Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. június 26. 13:05

Így lett trójai faló a Facebook Messengere

Nem szükséges már Facebook-regisztráció a Messenger használatához, a felhasználó neve és telefonszáma is elég - legalábbis négy országban. A cég nem csak a csevegőappoknak üzen hadat, hanem egy új réteget is igyekszik felhasználóvá konvertálni.

Azokat célozza meg legutóbbi lépésével a Facebook, akik eddig nem voltak a Facebookon: már a közösségi oldalra való regisztráció nélkül is használható az önálló platformmá nőtt Messenger alkalmazás. Bár a lehetőség egyelőre még csak az Egyesült Államok, Kanada, Peru és Venezuela területén él, a jövőben fokozatosan terjed ki más országokra is. Azon felhasználók, akik nem rendelkeznek FB-regisztrációval és azt a jövőben sem tervezik egy ilyen létrehozását, pusztán név és telefonszám megadásával használhatják az alkalmazást.

Mindenki chatel, de nem mindenki Facebookozik

Az új felhasználó ismerősi listáját a Viber és más szolgáltatásokban megszokott módszerrel építi fel a Messenger. Az alkalmazás feltölti a telefonban tárolt kontaktlistát és megnézi, hogy azok közül ki érhető el már a Messenger hálózatán - a két halmaz metszete lesz az appból elérhető felhasználók listája. Ezzel a megközelítéssel a Facebook leveszi a kapcsolati háló felépítésének "terhét" a felhasználó válláról, ami egyúttal eltünteti a platform belépési küszöbét is, így fel tudja venni a versenyt az olyan alternatívák ellen, mint a Viber, a LINE, a Skype vagy a Telegram.

A hivatalos közleményekben ugyan nem jelenik meg egyértelműen, de a súgófájl alapján következtethetünk arra, hogy a Messengerben a felhasználóknak már nem kell visszaigazolniuk az ismeretséget (ahogyan például Viberben sem). Ha ez valóban így van, az elképesztően nagy váltás a Facebooknál, a közösségi hálózat ugyanis eddig a kölcsönös ismeretség elvén épült fel. Ennek fényében már érthető, hogy a Facebook miért igyekezett a Messenger leválasztásával - a két hálózat-építési felfogás nem kompatibilis, a chatapp számára pedig komoly növekedési korlátot jelentett a kétoldalú visszaigazolás kritériuma.

Csevegés - fontosabb, mint gondolnánk

A Facebook üzenetekre való fókuszálása és a Messenger platformmá hízása nem véletlen: Mary Meeker trendelemző szerint az üzenőappok a mobileszközök hajtóerejei, a tíz legnépszerűbb app közül már hat üzenőalkalmazás. Hamar szemet vetett erre a piacra a közösségi óriás is, és még tavaly akvirálta a piac legnépszerűbb szolgáltatásának számító WhatsAppot, mintegy 22 milliárd dollárnak megfelelő saját részvényért. A WhatsApp jelenleg havi 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik, ezt az impozáns számot a Messenger is kezdi megközelíteni: a cég júniusban jelentette be a 700 millió aktív felhasználó átlépését.

Joggal merül fel a kérdés, hogy mi lesz a WhatsApp sorsa a Messenger mellett - találgatások szerint a két szolgáltatás a jövőben akár össze is fonódhat, amivel az kombinált felhasználó bázis már elképesztően nagy elérést nyújtana. Mások szerint azonban a két appot teljesen más területekre szánja az óriás: míg a végtelenül egyszerű WhatsApp leginkább Ázsia, Dél-Amerika és Európa területén a legnépszerűbb, a kiterjedtebb funkciókat kínáló Messenger amerikai elérésben erős.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Az újabb rétegek megszólításával való felhasználószerzés rendkívül fontos lépés a cég monetizációs stratégiájában: Zuckerberg szerint egy platform ereje a felhasználók számában rejlik, egy szolgáltatás pedig akkor válik igazán vonzóvá a vállalatok számára, amint eléri a bűvös egymilliárd felhasználót. Zuckerberg célja a következő öt évben ennek a számnak elérése a lehető legtöbb Facebook szolgáltatással - a bázis kiépítése után jöhet az agresszívabb monetizáció - az ő filozófiája szerint. Ez az irányvonal felfedezhető a Facebook hírfolyamának esetében is: miután ezt a számot már bőven átlépték az aktív felhasználók, a cég láthatóan jobban kezdett összpontosítani a jobb tartalmak és hirdetések pénzzé tételére.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról