Szerző: Voith Hunor

2015. június 19. 13:28

Microsoft: platform mellett alkalmazást

A két nappal ezelőtt bejelentett szervezeti átalakításokat követően az eddig kissé hányatott sorsú, de gyorsan növekvő Dynamics új divízióban és a korábbinál logikusabb, hatékonyabb szervezeti struktúrában folytatja pályafutását, de azért maradtak érdekes kérdések.

A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella két napja jelentett be egy nagyobb átszervezést a vállalat felsővezetésének köreiben, melynek következtében több eddigi vezető is távozik a redmondi cégtől, az eddig Stephen Elop vezette önálló Devices divízió pedig beolvad a Windows üzletágba, Terry Myerson kezei alá. A szervezeti átalakítás kapcsán derült ki az is, hogy a Dynamics fejlesztéséért felelős csapat a Cloud and Enterprise divízióba került át, a CRM és ERP termékekért 2007 óta felelős Kirill Tatarinov pedig elhagyja a vállalatot.

A ZDNet microsoftos témákat feldolgozó szerzője, Mary Jo Foley érdekes cikkben foglalkozott kiemelten a Dynamics-ot érintő változással, amiben megvilágítja, ez a látszólag kevésbé fontos módosítás miért érdemel mégis külön figyelmet. Ahogy Foley írja, Tatarinov csapata eddig kvázi a senki földjén dolgozott a Microsoft szervezetén belül, főleg a még Steve Ballmer által 2013-ban bejelentett One Microsoft kezdeményezést (és az azt azzal egybekötött átszervezést) követően. A csapat mérnökségvezetői nem Tatarinovnak, hanem az Applications and Services divíziót (jelenleg is) vezető Qi Lunak tartoztak beszámolási kötelezettséggel, és ugyanígy marketingvezetője és értékesítői is más-más felsővezetőkhöz tartoztak.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A szerdán bejelentett változtatásokkal Nadella a Dynamics-ot a Cloud and Enterprise-hoz (C+E), nem pedig az Applications and Services Grouphoz (ASG) csapta, ami érdekes döntés, mert a termék mindkét divízióban helyet kaphatott volna. Azzal, hogy a C+E-be került, Nadella egyértelműen jelezte, hogy a Dynamics CRM és ERP jövőjét egyfajta alapkőnek szánja a Microsoft vállalati ügyfélköre felé.

A Microsoft hagyományosan a platformok piacán jelentős szereplő, Windows operációs rendszereivel. A különböző rétegek között azonban ez egyre kevésbé meghatározó, az értékláncban ma már sokkal fontosabbá váltak a böngészők, az online szolgáltatások és az üzleti alkalmazások. Ezt a cég persze már nagyon régen felismerte, a Microsoft Windows 10-stratégiája már egyértelműen ezt vonalat követi: maga a rendszer már ingyenes frissítés, amiért pénzt lehet kérni az az integrált menedzsment-alrendszer, amit a cégeknek lehet értékesíteni.

Ha az alkalmazásplatform már kevés értéket jelent, akkor logikus lépés egy szintel feljebb, az alkalmazások és kiegészítő technológiák felé nyitni. Erre szerencsére tartalékban ott volt a felvásárlásokből összegyúrt Dynamics szoftvercsomag, amely felhőből és on-premise is kínálható, ráadásul olyan szegmensben játszik, ahol erős vendor lock-in érhető el. Ez egyik oldalon persze probléma, hiszen nehéz piaci részesedést szerezni, másik oldalon viszont hatalmas lehetőség, mivel rengeteg cég most tervezi a felhős költözést, ami egyedülálló lehetőség az ügyfélszerzésre.

A Dynamics átszervezésével a C+E divízióba a vállalat vélhetően egy integrált üzleti alkalmazásplatform alapjait kívánja lerakni. A Power BI üzleti analitikai megoldás és a Dynamics CRM integrációja egyébként már folyamatban van, a Power BI fejlesztői pedig a C+E egységbe tartoznak, így ebből a szempontból is érthető a lépés. A beolvasztás kivitelezése globálisan várhatóan elég hosszú idő alatt fog lezajlani, a szervezet méretét ismerve a szükséges idő fél-egy év is lehet.

A fenti elképzelést támasztja alá a kútba esett Salesforce felvásárlási kísérlet is, melynek során a kiszivárgott információk szerint a Microsoft egészen csillagászati összeget, 55 milliárd dollárt is hajlandó lett volna kifizetni a CRM piac vezető szereplőjéért. Ekkora befektetést csak egyetlen esetben érhet meg valami, ha azt hosszú távon stratégiai fontosságú tényezőként ítéli meg a redmondi cég vezetése – ami egy portfólió alapjaként, nem csak kiegészítéseként szolgál. A Microsoft viszonylag kis hal az üzleti alkalmazások piacán, a Dynamics termékcsalád éves forgalma mintegy kétmilliárd dollár. Viszont egy üzleti, (hibrid)felhős alkalmazásplatform alapjaként rengeteg ajtót nyithatna meg olyan vállalati felhasználóknál, akiket önmagában a felhős platformszolgáltatás nem hoz lázba.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról