Szerző: Gálffy Csaba

2015. május 21. 13:08

Lenovo: folytatódik a nagy menetelés

Stratégiaváltásra kényszerült a cég az okostelefon-piacon. A felvásárlások integrációja folyik, a jövőben pedig a vállalata a felhőszolgáltatásokra és a szoftverfejlesztésre is ráfekszik.

Közzétette a március 31-gyel záruló negyedévre vonatkozó pénzügyi eredményeit a Lenovo. A sarokszámok: a bevétel továbbra is gyors ütemben nő, a negyedévben elért 11,3 milliárd dolláros forgalom 21 százalékos bővülés az előző év hasonló időszakához képest, ezt az ütemet a legtöbb tech cég csak irigykedve tudja figyelni. Az árfolyamhatás kiszűrésével még látványosabb, 28 százalékos a növekedés. Az érem másik oldala, hogy a profit a forgalomhoz képest továbbra is nagyon vékony, a cég 100 millió dollár nettó eredményt ért el. Ez valójában tudatos döntés a vállalat részéről, ahogy az Amazon, úgy a Lenovo is szereti gyakorlatilag a teljes profitot visszaforgatni a növekedésbe. Azt persze nem tudjuk, hogy mi lenne, ha a cég a növekedés helyett a profittermelésre fókuszálna, de a 21 (illetve a szűrt 28) százalékos forgalomnövekedés egyelőre el tudja hallgattatni a kritikusokat.

Nőnek az új lábak

Az elmúlt évben tovább folyt a Lenovo diverzifikálása, a cég a hagyományosan fő tevékenységnek számító PC-gyártás súlyát fokozatosan lejjebb szorítja. A nem-PC termékekből befolyt bevétel egy éve még csak 17 százalékot tett ki, a most zárt három hónapban már 37 százalékra emelkedett. Ebben szerepet játszott az organikus növekedés a telefonok és tabletek révén, illetve a két nagy felvásárlás, a Motorola Mobility és az IBM x86-os szerverüzletágának megszerzése.

A legfontososabb számok egy dián. A sarokban az új logó?

A PC-gyártás súlya cégen belül csökkent (legalábbis bevételarányosan), de csökkent az innen származó bevétel is, 633 millió dollárral, 7,16 milliárd dollárra. Pedig az értékesített darabszám még nőtt is szerény mértékben, 2,7 százalékkal, 13,3 millióra. Annak fényében azonban, hogy a globális piac zsugorodott, ez is jó eredménynek számít. Aggasztó viszont a bevétel ilyen ütemű zsugorodása, ez ugyanis azt jelzi, hogy az átlagos eladási ár tovább erodálódott a PC-piacon, folytatódik a kereslet eltolódása az olcsóbb modellek felé .

Kína nem lesz a Lenovóé?

A mobilos üzletág mérete még viszonylag szerény, 2,8 milliárdos bevétele eltörpül a PC-gyártásé mellett, pedig a cég a saját márkás telefonok és tabletek mellett a Motorolát is ide számítja már. Az értékesített darabszám 12 millió egység volt globálisan, a növekedés azonban "csak" 26 százalék - ami megfelel a teljes okostelefonos piac növekedésének. A problémát a kínai piac okozta: ugyan a cég szemérmesen hallgat a jelentésben erről, de a hazai piacon eladásai drámai ütemben, 22 százalékkal zsugorodtak, amit csak részben tudott ellensúlyozni, hogy Kínán kívül viszont több, mint ötszörösére nőttek.

A Lenovo és a kínai okostelefonos piac viszonyáról érdemes hosszabban is megemlékezni. A cég igyekszik a PC-s stratégiát újramelegíteni, a vállalat viszonylag korán megszerezte a hazai piacon a piacvezető pozíciót, amelyet azóta is sikerrel véd a támadásoktól. Az itt megtermelt profitot forgatta vissza a cég a globális terjeszkedésbe, és vásárolt fel kisebb-nagyobb cégeket az IBM PC-gyártásától a német Medionig. A Lenovo ezt szerette volna újra eljászani az okostelefon-piacon, ezért minden erőforrást Kínára fókuszált a gyártó, a rövid távú cél a hazai korona megszerzése volt. Az adatok fényében egyértelmű, hogy ez a stratégia kudarcot vallott, a kínai piacvezető pozíció jelenleg a Xiaomi és az Apple háziversenye, miközben a Lenovót visszaeső eladásokkal és részesedéssel "jutalmazta" a hazai terep.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A stratégiaváltás már kirajzolódni látszik, úgy tűnik a cég a kínai fókusz helyett mégis a globális piac felé fog nyitni, ebben nagy segítség lehet a saját márka mellett a Motorola is. A következő negyedévekben ebből a szempontból is érdemes lesz figyelni a termékbejelentéseket: hol lesznek elérhetőek az új Motorolák és az új Lenovók, lesz-e például hivatalos magyarországi forgalmazása ezeknek az eszközöknek?

Szerverek és... szoftverek?

Szintén kicsi, de növekszik a szerveres üzletág, amelyet nemrég az IBM-től megszerzett x86-os divízió is erősít. A ThinkServer család bevétele éves összehasonlításban kilőtt, 41 százalékkal tudott nőni, ezzel szemben a System x inkább csak stabilizálódott, 5 százalékos zsugorodással. Összességében az Enterprise Business Group bevétele (a felvásárlásnak köszönhetően) szinte nyolcszorosra nőtt, 942 millió dollárral, 1,066 milliárdra.

A Lenovo piaci részesedései PC, okostelefon, tabletes szegmensben.

Érdekes új irányt is felvázolt a Lenovo a negyedéves jelentésben, a cég a hardvergyártás mellett a szoftverekre és szolgáltatásokra is szeretne nagyobb hangsúlyt fektetni. "Az új Internet+ éra lehetőségeit és kihívásait tekintve készen állunk arra, hogy átalakuljunk, a többnyire hardver helyett hardver és szoftver szolgáltatások kombinációját készítsük. Ez egy új növekedési hullámot fog indítani a Lenovónál a következő években" - hirdette meg az új irányt Yang Yuanqing, a cég elnök-vezérigazgatója. A stratégiáról a cég egyelőre keveset beszélt, csupán annyit lehet tudni, hogy az egyszeri hardvervásárlások felől a felhasználókat rendszeres tranzakciók felé szeretné terelni a cég, ebben pedig új felhő alapú szolgáltatások is szerepet játszanak majd.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról