye eltűnik a helyi brit vállalatokkal szemben, és immár azonos szabályok szerint fizetnek majd adót.

A különadót az Ernst & Young korábban publikált elemzése innovatívnak nevezte - joggal. Az új szabályozás ugyanis a helyi adóhatóságot felhatalmazza, hogy megállapítsa a büntetőadó adóalapját, azt a nyereséget, amelyről "joggal feltételezhető", hogy kimentett profit. Erre egyébként van nemzetközi gyakorlat, és a számításnak vannak szabványos módszerei, így az adóhatóság (nyilván) nem bemondásra állapítja meg az adóalapot, hanem a leányvállalatok közötti transzferekből következtet ennek nagyságára.

Egyszerűsítve így néz ki az adóoptimalizálás folyamata

A különadó és a bejelentés kontextusa, hogy a Facebook és a legtöbb nagy amerikai vállalat (nem csak tech-cégek) adóparadicsomokba mentik ki az európai országokban gyűjtött profitot. E profit után sem a forrásországi, sem pedig az amerikai adót nem fizetik be a cégek, köszönhetően a nemzetközi adózási szabályok kiskapuinak. A részletekről már korábban szó volt, ám a lényeg, hogy a cégek a különböző leányvállalatok között utaztatják a pénzt, a Facebook például a kajmán-szigeteki leányvállalatában tartja a szellemi tulajdonát (például a márkanevet), ezt licenceli onnan az ír leányvállalat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról