Szerző: Koi Tamás

2015. augusztus 19. 11:26

A fogyasztókkal együtt méri az internet sebességét a hatóság

Minden eddiginél hatékonyabb és igazságosabb módot talált a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság arra, hogy a magyarországi internetszolgáltatók hálózatainak egyes minőségi értékeit az ügyfelek számára összehasonlítható módon megjelenítse. Elindult a szélessáv.net, ahol a hatóság és az ügyfél együtt méri meg a mobilhálózatok paramétereit.

Az internetszolgáltatók marketingeseinek rémálma válhatott valóra a mai nappal, elindult ugyanis a hírközlési terület szabályozásáért felelős Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szelessáv.net kezdeményezése. A weboldal egységes, magyar nyelvű felületen ad lehetőséget a szélessávú szolgáltatásokat igénybe vevő, vagy igénybe venni szándékozó ügyfeleknek, hogy a különböző szolgáltatók hálózatait bizonyos paraméterek mentén összehasonlítsák, akár mások mérései, akár az NMHH saját adatai alapján.

Kollektív speedtest

A hatóság által üzemeltetett oldalon az ügyfelek elsősorban a hálózat sebességértékeit, így a le- és feltöltési sávszélességet és a válaszidőt tekinthetik meg részletes, településszintű, sőt, akár utcaszintű mérések alapján. Az oldal a vezetékes- és mobilszolgáltatásokat egyaránt monitorozza, és térképen, vagy grafikonon is ábrázolja az átlagolt, illetve adott ponton mért értékeket. A szelessáv.net Magyarországon egyedülálló módon egy netsemlegesség-mérőt is tartalmaz, mely speciális adatcsomagok küldésével teszteli, hogy a hálózatüzemeltető mely szolgáltatásokat blokkolja.

Az internethasználók saját maguk is beküldhetnek adatokat az oldalra, ehhez csupán regisztrálniuk kell a szelessav.net oldalon, és már indíthatják is a méréseket a számítógép vagy az okostelefon böngészőjéből. Ha a szélessávú internetszolgáltatások minőségi jellemzői a mérések alapján – elsősorban a le- és feltöltési adatsebesség – elmaradnak a szolgáltatók által hirdetett maximális értékektől, az ügyfélnek lehetősége van arra, hogy regisztráció és öt mérés után mérődobozt igényeljen az NMHH-tól (mérésre lehetőség van regisztráció nélkül is).

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

A mérődobozok a fogyasztó otthonában vagy más, általa meghatározott helyen automatizáltan működnek, olyan időpontokban, amikor a helyi hálózaton nincs olyan egyéb forgalom, ami a mérési eredményeket torzíthatná. A mért adatok alapul szolgálhatnak a szolgáltatónak jelzett előfizetői bejelentéshez, esetleges hatósági vizsgálat indításához is, és a honlapon lévő más adatok összehasonlításával jelezhetik azt is, ha érdemes más szolgáltatót igénybe venni - vélekedik a hatóság.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szelessav.net kezdeményezése európai szinten is ritkaságnak számító projekt, mely egyben egy évek óta létező patthelyzetre hozhat megoldást, elsősorban a mobil szélessávú szolgáltatások kapcsán: A hatóság ugyanis hosszú évekkel ezelőtt megegyezett a Telekommal, a Telenorral és a Vodafone-nal arról, hogy a három operátor önbevallás alapján ad át a hatóságnak a hálózatminőségre utaló, nyilvánosságra hozható paramétereket, ám ez a kezdeményezés végül a metodika kapcsán a szolgáltatók közt kialakult vita miatt ellehetetlenült.

Azért nem készpénz

Fontos, hogy a szelessav.net sem feltétlenül tekinthető reprezentatív, országos szélessáv-tesztnek, még akkor sem, ha az adatok egy részét maga az NMHH biztosítja az országot járó mérőkocsijai révén. Így például az NMHH oldalán üzemelő szélessáv-mérő modult (mellyel az ügyfelek megmérhetik az internetkapcsolatuk sebességét) a speedtest.net -et is fenntartó OOKLA üzemelteti, ennek a szolgáltatásnak a méréseit, illetve metodikáját pedig szakmai berkekben korábban számos kritika érte már.

Szintén lényeges szempont, hogy a szelessav.net a mobilnetes lefedettségi adatok ellenőrzésére, illetve mérésére egyáltalán nem, illetve csak részben alkalmas, márpedig a szolgáltatók elsősorban ezt a hálózati paramétert hangoztatják előszeretettel a reklámjaik során.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.