Szerző: Hlács Ferenc

2015. június 11. 12:07

Kigyomlált oldalakkal gyorsítja a böngészést a Google

Optimalizált weboldalakkal nyit a fejlődő országok felé a Google. A vállalat egyes régiókban az okostelefonról böngésző felhasználók számára butított, cserébe viszont akár négyszer gyorsabban letöltődő weblapokat biztosít - legalábbis ha az oldal üzemeltetője is úgy akarja.

A fejlődő országokban, megfelelő mobilinternet-kapcsolat híján még mindig komoly gondot jelent az online böngészés, kiváltképp, hogy a területek zömében a lakosság elsődlegesen mobiltelefonjáról kapcsolódik az internetre - arról viszont egyre többen, a régiókban ugyanis egyre tempósabb az okostelefonok térnyerése. A Google egy új, megoldással igyekszik megkönnyíteni a helyiek dolgát, amellyel mintegy négyszer gyorsabb oldalletöltést, 50 százalékkal több oldalmegtekintést és 80 százalékkal kevesebb felhasznált adatforgalmat ígér.

A vállalat lényegében tömöríti az egyes weboldalakat, illetve kigyomlálja belőlük az alacsonyabb prioritású elemeket - legalábbis amennyiben a felhasználó 2G-hez hasonló gyenge kapcsolatról csatlakozik a hálózatra. A fejlődő országokat célzó funkciót a cég blogposztja szerint két hét múlva, több lépcsőben kezdik aktiválni Indiában, az Indonéziában lezajlott sikeres tesztüzem után, de Brazília is a célba vett területek között van.

A keresőóriás megoldása egyelőre nem minden weboldalt támogat, a listából kiesnek például a videómegosztók, a cookie-kat igénylő oldalak, illetve egyéb webhelyek is, amelyeknél - ahogy a vállalat webmestereknek szóló oldalán fogalmaz - az átkódolás komolyabb technikai kihívást jelent. Az egyes oldalak üzemeltetőinek persze arra is lehetőségük van, hogy kivonják felületeiket az optimalizálás alól, ehhez egy a Google által megadott HTTP fejlécre lesz szükségük -  a vállalat ezen weblapok mellett, a keresési találatok között feltünteti, hogy azok töltési ideje hosszabb lehet. A módosítatlan oldal lekérésére egyébként a felhasználóknak is lehetőségük van egy a lapon feltüntetett linken keresztül. - a cég szerint ugyanakkor a gyenge kapcsolatokhoz igazított weblapok megőrzik majd a releváns tartalmak döntő többségét.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az optimalizált weboldalak megtekintéséhez a felhasználóknak Chrome vagy az AOSP Android böngészőre (annak is a 2.3-asnál újabb verziójára) lesz szükségük, az egyes weblapokat továbbá a Google keresési eredményeiből kell hogy megnyissák, a tömörített változat eléréséhez. A megoldás csak okostelefonokon működik majd, tehát az asztali gépek mellett a tableteket sem támogatja. A butított oldalakon továbbá egyelőre Google Analytics sem támogatott, a szükséges kódot a cég a méretcsökkentés miatt kiveszi azokból, ugyanakkor már dolgozik rajta, hogyan préselhetné be az analitikai funkciókat a kis méretű weboldalakba. Amíg utóbbi probléma nem megoldott, az weblapok gazdáinak a cég azt javasolja, a szervernaplókban kövessék a tömörített oldalakról érkező megtekintéseket, a "googleweblight" user agent alatt.

A cég szerint a gyenge kapcsolatokhoz igazított weblapok megőrzik majd a releváns tartalmak döntő többségét, a hirdetéseket azonban korlátozza majd. A reklámok persze nem tűnnek el teljesen az oldalakról, azok támogatják Sovrn, a Zedo, illetve AdSense megoldásokat is, illetve hamarosan több további szolgáltatóval is kiegészülnek. A webhelyek karcsún tartása érdekében a cég egy oldalon legfeljebb három hirdetést eredményez. Bár a megkötések viszonylag szigorúak, a tesztüzem eredményei alapján a webhelyek tömörítése 50 százalékkal több oldalmegtekintést produkál - és a programból való kilépés lehetősége is adott.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról