Szerző: Gálffy Csaba

2015. július 30. 12:00

IDC: Nagyot esett a tabletpiac

Esésben a tabletpiac, a hosszúra nyúló csereciklus és az érdemi innováció hiánya megfojtja az értékesítéseket. A PC-gyártók továbbra is szenvednek, csak a Lenovo tudott (marginális teljesítménnyel) felkerülni a top 5-be.

Mintegy 7 százalékkal, 48 millióról 44 millió darabra esett vissza a globális tabletpiac a második negyedévben - jelenti az IDC. A piackutató szerint a tabletértékesítést egyébként hasonló tényezők fogják vissza, mint a PC-s eladásokat: a termékfrissítési ciklus nagyon hosszú, és egyre hosszabbra nyúlik. Ez az IDC szerint (és a józan paraszti ész szerint is) arra vezethető vissza, hogy a gyártók látványosan visszafogták a termékfejlesztést, az elmúlt néhány évben csupán marginális változásokkal dobtak újabb modelleket piacra, ebben pedig nem csak az Apple a ludas, hasonló termékstratégiát implementált a többi gyártó is.

Az eredmény az eladások visszacsúszásában érhető tetten: továbbra is több tízmillió tablet fogy negyedévente, a robbanásszerű növekedés korát azonban immár messze maga mögött hagyta, az értékesítések a szerény számú új vásárlóval és a lassú csereciklusokkal ezt a 40-45 milliós darabszámot tartják. Persze ez is viszonylag magas szám, ha a PC-khez hasonlítjuk, személyi számítógépből ugyanebben a periódusban 68,4 millió darab fogyott, vagyis kombinált értékesítésből közel 40 százalékot hasítanak ki a tabletek.

Apple, Samsung, többiek

A gyártók rangsorát továbbra is az Apple vezeti, a "médiatablet" kategóriát megteremtő gyártó még mindig 24,5 százaléknyi részesedést tud magáénak, 10,9 millió értékesített darabbal. A cég elsőségét az sem veszélyezteti, hogy eladásai meredeken, 18 százalékkal visszaestek. Azt tegyük hozzá, hogy az iPadek teljesítménye előtt le a kalappal, a prémium kategóriába árazott termékcsalád messze várakozásaink fölött teljesít, a logika azt diktálta volna, hogy az olcsó androidos tabletek piacra lépésével az Apple részesedése ugyanúgy elolvad, mint az okostelefonok esetében. Úgy tűnik, hogy az itthon is százezer forint alá árazott iPad minik vissza tudták verni ezt a hullámot, az Apple részesedése a vártnál sokkal lassabban csökken.

A Samsung a második pozíciót foglalja el - szintén a szokásnak megfelelően, a 7,6 millió tablet a piac 17 százalékát tette ki. A dél-koreai gyártó sem örülhet, az új modellek folyamatos piacra dobása ellenére az értékesítés 12 százalékot esett, a cég ráaádásul részesedést is veszített, 18-ról esett 17 százalékra.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A két gyártót messze lemaradva követi mindenki más, a futottak még kategóriából most a Lenovo tudott (picit) kiemelkedni, 2,5 millió eladott tabletjével azonban a cég csak a tavalyi számokat tudta hozni, érdemi növekedést nem tudott elérni. Ezzel szemben a Huawei és az LG nagyot nőtt, igaz, a tavalyi néhány százezres darabszámról a pici abszolút növekedés is rögtön duplázott, illetve triplázott értékesítésnek felel meg - a két vállalat most 1,6-1,6 millió darabbal fért be a top 5-be.

Hol vannak a PC-gyártók?

Érdekes látni, hogy az okostelefonos piac után a tabletpiac vagonjára is képtelenek voltak a nagy PC-gyártók felkapaszkodni. A Lenovo parányi, 5,7 százalékos piaci részesedést tudott megszerezni, a HP, a Dell, az Acer és az ASUS pedig be sem fért a top 5-be. Ez bizony kemény kritika e cégek felé, a kiépített disztribúciós csatornák, a kutatás-fejlesztési előny, az évtizedes hardvergyártói tapasztalat és mindenek fölött a méretgazdaságosság sem volt elegendő ahhoz, hogy a globális piacon látható nyomot hagyjanak.

Toshiba Satellite Click Mini - mérhetetlen részesedés

A gyártók pedig a Windows 8 masszív tabletes kudarcát sem okolhatják, a Microsoft nem zárta partnereit Windows-exkluzív karámba, az összes cég dobott piacra androidos tabletet is - amelynek gigantikus pofáraesés lett a vége. A legjobb magyarázat talán a végrehajtás oldalán kereshető, a cégek egységesen kudarcot vallottak abban, hogy kidolgozzanak és végrehajtsanak egy működő termékstratégiát, a fejlesztések esetlegesek és egyszeriek, a disztribúció pedig szintén a véletlenszerűség jegyét hordozza - Magyarországon például még ma sem érhető el a januárban(!) piacra dobott Dell Venue 8 7000, amely amúgy az egyik legérdekesebb androidos tablet.

Metodológia

Az IDC definíciója szerint a tablet fogalma legalább 7 hüvelyk képátlójú eszközöket foglalja magában. Ide sorolja a cég a 2-in-1 eszközöket is, tehát a lecsatolható billentyűzettel rendelkező, de önállóan is használható modellek is tabletek a fenti felmérésben. A tablet definíciója ugyanakkor operációs rendszertől független, tehát az iOS, a Windows és Android rendszerek egyáltalán benne vannak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról