Szerző: Gálffy Csaba

2015. augusztus 27. 12:00

Mégsem volt áttörés az iPhone 6?

Az iPhone 6 látványos sikere jól illeszkedik az Apple-féle hullámzásba, annak lecsengésével visszatért a piac a régi kerékvágásba. Hogy állnak az okostelefonos platformok a második negyedévben?

Közzétette legfrissebb piaci adatait a Gartner, amely mindig csemege, a cég ugyanis az okostelefonos platformok piaci részesedését is vizsgálja. A meglepő, hogy ezúttal nincs meglepetés, az iPhone 6-hullám lecsengésével a piac szépen visszatért a szokásos mederbe, az Android viszi a piac túlnyomó többségét, az Apple lefölözi a prémium szegmenst, a Microsoft pedig vegetál.

Okostelefonos platformok értékesítései (darabszám), Gartner adatok

Az okostelefonos piac egyébként már elképesztő magasságokba emelkedett, az elmúlt negyedévben 336 millió darab ilyen eszköz fogyott, ez 14 százalékos növekedésnek felel meg, ez évek óta a leglassabb növekedési ütem. A lassuló növekedés természetesen várható volt, míg 2010-ben évente duplázódott (!) az értékesítési volumen, az elmúlt években 40-50 százalékos növekedési ütemet produkált a piac, feltűnő konzisztenciával. Ez 2014 elejétől fogva fokozatosan leengedett, a 30, majd 20 százalékos ütem után az elmúlt két negyedévben már csak tizenszázalékokkal bővült tovább (alább a növekedést mutató grafikonok jól kivehető ez).

Az okostelefonos robbanásnak tehát vége, a következő években sokkal szerényebb ütemű növekedésre kell felkészülni, amit elsősorban az hajt majd, hogy a fejlődő piacokon egyre többen érik el az okostelefon vásárlásához szükséges életszínvonalat. Kiemelendő, hogy Kína, amely az elmúlt években a legnagyobb növekedést produkálta, már zsugorodik, az értékesítés 4 százalékot esett vissza. Ezzel szemben Afrika és Dél-Kelet Ázsia adta a növekedés túlnyomó részét. de Kelet-Európa is jól teljesített (pontos számokat a Gartner nem közölt).

Android és iOS

Az iPhone 6 megjelenése óta tátott szájjal figyeljük, ahogy az emberiség (tehetősebb része) rávetette magát az Apple új telefonjára, az amúgy is egészséges eladásokat produkáló cég fantasztikus növekedést produkált az 2014 második felében és 2012 után először a piaci átlag fölött tudott növekedni, tehát nettó részesedést szerzett (az Androidtól). Ez a most zárt második negyedévben is így volt, az egy évvel ezelőtti 12,1 százalékról 14,6 százalékra tornázta fel magát az iPhone. Jellemző azért a piac állapotára, hogy még egy ekkora lendülettel sem tudott kitörni a 10-20 százalékos részesedési sávból az Apple. A következő negyedév persze újra új almás telefont hoz, kiváncsian várjuk, hogyan fogadja majd azt a piac, meg tudja-e ismételni az elmúlt 12 hónap eredményeit a vállalat.

Okostelefonos platformok piaci részesedése (százalék), Gartner adatok

A piacot immár hagyományosan az Android uralja, legalábbis a piaci részesedést tekintve. A Google által fejlesztett platform részesedése stabilizálódott 80-85 százalék körül, ebbe csak az iPhone-rajtok tudnak évente egyszer beleharapni. Darabszámban ezt azt jelenti, hogy az androidos mobilokból összesen 271 millió darab fogyott (iPhone: 48 millió), ez szerény, 11 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten. Fontos megjegyezni, hogy ebben a számban nem csak a Google-ernyő alatti, Play-kompatibilis eszközök, hanem a forkolt Android is beletartozik, sőt, ez utóbbi eléggé jelentős részesedést harcolt ki az elmúlt években, a teljes Android negyedét-harmadát, egyes becslések szerint közel felét viszik a Google-től független szereplők.

Okostelefonos platformok éves növekedési üteme (százalék), Gartner adatok

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A növekedést ábrázoló grafikonról leolvasható a Gartner által mért másik két platform, a Microsoft-féle Windows Phone és a BlackBerry teljesítménye is. A kanadai gyártó újra egyre gyorsabban zsugorodik, az új termékek és a BB10 operációs rendszer nem tudta megállítani a zsugorodást, a cég mára negyedévente mintegy 1,2 millió okostelefont értékesít. A Windows Phone méretét tekintve nagyobb, most 8,2 millió új telefont értékesítettek ezzel a rendszerrel, a 2012-2013-ban még biztató ütemű növekedésthez azonban sem tavaly, sem idén nem tudott visszatérni a Microsoft.

Gyártók - jönnek az újak

Ha a platformok helyzete meg is szilárdult, a gyártók versenyében fontos átalakulások zajlanak. Az évek óta vezető Samsung helyzetét immár végérvényesen kikezdték a feltörekvő kínai gyártók, a Huawei és a Xiaomi is nagyot lépett előre, de a Motorola-felvásárlás nyomán a Lenovo is tudta erősíteni pozícióját és ki tudott ugrani a néhány százalékos részesedéssel rendelkező gyártók tömegéből. A legszembetűnőbb egyébként a Huawei teljesítménye, a cég 25,8 millió okostelefont adott el, ami 46 százalékos növekedést jelent.

Jellemző az is, hogy miközben a Samsung eladásai továbbra is csökkennek (76 millióról 72 millióra), az "egyéb" kategória eközben 130 millióról már 151 millióra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a piac koncentrációja egyre csökken, a két nagyhatalom (Samsung+Apple) helyett inkább sokszereplőssé válik ez a terület, az egyes gyártók súlya pedig zsugorodik. "Az Android szegmens nagyon alacsony belépési küszöbbel rendelkezik, ami bátorítja az új szereplőket, tovább erősítve a kínai gyártásból származó piacbomlasztó hatást, és az új, hardvertől független üzleti modellel rendelkező innovatív internetes cégek hatását" - mondta Anshul Gupta, a Gartner kutatási vezetője.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról