Szerző: Hlács Ferenc

2016. február 16. 12:00

A háztartásokba költöztetné a játékgyárakat a Mattel

Gyerekeknek szánt 3D nyomatóval és ingyenes tervezőszoftverrel támad a Mattel. A ThingMaker névre keresztelt eszközzel és a hozzá tartozó androidos, illetve iOS-es appal a felhasználók maguk tervezhetik meg és nyomtathatják ki játékfiguráikat.

Tűz ellen tűzzel veszi fel a harcot a Mattel: a játékgyártó saját 3D nyomtatót ad ki, amivel hosszútávon szinte teljesen átírhatja a hagyományos játékfigurák piacát. A köztudatban lábukat egyre inkább megvető, felhasználóbarát 3D nyomtatóktól több iparágnak is van félnivalója, köztük is kiemelt helyen állnak a játékgyártók - nem sok jót ígér, ha a kedvenc akciófigurák legújabb kiadását a vásárlóknak ugyanúgy lehetőségük van "lekalózkodni", mint egy sorozatepizódot.

Bár a hasonló eszközök terjedése egyelőre visszafogott, annak dacára, hogy mára szinte minden bokorban találni egy-egy közösségi finanszírozásból született, olcsó (cserébe viszont jellemzően egyedi alapanyagkazettát használó) 3D nyomtatót - az egyre inkább felhasználóbarát megoldások térnyerésével csak idő kérdése, hogy azok szemmel látható darabot hasítsanak ki maguknak a játékgyártók bevételeiből.

A Mattel ezért még időben igyekszik előnyt kovácsolni a piac fölé tornyosuló fenyegetésből, a New York Toy Fair kiállításon leleplezett, ThingMaker névre keresztelt 3D nyomtatójával. A cégtől eddig sem volt idegen a korai nyitás az új technológiák felé, a vállalat az eseményen a nyomtatón túl már a Google Cardboard alapjaira építő, okostelefonos VR szemüvegének második generációját mutatta be. Bár a gyártó egyelőre nem közölt pontos specifikációkat a ThingMaker kapcsán, mint a nyomtatási sebesség, rétegvastagság vagy maximális nyomtatási terület, az eszköz a maga 300 dolláros árával számottevően olcsóbb, mint a konkurens termékek, az alacsony árhoz ráadásul a cég ígérete szerint rendkívül felhasználóbarát kezelés párosul - a ThingMaker esetében ez még a szokottnál is fontosabb, elvégre gyerekeknek szánják.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A különböző modellek megtervezésére a vállalat a területen jelentős tapasztalattal rendelkező Autodeskkel együttműködésben fejlesztette ki ThingMaker Design névre hallgató alkalmazását, amely Android és iOS platformokra is ingyenesen letölthető, és a ThingMaker mellett más 3D nyomtatókkal is használható. Az app végtelenül egyszerű, a felhasználók előre elkészített modellrészletek közül válogathatnak, és állíthatnak belőlük össze különböző figurákat netán ékszereket. A komponensek színét, sőt egyes esetekben textúráját is lehetőség van a felhasználóknak megszabni.

A vállalat tervei szerint a későbbiekben újabb tartalmak is érkeznek majd az alkalmazásba, ismert márkák logója alatt, utóbbi modellek jó eséllyel már fizetősen lesznek elérhetők az appon belül. Arról egyelőre nincs információ, hogy lesz-e lehetőség nulláról megtervezni az egyes modelleket a Mattel alkalmazásával. A gyártó a ThingMakerhez saját alapanyagtekercseket ad ki, ezek azonban első pillantásra nem különböznek lényegesen a standard spulniktól, így nem kizárt, hogy nem a Matteltől (egyelőre ismeretlen áron) vásárolt alapanyaggal is használható lesz az eszköz - ha máshogy nem, minimális barkácsolás árán.

Bár a kezdeményezés sikeréről egyelőre korai lenne beszélni, mindenképp ígéretes próbálkozásról van szó: míg más cégek, mint például a népszerű Warhammer univerzium játékfiguráit is forgalmazó Games Workshop kétségbeesetten küzd a különböző fájlmegosztókra felkerülő modellek ellen, a Mattel inkább a másik oldalról támad, és gyakorlatilag kiszervezi a gyártást a vásárlókhoz, akik az ehhez szükséges alapanyagot és felszerelést is megvásárolják tőle. A potenciális siker ugyanakkor nagyban múlik majd az online megvásárolható modellek, valamint az alapanyag árán, illetve azon, mennyi szabadságot ad majd a cég a felhasználóknak az egyes termékek megtervezésében.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról