Szerző: Hlács Ferenc

2016. január 15. 10:30

Huawei és Honor: ez a tinédzserek álma Kínában

Extrémsport bemutatókkal és nagyszabású koncertekkel ünnepelte a belépőszintű okostelefonokat tömörítő Honor almárka második születésnapját a Huawei. Az egyre több piacon megjelenő brand kulcsszerepet játszik a vállalat hosszú távú stratégiájában, amellyel a prémium készülékekhez kötné a Huawei nevet.

Szinte a rockkoncertek hangulatát idéző népi-népszerű eseményekké nőtték ki magukat mára a nagyobb tech-cégek termékbejelentései, amelyek nem is olyan régen még aránylag vékony rétegekhez szóltak - ezzel párhuzamosan pedig a különböző technológiai brandek köré is legalább olyan fanatikus rajongótömegek szerveződtek, mint egyes rocksztárok esetében. Erre Nyugaton a legismertebb példa az Apple, a cupertinói cég felhasználóinak rajongása szinte közhellyé vált, a sorbaállós jelenetek pedig immár popkulturális jelenségnek számítanak. Persze más óriáscégek és telefongyártók is igyekeznek maguk mögé hasonlóan masszív rajongói bázist állítani, az Apple "ellenpólusát" képviselő dél-koreai óriásoknak ugyanakkor ez egyelőre kevéssé sikerül.

Nem úgy Kínában: a masszív piac első Apple-szerű jelensége, amelynek szelét Nyugaton is érezni lehetett a Xiaomi volt, igaz, a gyártó más irányból vette célba a területet, termékeit a jó hardver mellett is kifejezetten alacsony áron dobta piacra - a stratégia, rövid távon robbanásszerűen gyors növekedést eredményezett számára, az utóbbi időben azonban visszaesni látszik a kezdeti lendület.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az utóbbi két évben a Huawei is hasonló stratégiára váltott: erre a célra a 2016 elején az okostelefon-piacból is számottevő szeletet kiharapó vállalat két esztendővel ezelőtt indította útjára Honor almárkáját. A kifejezetten az olcsó, belépő-, középszintű készülékeket felölelő brand egyik lényeges eleme, hogy aköré a vállalat tudatosan igyekszik a fentiekre hajazó, hű rajongótábort felhúzni. Ez a törekvés a cég rendezvényeiben is egyértelműen tükröződik, ilyen volt a Honor második születésnapja alkalmából, Sencsenben megrendezett esemény is, amelyen a HWSW-nek is lehetősége volt tiszteletét tenni.

Fesztivál, szabad belépéssel

Fentebb a különböző bejelentéseket rockkoncertekhez hasonlítottuk - a Huawei itt még egy lépéssel tovább ment, az évforduló alkalmából valóságos fesztivált rendezett: mindjárt két, méretes színpad, számtalan sátor, nyereményjáték, sőt egy sor félcső is helyet kapott a rendezvényen, amelyeken megállás nélkül hasítottak a BMX-ek és a görkorcsolyák - a fesztiválhangulat i-jére a pontot a DJ pultok mögül egész nap szóló punk-rock és pop nóták tették fel. A sátrak közül emellett természetesen a "telefonsimogatók" sem maradhattak ki, szinte méterenként lehetőség volt kézbe fogni a Honor vonal számos modelljét.

A tekintélyes, mintegy 15 ezer fősként hirdetett rendezvény érdekessége volt továbbá, hogy számos más gyártó hasonló eseményeivel ellentétben nem csak a szakmai közönséget, illetve a sajtót célozta, mindenki számára nyitva állt - ennek fényében persze valamivel kevésbé impresszív a fenti létszám. A csomagátvilágítással és fémdetektoros ellenőrzéssel feldobott beengedőkapuknál tehát vegyesen várakoztak az érdeklődő felhasználók, rajongók, a különböző viszonteladó-partnerek és az újságírók.

Hogy az áhított, márkahű felhasználói bázis begyűjtése Kínában már most jó úton halad, a bejáratnál kígyózó sorokból is jól látszott: a tömeget sok helyen színes, többnyire piros pulóvert vagy pólót viselő fiatalok csoportjai tarkították, ruháikon jókora "Honor" felirattal. Belőlük később bent is rengeteget láttunk, a sokan álltak a különböző sorsolásoknak otthont adó sátrakból kinyúló sorokban, beszélgettek a kiállított készülékek körül, néhányan pedig a cég ormótlan jelmezben integető kabalafiguráit molesztálták, a méretes sisakok szemnyílásán próbáltak minden áron benézni - előlük a jelmezesek kétségbeesetten menekültek. Az szinte magától értetődő, hogy a termékbejelentésekkor ezek a rajongók, akiket a Huawei berkein belül csak Hua-fanekként emlegetnek, tapsoltak - sőt ujjongtak - leghangosabban, mindezt természetesen a jócskán húsz fok fölötti hőmérséklet és a tűző napsütés ellenére továbbra is a vaskos kapucnis Honor pulcsiban.

George Zhao, a Honor elnöke

A bejelentésekkel egyébként a vállalt nem esett túlzásba, mindössze két, ténylegesen új Honor márkás hardvert, egy routert és egy set-top boxot leplezett le, ráadásul azok is kizárólag Kínában lesznek elérhetők. Az esemény sokkal inkább volt születésnapi buli: a koncertekkel, az apróságokat, például USB-s SD kártyaolvasót, pendrive-ot két marokkal szóró nyereményjátékokkal, valamint az előzetes regisztrációt sem igénylő ingyenes belépéssel egyértelműen a fiatal közönséget igyekeztek megfogni.

Fiatalok, fiatalok, fiatalok

A fiatalok vagy ahogy a vállalat fogalmaz, a "szívükben fiatalok" jelentik ugyanis a Honor fő célcsoportját, ez pedig számos területen megmutatkozik. A brand Kínában például vezető e-sport csapatok mögé is beállt, sőt említett routerét is igyekszik játékosoknak szánt eszközként pozicionálni. A Huawei emellett szintén a Honor zászlaja alatt világszerte szponzorál különféle extrémsport-eseményeket is, az olcsó telefonok népszerűsítésére.

Az olcsóbb eszközöket felölelő branddel a gyártó igyekszik feledtetni a Huawei márkanévhez az utóbbi időben a belépőkategóriás telefonok miatt széles körben kapcsolt képzettársításokat, és a felhasználók fejében is visszaterelni a márkát a korábban a vállalati távközlési eszközök, újabban pedig a prémium csúcstelefonok által kijelölt mederbe. Ez ugyanakkor nem jelenti, hogy a jövőben nem jelenik meg több olcsó telefon a Huawei márkanév alatt, a fő brand ugyanúgy kiadja majd saját belépőszintű modelljeit - ami kissé fura stratégia a cég részéről.

Akárhogy is, az elképzelés működni látszik, a fiatal Honor almárka szép eladásokat produkál, és nem csak keleten: a brand 2015-ben a magyar okostelefon-piacon is meglepően jól teljesített, a darabszámot tekintve tavaly januártól novemberig 3 százalékos piacrészt harcolt ki magának, a Huawei név alatt kiadott termékekkel együtt pedig több mint 9 százalékot kanyarított ki a teljes magyar okostelefon-piacból.

Fontos lépés továbbá a cég életében, hogy Ázsia és Európa után a Honor 5X-szel már az Egyesült Államok piacán is megjelent a márka, a terület piaci jelentőségét valószínűleg nem kell hosszan ecsetelni. A márkával a Huawei egyébként meglehetősen gyors tempót diktál, a Honor névvel fémjelzett készülékek az indulás óta eltelt két évben mintegy 74 országban kerültek piacra.

A vállalat növekedése az utóbbi években különösen figyelemreméltó: a cég 2010-ben még alig 3 millió okostelefont szállított ki, míg idén a Huawei lett az első kínai gyártó, amelynél ez az érték a 108 milliót is meghaladta. Az eladott készülékek zöme persze a belépőszintről kerül ki, a cég szerint ugyanakkor tavaly a közép- és felső kategóriás modellek szállításai is 30 százalékkal nőttek.

Hogy mekkora probléma (volt) a cég számára a márkázás, azt jól mutatják a számok, a Huawei brandet 2011-ben globálisan még csak az emberek 3 százaléka ismerte fel, 2015 végére ez a szám már eléri a 75 százalékot. Persze mit sem ér a márka, ha ahhoz negatív képzelettársítások kötődnek, de ezen is látványosan tudott javítani a cég, az NPS-érték (net promoter score, vagyis a márkáról pozitív véleménnyel rendelkező és negatív véleménnyel rendelkezők különbsége) mínusz 24-ről 47-ra nőtt 2013 és 2015 között.

Az igazán komoly kihívást a vállalat számára az jelenti, hogy a csúcskategóriában is megvesse a lábát ahol jelenleg az Apple és a Samsung mellett nehéz levegőhöz jutni. A cég nevéhez rengeteg felhasználó most is az olcsó, belépőszintű eszközöket köti, ezért nehezen ad ki 600 dollárt vagy akár azt meghaladó összeget a gyártó csúcstelefonjaiért. Ezen a helyzeten az olcsó telefonok Honorhoz való átcsoportosításán egyébként az is segíthet, hogy tavaly a Huawei gyártotta le a Google prémium Nexus telefonját, a Nexus 6P-t - amely a HWSW tesztje szerint remekül sikerült. Hogy a projektben a keresőóriás a kínai vállalattal lépett együttműködésre sokakban eloszlathatja a korábbi előítéleteket a branddel kapcsolatban.

A 2016-os év várhatóan kulcsfontosságú lesz majd az almárka életében, többek között a fentebb már említett, új piaci rajtok miatt. Ha a Huawei és a Honor a jövőben is tartani tudja az eddigi tempót, még jó pár menekülő jelmezesekkel fűszerezett fesztivál-szülinapon állhatnak sorba a cég pólóit viselő rajongók.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról