Szerző: Voith Hunor

2015. augusztus 27. 14:44

Hibrid digitális személyi asszisztens a Facebooktól

A Facebook M konkurenseitől eltérően nem pusztán gépi tanulást, hanem emberi munkaerőt is használ. A vállalat sokéves lemaradással indul a versenyben, de nevető utolsóként akár az élre is törhet.

Ahogy arra számítani lehetett, a Facebook is beszállt a gépi tanuláson alapuló digitális személyi asszisztensek piacára. A közösségi oldal azonban váratlant és (gazdaságilag mindenképp) merészet húzott: Szolgáltatását nem pusztán műszaki, hanem humán alapokra is helyezte. A Facebook M mögött ugyanis a fejlett szoftveres háttér mellett emberek, lényegében Facebook M-ügyfélszolgálatosok teljesítenek szolgálatot. A vállalat szerint a felhasználók felé mindez teljesen transzparens módon történik, így használat során semmi sem jelzi, mikor segít gép és mikor ember.

Az új funkciót a Messenger vezetője, David Marcus jelentette be, akit a Facebook két éve csábított el a PayPal vezérigazgatói székéből - a Messenger platform felfuttatása mellett azért is, hogy annak sikerét valahogy monetizálja is. A folyamat még az elején tart, a Businesses on Messengeren keresztül cégek tudnak alapvető ügyfélszolgálati tevékenységet végezni az üzenetküldőn keresztül (persze ez a funkció kiválóan illik szintén nemrég bejelentett e-kereskedelmi kezdeményezésébe). A Facebook M-ben azonban a hibrid működési modell miatt olyan elképesztő lehetőségek vannak mind funkcionálisan mind üzletileg, amilyeneket a tisztán gépi konkurens megoldások megközelíteni se tudnának.

Ezreknek adhat majd munkát

A szolgáltatás műszaki alapját az év elején felvásárolt Wit.ai fejlesztései adják, ezek szolgálnak a szövegelemzésre, a hang-szöveg konverzióra. Érdemes kiemelni, hogy a Facebook M egyelőre nem húz be semmit a felhasználók közösségi oldalon felhalmozott adataiból. Ez elsőre igen jelentős műszaki korlátnak tűnik (és persze az is) akármelyik konkurenséhez (Apple Siri, Google Now, Microsoft Cortana) is viszonyítunk, a vállalat tőle szokatlan módon egyelőre a személyhez köthető adatok érzékenysége miatt nem lépte meg ezt. A hatalmas és gazdag adatbázis megnyitására csak akkor fog sor kerülni, ha a cég a felhasználók abba beleegyeznek - mondta el Marcus. Amíg ez bekövetkezik, a Facebook M kizárólag a vele folytatott párbeszédek elemzésére fog támaszkodni. Ez persze rendkívül behatárolná hasznosságát - ha nem lenne mellette a már említett emberi tényező.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Facebook által jelenleg a digitális asszisztens mögött alkalmazott munkavállalók számáról a Messenger vezetője nem akart nyilatkozni, azt azonban a Wirednek elmondta, hogy a jövőben a vállalat várhatóan több ezret fog foglalkoztatni. Funkciójuk ráadásul kettős, ők a Facebook M "betanítói" is .A szolgáltatás magába szívja minden válaszukat, az adott helyzetekre nyújtott megoldásaikat, döntéseiket, így lesz majd képes egyre több és több feladatot emberi közbeavatkozás nélkül is végrehajtani. Ha ezt a tudást a Facebook valamikor tényleg összekapcsolja a felhasználók egyéb, Facebookon felhalmozott adataival, az eredmény messze meghaladhat bármit, amit ma digitális személyi asszisztensként ismerünk.

Mondd le a kábeltévé-előfizetést!

A funkciót egyelőre még csak néhány száz, San Francisco környékén élő felhasználó számára tették elérhetővé a belső tesztelést követően. A Facebook bejelentése szerint az M-et megkérhetjük asztalfoglalásra, ajándékok vásárlására és azok célba juttatására, szabadidős tevékenységek, utazások leszervezésére - konkrét kívánságok hiányában persze minden személyre szabott ajánlásokkal együtt.

Ezek a szokásos felhasználási területek viszont egyértelműen csak a felszínt kapargatják, amit jól mutat az is, hogy Marcus szerint belsős tesztjük során a legnépszerűbb kérés a telekommunikációs szolgáltatások megrendelése vagy lemondása volt. Ez csak egyetlen példa arra, amikor a felhasználó rengeteg időt spórolhat meg, az igazi kísérletezés pedig még csak most, a nyilvános teszttel kezdődik el. Az emberi kreativitás ugyanis a kényelem fokozását, a nem kívánt feladatok delegálását illetően határtalan, így csak az idő a megmondhatója, hol fognak majd húzódni az M határai.

Nagy pénz lehet benne

Persze a hibrid működési modell drága mulatság lesz, főleg, ha a vállalat tényleg százával, ezrével fogja majd foglalkoztatni az M ügyfélszolgálatosait. A modell viszont óriási üzleti potenciált is rejt, amit a Facebook a szolgáltatás sikere esetén minden bizonnyal keményen ki fog aknázni. Egyedi megállapodásokat köthet a népszerűnek bizonyuló cégekkel, akár komplett külső ügyfélszolgálatokat csatornázhat be az M-be, tranzakciós díjat számíthat fel stb. A mobilhirdetési piacon pedig akár sarokba is szoríthatja a területen egyébként is gyengén teljesítő Google-t, hiszen ha lesz lehetősége az M-en keresztül gyűjtött információkat felhasználni, olyan szinten lesz képes pozicionálni a reklámokat, hogy az minden marketingesben beindítja majd a nyáltermelést.

Utolsó volt, első lehet

A Facebook eddig teljesen hiányzott erről a piacról, és látszólag jókora hátránnyal is indul a versenyben. Saját operációs rendszer és/vagy kereső híján korlátozottabbak a lehetőségei általános adatgyűjtés és műszaki integráció terén egyaránt, mint az Apple-nek, a Google-nak és a Microsoftnak. Már az, hogy a Messengert külön el kell indítani az M használatához, megnehezíti a Facebook dolgát.

A hibrid modell azonban elég pozitív lehetőséggek kecsegtet, melyek kiaknázásával a közösségi oldal akár a gépi tanulásba és a digitális személyes asszisztensek fejlesztésébe évek óta hatalmas erőforrásokat ölő konkurensek elé (de legalábbis mellé) vághat. Persze a vállalat nem találta fel a spanyolviaszt, embereket alkalmazó asszisztens-szolgáltatásokra eddig is voltak kísérletek. A különbség az, hogy ezt még senki nem próbálta 700 millió embernek általánosan használható funkcióként megcsinálni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról