Szerző: Gálffy Csaba

2015. március 26. 11:06

Platformmá nő a Messenger

Közvetlenebb lehet a tartalmak megosztása a Messengerre az új fejlesztői platformot használó alkalmazásokból. A Facebook platfommá emeli az üzenetküldő alkalmazást, igaz, egyelőre korlátozott képességekkel. Nagyobb dobásnak tűnik, hogy ügyfélszolgálati csatornaként is használható lesz a chat app.

A napokban zajlik a Facebook F8 fejlesztői konferenciája, az esemény nagy bejelentése: platformmá bővíti a Messengert a Facebook, a jövőben külső fejlesztők alkalmazásai tehetik színesebbé, gazdagabbá a csevegőszolgáltatást. A megcélozható tömeg hatalmas, a vállalat szerint jóval több, mint 600 millióan használják rendszeresen a Messengert a különböző platformokon, ehhez most nyílt API-t kínál a Facebook.

A cég első körben egy több, mint 40 alkalmazásból álló listát tett közzé, amelyek már támogatják az új platformot. A litsán olyan nagyobb nevek is rajta vannak, mint az ESPN vagy a Weather Channel, az appok nagy része azonban a GIF-smiley-képszerkesztő tengelyen mozog - de egy hazai fejlesztés, a ClipDis is megtalálható a frissen kiadott lajstromon. Az alkalmazás valóban ötletes, az üzenet szavaiból készít videót. Nem is akármilyet, a szavakat ugyanis filmekből vágja össze, így mondanivalónkat népszerű színészek tolmácsolják majd. Az app egyelőre kizárólag angolul tud, viszont ezen a nyelven már 50 ezer szót és összetettebb kifejezést (benne az internetes zsargon alapelemeit is) képes felismerni.

00:55
 

ClipDis for Messenger intro

Még több videó

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az alkalmazások terjesztéséért maga a Messenger dolgozik majd: a külső alkalmazásból küldött üzenetekhez a platform egy roppant segítőkész "telepítés" gombbal járul hozzá. A gomb ráadásul tudja, hogy milyen platformon van, így gyorsan a megfelelő alkalmazásboltba irányíthatja a felhasználót - Androidon a Play Store-ba, vagy Macen a Mac App Store-ba. Szerencsére a küldött tartalom fogadásához nem szükséges az app telepítése, egy videó, GIF vagy smiley anélkül is élvezhető lesz.

Fontos megjegyezni, hogy a Messenger Platformot használó alkalmazások nem a Messenger appban futnak, hanem teljes, különálló alkalmazások, amelyek az adott platform alkalmazásboltjából tölthetőek le és onnan is frissülnek. Ha jól értjük a bejelentést, az előállított tartalmak más platformokba is megoszthatóak, így a kollázsokat Instagramra, közvetlenül a Facebook falra vagy épp Tumblr-re is kiteheti a felhasználó. Szintén fontos kitétel, hogy az alkalmazások saját hatáskörben semmilyen kommunikációt nem folytathatnak, kizárólag a felhasználó küldhet üzeneteket.

A cég a Messengerhez tartozó fejlesztői eszköztárat már publikálta is, az érdeklődők innen tölthetik le az SDK-t.

Üzleti alkalmazásra is

A fentieknél sokkal izgalmasabb felhasználási terület, hogy a Messengerből B2C, vagyis a cégek és a fogyasztók közötti kommunikációs csatornát faragna a Facebook. Ezen a területen a Twitter eddig elég sikeres, ma már a cégek a twitterezőkkel aktív párbeszédet folytatnak (itthon a három nagy mobilos cég viszi ezen a területen a zászlót), ebben fejlett social CRM rendszerek is segítenek. A Facebook új megoldásra részben ezt, részben a végtelen emailezést, részben a telefonos ügyfélszolgálatot, részben a céges oldalon folytatott chatet szeretné kiváltani.

A külső appoktól eltérően a vállalatok küldhetnek a felhasználónak push üzenetet, amennyiben rá tudják venni a kezdő opt-in lépésre. Ettől a ponttól a kommunikáció email helyett folyhat a Messengeren, így mondjuk a rendelési összesítő, a csomag kézbesítési információi, sőt a visszaküldésre vonatkozó kérés is folyhat ezen az egységes csatornán. A Messenger ehhez social CRM-mel is integrálható (például ZenDesk), de a Facebook ígérete szerint a legtöbb chat-alapú CRM rendszer kivezethető lesz Messengerre.

Jöhet a FarmVille effektus?

Elemzésre váltva: nagy kérdés, hogy a felhasználók és a fejlesztők milyen lendülettel fogadják az új platformot. A virális terjedés lehetősége adott, csak nehogy a játékok (FarmVille-re emlékszik még arra valaki?) sorsára jusson a kezdeményezés. Ugyanilyen veszély, hogy a felhasználókat teljesen hidegen hagyhatja a platform, és nem tud relevanciát szerezni a robbanásszerűen növekvő alternatívák mellett, mint a (házon belüli) WhatsApp, Viber, LINE, Skype, Telegram - a sor folytatható.

A FarmVille hatástól a fejlesztők is joggal félhetnek, a Facebook a fejlesztői platformjai nem stabilitásukról híresek, ahogy azt a cég már több körben, például a fent említett játékok kapcsán is bemutatta. A Zynga például teljes üzleti modellt épített a közösségi oldal virális potenciáljára, ezt később a Facebook egy döntéssel kihúzta a játékfejlesztők alól. Nagy kérdés tehát, hogy a Messenger Platform ígéreteiből mi válik valóra - és mennyi időre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról